6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Opel eladása jól és rosszul is elsülhet a szentgotthárdi üzem számára - mindenesetre akadnak pozitív kimenetelre utaló jelek. Annyi azonban valószínűnek tűnik, hogy a cég európai szinten üzembezárásokra kényszerül majd.

Úgy tűnik végül mégis csak a Magna-Sberbank-Gaz alkotta konzorcium szerezheti meg az Opel többségi tulajdonrészét. A konzorcium 55 százalékos részesedést szerez, a General Motors 35 százalékot tart meg, az Opel munkavállalók pedig 10 százalékot kapnak a "Új Opel"-ből. Ezen túl persze még több nyitott kérdést kell még rendezni, a General Motors szerint akár november végéig is elhúzódhatnak a tárgyalások.

Négyezer magyar munkahely a tét

A Concorde elemzése szerint arra egyelőre nincs egyértelmű a válasz, mit jelent a német auitrógyártó eladása a szentgotthárdi Opel-üzem számára. Utóbbi nagyjából 1000 alkalmazottat foglalkoztat, és direkt módon további 3000 munkahely sorsa függ az üzemtől.

Optimizmusra ad okot, hogy a konszern motorpalettájában fontos szerepet betöltő 1,6 és 1,8 literes motorokat itt gyártják, az itteni termelésben a GM jelentős beruházásokat hajtott végre, valamint a magyar üzem jelentős költségelőnyt tud felmutatni Nyugat-Európával szemben, véli Nagy Viktor, a Concorde elemzője.

Kérdés azonban - teszi hozzá -, hogy nem akarja-e az új tulajdonos tőlünk keletebbre vinni az alkatrész- és autógyártást. Korábban felmerült az is, hogy a rüsselsheimi és a bochumi motorgyártás egy részét vagy egészét Szentgotthárdra és az ausztriai Aspernbe telepítenék át, de az egyeztetéseknek ebben a fázisában ennek a kérdésnek a kimenetele nehezen eldönthető.

Már csaknem egy éve napirenden volt 

Ami a most megkötött üzlet hátterét illeti, az Opel még 2008 november közepén jelezte, hogy likviditási problémái miatt szüksége van egy egymilliárd eurós "sürgősségi segélyre". Attól kezdve folyamatosan napirenden van a vállalat eladása.

A GM február közepén beszélt nyíltan az Opel eladásának lehetőségéről, akkor jelentkezők hivatalosan még nem akadtak. Aztán több pénzügyi és szakmai befektető jelezte érdeklődését, kínai autógyártótól belga pénzügyi csoporton keresztül a mostani befutó osztrák-kanadai-orosz konzorciumig.

A Concorde elemzője szerint a General Motors az utolsó pillanatig próbálta megtartani az Opelt, ám ez összességében túl kockázatos és költséges lett volna. Egyes becslések szerint akár 6 milliárd dollárjába került volna a GM-nek az Opel likviditási gondjainak kezelése és a további fejlesztések és átalakítások finanszírozása. Viszont nem szívesen adta fel európai hídfőjét, ahol a kelet-európai régióban és Oroszországban továbbra is jelentős növekedési potenciál rejlik.

Nyomás a német kormányon

A másik oldalon viszont a német kormányra nehezedett nyomás, mert mindenképpen szerettek volna a német munkahelyekkel kapcsolatos megnyugtató megoldást találni a szeptember 27-én esedékes parlamenti választások előtt.

Jellemző, hogy az utolsó körig esélyes belga pénzügyi befektető a Magnáénál pénzügyi szempontból is kedvezőbb és európai szinten kevesebb munkahely megszűnését eredményező ajánlatot tett, de nagyobb leépítéseket helyezett kilátásba Németországban, ami a német kormány számára - főként a választások előtt – elfogadhatatlan opció volt, véli Nagy Viktor.

Többen felróják a német kormánynak, hogy elhibázott lépés volt túlságosan is egy lehetséges vevőre fókuszálni, mert ez jelentősen csökkentette a német oldal alkupozícióját, és nem is hozott igazán erős versenyt a jelentkezők között.

Megmaradhatnak a német gyárak

Kérdéses még az "Új Opel" életképessége is, hiszen a globális versenyben az éves 1,2-1,5 millió darabos értékesítés egy volumengyártó esetében nem hatékony. Több szakértő könnyen elképzelhetőnek tartja, hogy a súlyosbodó problémák hatására néhány év múlva csak a csődvédelem lehet az egyetlen opció a vállalat megmentésére.

Az eddigi információk alapján csupán az antwerpeni Opel üzemet zárják be, a német helyszíneken tovább folyhat a termelés. Ezzel azonban továbbra is megmarad az iparágra főként Európában jellemző túlkapacitás.

A legpesszimistább forgatókönyvben (ennek a Concorde szerint kicsi a valószínűsége) ha az európai fogyasztás több évig alacsony szinten stabilizálódik, újra előkerülhet az iparág túlkapacitási problémája, és akkor esetleg a ma még optimista Magna is belátja, hogy a német Opel termelést jelentősen csökkenteni kell, ezért gyárbezárásokra és munkahelyek megszüntetésére kerül majd sor. Ebben az esetben a német autóipari technológia Oroszországba kerül, miközben az Opel működtetése részben állami (német, spanyol, brit) finanszírozással lehetséges.

Ami a közelebbi jövőt illeti, november végéig több érzékeny kérdést is tisztázni kell. Egyrészt szükséges a munkavállalók részéről egy írásos nyilatkozat, amelyben hozzájárulnak a leépítésekhez és költségcsökkentésekhez, a német kormányzatnak pedig össze kell állítania egy finanszírozási csomagot (erre is valószínűleg csak a választások után kerül majd sor).

Az igazán érzékeny témák azonban leginkább a közös fejlesztést és az európai piacok „felosztását” érintik. Nem egyértelmű, hogy a rüsselsheimi fejlesztési központ továbbra is szolgálja-e majd az anyacéget, illetve hogyan akadályozzák majd meg a know-how Oroszországba való „átszivárgását”.

A másik sarkalatos kérdés az orosz piac esetleges felosztása, hiszen a nagy növekedési potenciált magába rejtő piacon konkurálnak majd az Opel és a GM termékei.

Konszolidáció előtt

A Concorde szerint az iparág további konszolidáció előtt áll, és valószínű további kapacitások leépítése Európában, főként a magas költségszintű országokban, így Németországban is. Az Opel a volumengyártók között alacsonynak számító 1,2-1,5 millió darabos éves gyártásával és 90 százalékos európai kitettséggel nehezen veszi majd fel a versenyt a szegmenset uraló márkacsoportokkal (Volkswagen csoport, Peugeot/Citroen, Hyundai/Kia). Elképzelhető, hogy a jelenleginél alacsonyabb piaci részesedés mellett profitabilitása javítása érdekében nyugat-európai üzembezárásokra kényszerül.

Az Opel rövid távú likviditási problémái megoldódni látszanak, de az autógyártó az eladásösztönző programok kifutása után már 2010-től kifejezetten nehéz értékesítési környezettel találja szembe magát. A csoport kilátásait a szektortársakhoz képest negatívabban ítéli meg a Concorde.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!