Mint arról az mfor.hu korábban beszámolt, a General Motors elkeserítő negyedéves számait követően szigorú megszorító programot helyezett kilátásba. Ennek keretében több összeszerelő- és alkatrész-üzemét bezárja, a foglalkoztatottak számát pedig 25 ezer fővel csökkentené. Az intézkedésektől évi 2,5 milliárd dolláros megtakarítást, teljes kapacitás-kihasználást és kevesebb egészségbiztosítási költséget remélnek. Európában a cég 12 ezer munkahelyet szüntet meg, ebből 10 ezret Németországban.
A vállalat illetékesei a hétvégén előrevetítették, hogy a hatékonyság növelése érdekében elszántak arra, hogy ennél komolyabb leépítéseket hajtsanak végre. A döntés mögött az elemők a gyászos tőzsdei szereplést emlegetik, a cég részvényei ugyanis negyedszázados mélypontra estek a héten. Kapitalizációjából a GM csak az idén 46 százalékot vesztett. Ráadásul a mélyrepülés folytatódhat, ha nem tesz semmit a vezetés, vélik az elemzők, hiszen ebben az évben majdnem 4 milliárd dollár a veszteség, egészségbiztosítási kiadások és a magas nyersanyagárak miatt. Eközben a korábban jól teljesítő sport-terepjárók értékesítése akadozik a benzinár-emelkedés miatt.
A kemény fellépést az elemzők is szorgalmazzák. A Standard & Poors értékpapír-piaci szakértője egyértelművé tette: addig amíg nem lesznek változások, a vállalat nem számíthat a bizalom visszatérésére. Nem mellesleg a cég finanszírozása szempontjából is fontos hitelbesorolását sem fogják a mostani spekulatív szintről felfele módosítani.
A detroiti óriást ismerő szakértők erre a hétre várják a cég első emberének Richard Wagonernek a mentőprogramját. A Chevrolet SSR-t előállító Lansing Craft Center szinte biztos, hogy a racionalizálás áldozata lesz, de Georgia és Wisconsin államban is bezárás fenyeget két GM üzemet. Emellett a termelés visszafogása vagy bezárás vár a Michigan és New Jersey államban található gyárakra és a Baltimore-ban lévő teherautókat előállító egységre is.
A GM nehéz helyzetét a kilátástalanság felé sodorhatja, ha mint arra többen számítanak fő alkatrész-ellátója, a Delphi Corp. dolgozói sztrájkba lépnek. Erre azért kerülhet sor, mert a Delphi már csődbe ment, és vezetése arra kérte a bíróságot, érténytelenítse a kollektív szerződést, ha december 16-ig nincs új megegyezés a szakszervezetekkel. Esetleg elkerülhető a sztrájk, ha a GM maga tesz valamilyen ajánlatot a Delphi dolgozóinak, ám az sem lesz olcsó, a General Motorsnál 6 milliárd dolláros kiadásra számítanak, ha kénytelenek lesznek fizetni.