Az utóbbi időben sok panasz érkezett a víz-, gáz- és villanyszolgáltatókra - indokolta az etikai kódex szükségességét a miniszterelnök. Bajnai szerint nem elég egyértelműek a számlák, a szolgáltatás visszakapcsolása pedig gyakran túl sokba kerül.
Újabb javaslat
Az ősszel megszületett banki etikai kódex után újabb cégeket szabályozna Bajnai Gordon, mivel szerinte túl sok panasz érkezik a közműszolgáltatókra. "Sokszor elér hozzánk az a kiáltás az ország számos részéről, hogy nyugdíjasok vagy alacsony jövedelmű családok érdekei sérülnek a közműszolgáltatók és az ügyfél közti viszonyban" - mondta el a miniszterelnök.
Példaként említette, hogy a szolgáltatók által kiküldött számlák sok esetben érthetetlenek a lakosság számára, nem értelmezhető, hogy mire mennyit fizetnek. Vagy például ha valakinél kikapcsolják a gázt vagy a villanyt, akkor a visszakapcsolás sokszor olyan terhet ró az érintettekre, aminek egyes esetekben nem tudnak eleget tenni.
A fentiek miatt jelenleg vizsgálja annak lehetőségét a kormány, hogy hogyan lehetne megóvni a fogyasztókat a közműcégek erőfölényével szemben.
Szívesen egyszerűsítenének
"Sok szempontból hasonlít a közműszolgáltatók működése a bankokhoz, rengeteg más szempontból viszont különböző a működésünk. Mi jelenleg is egy erősen szabályozott, ellenőrzött környezetben működünk, a Magyar Energiahivatal (MEH) ellenőrzi, szabályozza a tevékenységünket" - mondta el az mfor.hu kérdésére Kutas István, az E.On kommunikációs vezetője.
A szakember hozzátette: minden szolgáltatónak van saját etikai kódexe, így nekik is. "A fogyasztók a panaszokkal el tudnak menni a MEH-hez, ők pedig ki is vizsgálják azokat" - emelte ki Kutas István.
A számlák tartalmával kapcsolatban az E.On szakembere elmondta: a törvények pontosan szabályozzák, mit kell tartalmaznia a számlának, ezt is az Energiahivatal ellenőrzi. "Örömmel egyszerűsítünk bármit, ha azt a jogszabályok lehetővé teszik, szívesen beszélgetünk akár politikusokkal is arról, hogyan lehetne átláthatóbbá tenni a rendszert" - válaszolta kérdésünkre Kutas István.
"Mi minden olyan kezdeményezéssel egyetértünk, ami a tevékenység átláthatóságát biztosítja. Mindegyik félnek az az érdeke, hogy ugyanarról beszéljünk, és ugyanazt értsük bizonyos fogalmak alatt" - mondta az mfor.hu-nak Balog Róbert, a Főtáv szóvivője.
A távhőszolgáltató szóvivője hozzátette: a kikapcsolás kérdése őket nem érinti, mivel nem kapcsolnak ki egyéni fogyasztókat, de ez egyébként is gazdasági kérdés, nem biztos, hogy etikai kódexben érdemes szabályozni. Balog Róbert is kiemelte, hogy a számlák tartalmát jogszabályok tömkelege szabályozza, ezért ott a jogszabályok módosítására lenne szükség ahhoz, hogy egyszerűsíteni lehessen. "Mi nyitottak vagyunk arra, hogy ha a törvény lehetővé teszi, akkor egyszerűsítsünk" - emelte ki a Főtáv szóvivője.
Mindkét általunk megkeresett közműcég szakembere úgy nyilatkozott, hogy a vasárnap ismertetett javaslatról egyelőre nem történtek konkrét tárgyalások a cégek és a kormány között.
A fogyasztóknak is el kell fogadni
"Fontos, hogy mindkét fél tisztában legyen a kötelességeivel, és azzal, hogy az adott probléma kire tartozik" - vázolta fel Balog Róbert. Példaként említette, hogy a fogyasztók gyakran olyan panaszokkal is a Főtávot keresik meg, ami valójában a társasházra tartozna.
"Ma is van egy szabályrendszer, amit a szolgáltatók betartanak, a fogyasztók viszont nem ismernek, ezért érzik úgy gyakran, hogy becsapják őket" - mondta Balog Róbert. Éppen ezért szerinte az egyszerűsítés egy kétoldalú feladat, olyan szabályrendszert kell elfogadni, amit a fogyasztók is megértenek és betartanak.
"Nem tapasztaltuk, hogy jelentős mértékben emelkedett volna a panaszok száma az utóbbi hónapokban, ebben közrejátszik az is, hogy 2009-ben csökkentek a távhődíjak" - vázolta fel a Főtáv szóvivője. Balog Róbert hozzátette: ugyanakkor nincs meglepődve azon, hogy valamilyen mértékben nőtt a panaszok száma a jelenlegi helyzetben.
Beke Károly
Menedzsment Fórum