4p

Hétfőn megállapodott egymással az Apax Partners befektetési társaság és a Philips-Van Heusen, így egy kézbe kerül két ismert divatmárka, a Tommy Hilfiger és a Calvin Klein. A gazdasági válság ellenére az Apax négy évvel korábbi befektetése jócskán megtérült.

Két, eredetileg hasonló célcsoportot, a fehér, gazdag férfiakat megcélzó amerikai márka került hétfőn egy tulajdonosi kézbe, miután az Apax Partners 2,2 milliárd euróért (3 milliárd dollárért) eladta a Tommy Hilfiger divatcéget a Philips-Van Heusennek (PVH). Ez utóbbi vállalat számára a divatvilág nem ismeretlen, hiszen a Hilfiger egyik fő konkurensét, a Calvin Klein birtokolja. A PVH további, Magyarországon kevésbé ismert divatmárkák tulajdonosa, így például az Izod, az Arrow vagy a Bass. A PVH a hétfőn megkötött megállapodás alapján a világ egyik legnagyobb forgalmú divatvállalata lesz, éves forgalma eléri a 4,6 milliárd dollárt.

A most felvásárolt vállalatot Tommy Hilfiger New York-i divattervező alapította 1984-ben. A sikeres indulást követően már 1992-ben tőzsdére vitték a céget, a vállalat ugyanakkor a 90-es évek második felében élte virágkorát. Az áttörés ráadásul a tulajdonosokat is meglepte, hiszen a fehér középosztály helyett a hip-hop zene sztárjai tették naggyá a céget.  Mint Papp-Váry Árpád, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola (BKF) Marketing Intézetét vezetője a Hip-Hop Marketing című tanulmányában írta, a kék-fehér-piros színű kollekciókat egyik napról a másikra felfedezte az utca és "Tommy"-t hordani hamarosan azt jelentette: "menő" a viselője. A márka igazi áttörése akkor következett be, amikor 1994-ben Snoop Doggy Dogg a "Saturday Night Live"-ot tetőtől-talpig Tommy Hilfiger ruhákban vezette. Ugyanebben az évben iparági becslések szerint 90 millió dollárral nőtt a forgalma a cégnek. Nem tudni, hogy dacból, vagy üzleti rövidlátásból, de nem tulajdonított elég nagy jelentőséget logójának. A ruhák egyre kevésbé színesek lettek, a logó pedig egyre kisebb. Pedig ennek a csoportnak pontosan arra van szüksége, hogy kimutathassa: márkás, drága ruhákat hord. Az ezredforduló után aztán elcsendesült a felhajtás a márka körül, és a forgalom visszaesett.

Nem véletlen, hogy a hullámzó üzletmenet hatására értékesítették a céget, 2006-ban egy befektetési társaság vásárolta meg a Tommy Hilfiger Corporationt, az Apax Partners összesen 1,6 milliárd (részvényenként 16,8) dollárt fizetett a társaságért. Az új tulajdonos csaknem teljesen kivonult az amerikai piacról, a központot áthelyezte Amszterdamba és Európában építette fel újra a márkát. 2008-ban tőzsdére vitték volna a céget, de az egyre mélyülő gazdasági válság meghiúsította a tervet.

Az ikonikus alapító ugyanakkor vezető tervezőként a mai napig a cég szolgálatában áll. Nem véletlenül ütött meg bizakodó hangot a névadó, kilátásba helyezve, hogy a korábbiakhoz hasonlóan aktívan részt venne az üzletvezetésben is. Hozzátéve, hogy a most megkötött üzlettel újabb lökést kaphat a Tommy Hilfiger márka a további nemzetközi terjeszkedéshez.

A hétfőn bejelentett egyezség szerint a vevő 2,2 milliárd eurót (mintegy 3 milliárd dollárt) fizet, melyből 1,9 milliárdot készpénzben, míg a fennmaradó részt PVH részvényekkel egyenlíti ki. Bár az eladók többnyire a készpénzes ügyleteket preferálják, ám most a részvénycsomag sem biztos, hogy rosszat jelent az Apax számára, hiszen a tranzakciót optimistán fogadta a piac, közel 10 százalékot ugrott a PVH kurzusa a tengerentúli tőzsdei kereskedés során. Igaz, a cég vezetői miközben hangsúlyozták, hogy nincs tervben komoly költségcsökkentő program, a cégek közötti szinergiáknak köszönhetően 40 millió dollárt meg fognak takarítani.

A Hilfiger üzleteinek a száma napjainkban az ezer egységet is meghaladta, a forgalma a márciusban záródó pénzügyi évet tekintve a várakozások szerint 2,25 milliárd dollár. A PVH vezetői emellett úgy látják, a Hilfiger márka ismét jelentős amerikai térhódítás előtt állhat, becslésük szerint a jövőben a márka forgalmának 60 százaléka származhat a jövőben a "hazai piacról".

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!