A coachingra (azaz a személyes tréningre) attól a ponttól van szükség, amikor a hagyományos tréningeken megtanult készségek már nem működnek. Ennek általában személyes okai vannak.
A szakértő coach azon okok után nyomoz, amelyek az elakadások mögött húzodnak, mondta el lapunknak F. Várkonyi Zsuzsa, a Grow-TMI Kft. coaching szakértője.
Rámutat a problémákra
A szakember rögtön hozzátette: a coaching a rátermett és az alapvetően tehetséges vezetők számára van kitalálva. Szakmailag vagy emberileg gyenge vezetőnél a személyes tréning sem tehet csodát. A tréner ugyanis nem tanít és nem kész megoldási módokat ad át, hanem a problémák beazonosításához ad hathatós segítséget.
Csúcsvezetők többnyire külső szakértő coachot választanak, mivel a vállalaton belül valószínűleg nem tárhatnák fel büntetlenül nehézségeiket, versenytársaik előtt pedig még kevésbé. A vezetők még a tréningekre sem szívesen ülnek be saját kollégáik közé, vagy ha mégis, nagyon kevés személyeset mutatnak meg magukból.
Régebben az egyéni problémák takargatandó szégyent jelentettek, de azután az üzleti életben egyre inkább úgy gondolták: ha valaki elég jó, akkor senki sem várja, hogy tökéletes legyen - véli Várkonyi. Szerinte a tehetséges vezető és a tehetséges kezdő munkatárs is megérdemli, hogy kapjon egy olyan támogatót, akivel büntetlenül megbeszélheti a nehézségeit.
Csináld meg magad!
A coaching legújabb és egyre népszerűbb ága a personal branding (azaz a személyes márka kialakítása), amely során az átütő személyiség kerül előtérbe. Tóth Tamás, a Leadership & Coaching Center ügyvezető partnere szerint ezt akkor alkalmazzák, amikor a vezető és cége számára is arra van szükség, hogy "valaki megcsinálja magát".
Ha a személyes tréner összhangba hozza a cég brandingjét és az adott vezető vagy munkatárs személyes márkáját, akkor a personal branding hatványozottan járulhat hozzá a cég sikeréhez. Ez azért is fontos, mert napjainkban az emberek sokkal inkább (és előbb) döntenek személyiségek és ötletek, mint termékek és szolgáltatások mellett.
"Mindenkinek van egy létező személyes márkája, amely - mint kagylóban a gyöngy - fejlődik. A legtöbb embernél ennek a kialakulása eseti és véletlenszerű. A personal branding éppen arról szól, miként befolyásolhatjuk és formáljuk saját márkánk kialakítását" - magyarázta lapunknak Tóth Tamás.
A hírességek közül Michael Jordan, Larry King, Coco Chanel, Einstein és Madonna az, aki elsősorban személyisége és csak másodsorban szakmaisága miatt tűnt ki pályatársai közül. A legfrissebb kutatások szerint nemzetközi környezetben már minden ötödik - hatodik vezető valamilyen szinten foglalkozik saját brandje tudatos építésével, és számuk egyre nő.
A szakértő azonban úgy véli, az itthoni gazdasági szférában egyelőre kevés az olyan vezető, akinek köz- és elismertsége mögött tudatos personal brandépítés állna. "Az egyik kivétel Sugár András, a T-Mobile (volt Westel) korábbi vezérigazgatója, aki tudomásom szerint a cég sikerei mellett saját brandjét is tudatosan formálta" - tette hozzá Tóth Tamás.
Körte IldikóMenedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok: A személyi edző segítheti a szakmai tökéletesedést Tükröt tart a menedzser elé a személyes tanácsadó Executive Coaching a nyerő fegyver