A sajtpiac tavaly gyorsan, 11 százalékot meghaladóan nőtt az előző évhez képest. A jelentős mértékű fejlődés elsősorban a folyamatosan bővülő diszkontcsatornából eredt, ahol egyre nagyobb szerepet kaptak a kereskedelmi márkák és a "hard diszkont" jellegzetességei. A növekedési ütem kicsit lassult 2006-ban, ahogyan stabilizálódni kezdett a diszkonthálózat, és a korábbiaknál kevesebb új üzletet nyitnak - áll az ACNielsen felmérésében.
A trapistát szeretjük a legjobban
A 2005 szeptembere és 2006 augusztusa között mért adatok tükrében félkemény sajtokra jut az összes mennyiségi értékesítés közel kétharmada. Ebben nagy szerepet játszik a trappista töretlen népszerűsége, amely még mindig 46 százalékot visz el a teljes sajtforgalomból. Az ömlesztett szilárdan tartja második helyét 22 százalákkal, ahogyan a specialitás a harmadikat (7 százalék). Azután következnek a füstölt és a fehérpenészes (camembert, brie) jellegű termékek 6 illetve 4 százalékkal.
A fogyasztói átlagárak a legtöbb sajtszegmensben stagnáltak vagy csökkentek. A legnépszerűbb félkemény sajt kilónként 1937 forintos átlagára idén július-augusztusban 2 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év hasonló periódusában. Az ömlesztett sajt 10 százalékkal lett olcsóbb; egy kiló átlagára 1996 forint ez év hetedik-nyolcadik hónapjában. Ugyanakkor a trappista jellegű sajt 2094 forintos átlagára 2 százalékkal maradt az egy évvel korábbi alatt.
Több sajtot vásárolunk diszkontokban
A kereskedelmi márkák térhódítása összefügg a diszkont pozíciójának javulásával a sajt mennyiségi értékesítésében: a hipermarket részaránya 4 százalékponttal 40 százalékra csökkent egyik évről a másikra, míg a diszkontot is tartalmazó 401-2500 négyzetméteres csatornatípusé ugyanannyival emelkedett 36 százalékra. A 400 négyzetméternél kisebb boltok mutatója változatlanul 24 százalék.