4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A hétvégén az MTI-nek adott interjújában Bajnai Gordon egy újabb etikai kódex létrehozásának ötletét vetette fel: ezúttal a közműcégek ügyfeleit védenék a banki kódexhez hasonlóan. Az mfor.hu által megkeresett cégek elmondták: konkrét tárgyalások még nem történtek, de nyitottak arra, hogy egyszerűsítsék például a számlákat. Mfor.hu-háttér.

Az utóbbi időben sok panasz érkezett a víz-, gáz- és villanyszolgáltatókra - indokolta az etikai kódex szükségességét a miniszterelnök. Bajnai szerint nem elég egyértelműek a számlák, a szolgáltatás visszakapcsolása pedig gyakran túl sokba kerül.

Újabb javaslat

Az ősszel megszületett banki etikai kódex után újabb cégeket szabályozna Bajnai Gordon, mivel szerinte túl sok panasz érkezik a közműszolgáltatókra. "Sokszor elér hozzánk az a kiáltás az ország számos részéről, hogy nyugdíjasok vagy alacsony jövedelmű családok érdekei sérülnek a közműszolgáltatók és az ügyfél közti viszonyban" - mondta el a miniszterelnök.

Példaként említette, hogy a szolgáltatók által kiküldött számlák sok esetben érthetetlenek a lakosság számára, nem értelmezhető, hogy mire mennyit fizetnek. Vagy például ha valakinél kikapcsolják a gázt vagy a villanyt, akkor a visszakapcsolás sokszor olyan terhet ró az érintettekre, aminek egyes esetekben nem tudnak eleget tenni.

A fentiek miatt jelenleg vizsgálja annak lehetőségét a kormány, hogy hogyan lehetne megóvni a fogyasztókat a közműcégek erőfölényével szemben.

Szívesen egyszerűsítenének

"Sok szempontból hasonlít a közműszolgáltatók működése a bankokhoz, rengeteg más szempontból viszont különböző a működésünk. Mi jelenleg is egy erősen szabályozott, ellenőrzött környezetben működünk, a Magyar Energiahivatal (MEH) ellenőrzi, szabályozza a tevékenységünket" - mondta el az mfor.hu kérdésére Kutas István, az E.On kommunikációs vezetője.

A szakember hozzátette: minden szolgáltatónak van saját etikai kódexe, így nekik is. "A fogyasztók a panaszokkal el tudnak menni a MEH-hez, ők pedig ki is vizsgálják azokat" - emelte ki Kutas István.

A számlák tartalmával kapcsolatban az E.On szakembere elmondta: a törvények pontosan szabályozzák, mit kell tartalmaznia a számlának, ezt is az Energiahivatal ellenőrzi. "Örömmel egyszerűsítünk bármit, ha azt a jogszabályok lehetővé teszik, szívesen beszélgetünk akár politikusokkal is arról, hogyan lehetne átláthatóbbá tenni a rendszert" - válaszolta kérdésünkre Kutas István.

"Mi minden olyan kezdeményezéssel egyetértünk, ami a tevékenység átláthatóságát biztosítja. Mindegyik félnek az az érdeke, hogy ugyanarról beszéljünk, és ugyanazt értsük bizonyos fogalmak alatt" - mondta az mfor.hu-nak Balog Róbert, a Főtáv szóvivője.

A távhőszolgáltató szóvivője hozzátette: a kikapcsolás kérdése őket nem érinti, mivel nem kapcsolnak ki egyéni fogyasztókat, de ez egyébként is gazdasági kérdés, nem biztos, hogy etikai kódexben érdemes szabályozni. Balog Róbert is kiemelte, hogy a számlák tartalmát jogszabályok tömkelege szabályozza, ezért ott a jogszabályok módosítására lenne szükség ahhoz, hogy egyszerűsíteni lehessen. "Mi nyitottak vagyunk arra, hogy ha a törvény lehetővé teszi, akkor egyszerűsítsünk" - emelte ki a Főtáv szóvivője.

Mindkét általunk megkeresett közműcég szakembere úgy nyilatkozott, hogy a vasárnap ismertetett javaslatról egyelőre nem történtek konkrét tárgyalások a cégek és a kormány között.

A fogyasztóknak is el kell fogadni

"Fontos, hogy mindkét fél tisztában legyen a kötelességeivel, és azzal, hogy az adott probléma kire tartozik" - vázolta fel Balog Róbert. Példaként említette, hogy a fogyasztók gyakran olyan panaszokkal is a Főtávot keresik meg, ami valójában a társasházra tartozna.

"Ma is van egy szabályrendszer, amit a szolgáltatók betartanak, a fogyasztók viszont nem ismernek, ezért érzik úgy gyakran, hogy becsapják őket" - mondta Balog Róbert. Éppen ezért szerinte az egyszerűsítés egy kétoldalú feladat, olyan szabályrendszert kell elfogadni, amit a fogyasztók is megértenek és betartanak.

"Nem tapasztaltuk, hogy jelentős mértékben emelkedett volna a panaszok száma az utóbbi hónapokban, ebben közrejátszik az is, hogy 2009-ben csökkentek a távhődíjak" - vázolta fel a Főtáv szóvivője. Balog Róbert hozzátette: ugyanakkor nincs meglepődve azon, hogy valamilyen mértékben nőtt a panaszok száma a jelenlegi helyzetben.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!