4p

A várakozásokkal ellentétben a csoportkörök utolsó meccseire nem lett több néző, az emberek egy része inkább besokallt a fociból. Igaz, az egyenes kiesés szakasz megdobogtatta a rajongók szívét.

Több okra is visszavezethető visszaesést tapasztalhattunk a múlt héten az M1-en, amelyben talán közrejátszottak olyan tények is, hogy a legnépszerűbb európai csapatok korán kiestek (spanyol, olasz és angol válogatott), voltak párhuzamosan közvetített meccsek, és talán a két hét masszív meccsnézés is okozott fásultságot egyeseknél. Az mindenesetre látható volt, hogy (a várakozásainkkal ellentétben) a sokszor komoly téttel bíró, a csoportból való továbbjutásról döntő mérkőzések ellenére a főműsoridős nézettségben nem tudott ismét csúcsra ugrani az M1.

Tegyük hozzá, a mérkőzések között éppen az esti tévézés szempontjából legfontosabb, és így a főműsoridős statisztikákat is leginkább befolyásoló időszakban nem volt találkozó. A délután 6-kor kezdődött mérkőzéseket ¾ 8-ra lefújták, míg a következő összecsapás csak 10-kor vette kezdetét. Ez a 2-2,5 óra pedig éppen elég volt ahhoz, hogy a hirdetők számára legnagyobb jelentőséggel bíró 18-49-es korcsoportban az M1 egy hétig tartó uralma megtörjön.

Ahogy fent említettük, a csoportkör végén párhuzamosan zajlottak a mérkőzések, ezeket a közmédia különböző csatornákon közvetítette. Ez az M1 nézettségét ugyan erodálta, ám abban mindenképpen segített, hogy a kereskedelmi tévék ne tudjanak lendületet venni, közönségarányukat számottevően ne tudják növelni. Az viszont mindenképpen figyelmeztető volt, hogy pénteken, amikor elérkezett a világbajnokság pihenőnapja, akkor az M1 nézettsége is visszaesett, különösen igaz volt ez az esti Híradóra. Pedig a reklámtörvény június 11. elfogadása óta a hírműsorok terén elégedett lehet a kormány, hiszen míg a hozzá lojális (M1), vagy a különösebb politikai aktivitást nem mutató (TV2) hírműsorok nézettsége magas volt, addig az RTL Klub esti hírei hiába voltak kifejezetten támadóak, azok a szokásosnál sokkal kevesebb nézőt értek el.

Mivel a múlt héten is a reklámadó volt a hazai médiapiac elsőszámú híre (sőt június 30-án hétfőn az első törvénymódosító javaslatokat is benyújtották), így a múlt héten készített híradós médiaelemzésünkre röviden visszatérünk. Akkor azt mutattuk be, hogy a törvény elfogadását követő 11 napban hogyan alakult a hírműsorok közönségaránya és nézettsége, most pedig ezt a múlt heti adatokkal is kiegészítettük. Ezekből az derül ki, hogy hiába törékenyek az M1 statisztikái, és függnek minden szállal a foci-vb-től, nézőszámban egyelőre kényelmesen felülmúlják az RTL Klub számait.


Bár cikkünk témája a tévés piac, illetve azon belül is a nézettség, ezúttal egy gondolat erejéig elkalandozunk a politikai kommunikáció világába. Ebből a szempontból úgy véljük, a kérdés, hogy mire vége lesz a vb-nek sikerül-e olyan az átlagember számára fontos ügyet tematizálni, ami kihúzza az RTL Klub támadásainak méregfogát. Erre a devizahiteles kérdéskör jó esélyt nyújt, hiszen a kormányzati kommunikációból úgy tűnik, hogy a bankok számára nagyon súlyos feltételekkel fogják kivezetni a hiteleket, ráadásul az elmúlt években számolt összegeket (árfolyamrés, kamatemelések) is kamatosan fizethetik vissza. Mindez pedig a közvélemény szemében ha nem is annulálja, de jelentősen átértékelheti a mostani kormányhoz köthető személyek felháborodást kiváltó ügyeit.

Visszatérve a hírműsorok nézettségére, ahogy múlt heti elemzésünkben is jeleztük, kommunikációs szempontból a teljes nézettség vizsgálata tűnik a legcélszerűbbnek. Ezen adatsort tekintve pedig azt láthatjuk, hogy a nézőszámok ugyan erősen szórnak, ám az RTL Klub leginkább a 450-550 ezer fős sávban található, szemben a TV2 750-800 ezres szintjével. A focimeccsek idején ráadásul az M1 is tudja legalább azt, de inkább magasabb szintet hozni, mint az RTL Klub, hiszen a legerősebb Híradó 800 ezer nézőt ért el.


Ami a múlt heti főműsoridős számokat illeti, a kereskedelmi célcsoportban hat este volt az RTL Klub a legmagasabb közönségarányt elért csatorna, míg szombaton az M1 nyert fölényesen. Az RTL Klub a 18-49-es korcsoportban a 19-23 óra közötti főműsoridőben 18 százalékos közönségarányt ért el. Ugyanebben a csoportban és idősávban a TV2 12,3 százalékpontot hozott. A múlt heti csúcshoz képest tehát visszacsúszott az M1, amelyet ezúttal a tévék előtt ülők közül átlagosan 15 százalék nézett. Továbbra sem tudott jelentősen erősödni a középmezőny másik három tagja; a Cool (5,5% SHR) és a F+ (5,5% SHR) összeért, távolabbról követi őket a Viasat 3 (3,1% SHR).

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!