3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A korábban vázoltnál is komolyabb elbocsátásokra és gyárbezárásokra kerülhet sor, annak érdekében, hogy a bizonytalan helyzetbe került autóipari óriás visszaszerezze a befektetők bizalmát.

Mint arról az mfor.hu korábban beszámolt, a General Motors elkeserítő negyedéves számait követően szigorú megszorító programot helyezett kilátásba. Ennek keretében több összeszerelő- és alkatrész-üzemét bezárja, a foglalkoztatottak számát pedig 25 ezer fővel csökkentené. Az intézkedésektől évi 2,5 milliárd dolláros megtakarítást, teljes kapacitás-kihasználást és kevesebb egészségbiztosítási költséget remélnek. Európában a cég 12 ezer munkahelyet szüntet meg, ebből 10 ezret Németországban.

A vállalat illetékesei a hétvégén előrevetítették, hogy a hatékonyság növelése érdekében elszántak arra, hogy ennél komolyabb leépítéseket hajtsanak végre. A döntés mögött az elemők a gyászos tőzsdei szereplést emlegetik, a cég részvényei ugyanis negyedszázados mélypontra estek a héten. Kapitalizációjából a GM csak az idén 46 százalékot vesztett. Ráadásul a mélyrepülés folytatódhat, ha nem tesz semmit a vezetés, vélik az elemzők, hiszen ebben az évben majdnem 4 milliárd dollár a veszteség, egészségbiztosítási kiadások és a magas nyersanyagárak miatt. Eközben a korábban jól teljesítő sport-terepjárók értékesítése akadozik a benzinár-emelkedés miatt.

A kemény fellépést az elemzők is szorgalmazzák. A Standard & Poors értékpapír-piaci szakértője egyértelművé tette: addig amíg nem lesznek változások, a vállalat nem számíthat a bizalom visszatérésére. Nem mellesleg a cég finanszírozása szempontjából is fontos hitelbesorolását sem fogják a mostani spekulatív szintről felfele módosítani.

A detroiti óriást ismerő szakértők erre a hétre várják a cég első emberének Richard Wagonernek a mentőprogramját. A Chevrolet SSR-t előállító Lansing Craft Center szinte biztos, hogy a racionalizálás áldozata lesz, de Georgia és Wisconsin államban is bezárás fenyeget két GM üzemet. Emellett a termelés visszafogása vagy bezárás vár a Michigan és New Jersey államban található gyárakra és a Baltimore-ban lévő teherautókat előállító egységre is.

A GM nehéz helyzetét a kilátástalanság felé sodorhatja, ha mint arra többen számítanak fő alkatrész-ellátója, a Delphi Corp. dolgozói sztrájkba lépnek. Erre azért kerülhet sor, mert a Delphi már csődbe ment, és vezetése arra kérte a bíróságot, érténytelenítse a kollektív szerződést, ha december 16-ig nincs új megegyezés a szakszervezetekkel. Esetleg elkerülhető a sztrájk, ha a GM maga tesz valamilyen ajánlatot a Delphi dolgozóinak, ám az sem lesz olcsó, a General Motorsnál 6 milliárd dolláros kiadásra számítanak, ha kénytelenek lesznek fizetni.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!