Magyarország számára ezek között két fontos projekt van: a Lyon-Trieszt/Koper-Ljubljana-Budapest vasútvonal Ljubljana és Budapest közötti szakaszának a korszerűsítése, valamint a Duna alsó szakasza hajózhatóságának a javítása. Az előbbivel kapcsolatban magyar részről Szlovéniával közösen beterjesztettek egy olyan javaslatot, hogy ez ne csak vasúti, hanem úgynevezett intermodális összeköttetés legyen, vagyis terjedjen ki a közúti közlekedésre is.
A projektek megvalósítása szempontjából részleges eredménynek tekinthető, hogy a közösségi finanszírozás megengedhető hányadának felső határát az eddigi 10-ről legalább 20, illetve az olasz elnökség most bejelentett javaslata szerint esetleg 25 százalékra emelnék.
A tanácsülés hivatalos napirendjén szereplő témáktól független, de fontos fejlemény, hogy Ausztria bejelentette: nem kívánja folytatni az úgynevezett ökopontrendszer alkalmazását az EU-tag országok esetében. További részleteket azonban egyelőre nem közölt, a döntés véglegesítése a jövő héten várható.
A bejelentést kommentálva Csillag István az MTI-nek elmondta: ez év december 31-én - hatályának lejártával - szűnik meg az ökopontrendszer. A miniszter szerint a bejelentés szenzációként hatott, mivel ez az intézkedés lényegesen megkönnyíti a fuvarozók dolgát, ugyanis könnyebben juthatnak át a nehézgépjárművek Ausztrián.
Ez a magyar fuvarozók számára is könnyebbséget jelent - tette hozzá a közlekedési tárca irányítója. Továbbá Magyarország uniós csatlakozásának időpontjáig - azaz jövő év május 1-ig - ugyancsak kedvezőbb körülmények között végezhetik a szállítást a magyar fuvarozók. Ennek okaként a miniszter azt jelölte meg, hogy sikerült Ausztriával az ökopontrendszer bázis időszakának a 2002-es évet elfogadtatni. Így a hazánk tagságáig terjedő négy hónapos időszakban több ökopont áll a magyar fuvarozók rendelkezésére.
Egyszerűsödik az Ausztrián átmenő közlekedés
Ausztria bejelentette: nem kívánja folytatni az úgynevezett ökopontrendszer alkalmazását az EU-tag országok esetében.