Két, eredetileg hasonló célcsoportot, a fehér, gazdag férfiakat megcélzó amerikai márka került hétfőn egy tulajdonosi kézbe, miután az Apax Partners 2,2 milliárd euróért (3 milliárd dollárért) eladta a Tommy Hilfiger divatcéget a Philips-Van Heusennek (PVH). Ez utóbbi vállalat számára a divatvilág nem ismeretlen, hiszen a Hilfiger egyik fő konkurensét, a Calvin Klein birtokolja. A PVH további, Magyarországon kevésbé ismert divatmárkák tulajdonosa, így például az Izod, az Arrow vagy a Bass. A PVH a hétfőn megkötött megállapodás alapján a világ egyik legnagyobb forgalmú divatvállalata lesz, éves forgalma eléri a 4,6 milliárd dollárt.
A most felvásárolt vállalatot Tommy Hilfiger New York-i divattervező alapította 1984-ben. A sikeres indulást követően már 1992-ben tőzsdére vitték a céget, a vállalat ugyanakkor a 90-es évek második felében élte virágkorát. Az áttörés ráadásul a tulajdonosokat is meglepte, hiszen a fehér középosztály helyett a hip-hop zene sztárjai tették naggyá a céget. Mint Papp-Váry Árpád, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola (BKF) Marketing Intézetét vezetője a Hip-Hop Marketing című tanulmányában írta, a kék-fehér-piros színű kollekciókat egyik napról a másikra felfedezte az utca és "Tommy"-t hordani hamarosan azt jelentette: "menő" a viselője. A márka igazi áttörése akkor következett be, amikor 1994-ben Snoop Doggy Dogg a "Saturday Night Live"-ot tetőtől-talpig Tommy Hilfiger ruhákban vezette. Ugyanebben az évben iparági becslések szerint 90 millió dollárral nőtt a forgalma a cégnek. Nem tudni, hogy dacból, vagy üzleti rövidlátásból, de nem tulajdonított elég nagy jelentőséget logójának. A ruhák egyre kevésbé színesek lettek, a logó pedig egyre kisebb. Pedig ennek a csoportnak pontosan arra van szüksége, hogy kimutathassa: márkás, drága ruhákat hord. Az ezredforduló után aztán elcsendesült a felhajtás a márka körül, és a forgalom visszaesett.
Nem véletlen, hogy a hullámzó üzletmenet hatására értékesítették a céget, 2006-ban egy befektetési társaság vásárolta meg a Tommy Hilfiger Corporationt, az Apax Partners összesen 1,6 milliárd (részvényenként 16,8) dollárt fizetett a társaságért. Az új tulajdonos csaknem teljesen kivonult az amerikai piacról, a központot áthelyezte Amszterdamba és Európában építette fel újra a márkát. 2008-ban tőzsdére vitték volna a céget, de az egyre mélyülő gazdasági válság meghiúsította a tervet.
Az ikonikus alapító ugyanakkor vezető tervezőként a mai napig a cég szolgálatában áll. Nem véletlenül ütött meg bizakodó hangot a névadó, kilátásba helyezve, hogy a korábbiakhoz hasonlóan aktívan részt venne az üzletvezetésben is. Hozzátéve, hogy a most megkötött üzlettel újabb lökést kaphat a Tommy Hilfiger márka a további nemzetközi terjeszkedéshez.
A hétfőn bejelentett egyezség szerint a vevő 2,2 milliárd eurót (mintegy 3 milliárd dollárt) fizet, melyből 1,9 milliárdot készpénzben, míg a fennmaradó részt PVH részvényekkel egyenlíti ki. Bár az eladók többnyire a készpénzes ügyleteket preferálják, ám most a részvénycsomag sem biztos, hogy rosszat jelent az Apax számára, hiszen a tranzakciót optimistán fogadta a piac, közel 10 százalékot ugrott a PVH kurzusa a tengerentúli tőzsdei kereskedés során. Igaz, a cég vezetői miközben hangsúlyozták, hogy nincs tervben komoly költségcsökkentő program, a cégek közötti szinergiáknak köszönhetően 40 millió dollárt meg fognak takarítani.
A Hilfiger üzleteinek a száma napjainkban az ezer egységet is meghaladta, a forgalma a márciusban záródó pénzügyi évet tekintve a várakozások szerint 2,25 milliárd dollár. A PVH vezetői emellett úgy látják, a Hilfiger márka ismét jelentős amerikai térhódítás előtt állhat, becslésük szerint a jövőben a márka forgalmának 60 százaléka származhat a jövőben a "hazai piacról".