2p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A román nemzeti vasútüzemeltető társaság, a CFR új elektronikus jegykiadási rendszert vezet be 350 állomáson és utazási irodánál, 25 millió dolláros (5,3 milliárd forint) összköltséggel. Hazánkban is hasonló összeget fordítanak a rendszer korszerűsítésére.

Az új rendszer mintegy 45 másodpercre csökkenti a jegykibocsátás átlagos idejét, megszüntetve a jegytípusok különbözőségeiből, illetve a kivételekből adódó hosszas jegykiállítást. Az elektronikus rendszert eddig 42 állomáson és utazási irodában vezették be, országos elterjesztése 2007 végéig várható. Tavaly szeptembertől 2007. decemberig negyedévenként reálértéken 5-7 százalékkal emelkednek a vasúti szállítási díjak Romániában. Az időszak egészében így 50-60 százalékos tarifaemelkedés várható.

Az intézkedést a román államvasutak hosszú távú válságának elkerülésére hozták, a vasút stratégiai terve keretében. A vasúti személyszállítás díjait a közlekedési minisztérium felügyeli, és a kormány jóváhagyása nélkül a vasút üzemeltetője nem módosíthatja azokat: saját hatáskörében csak az inflációhoz igazíthatja, ha az utolsó tarifaemelést az infláció 5 százalékkal meghaladja.

A stratégiai tervben a román vasutak helyzetével kapcsolatban megállapították: a munkaköltségek az üzemeltetési költségekben csupán 20 százalékot tesznek ki, miközben az európai átlag 40-50 százalék.

A terv megállapításai szerint az üzemanyag-, áram- és vagonárak jelentősen növekedtek az elmúlt évek alatt. A hatóságok szerint ez oda vezetett, hogy a vasúti szállítás költségeihez az állami hozzájárulás aránya meghaladta az európai átlagot, míg az utasok által fizetett díjak jóval az európai átlag alatt vannak. A bevételek hiánya miatt a vasút üzemeltetője nem tudja fizetni kötelezettségeit a vasúti infrastruktúra kezelőjének.

Hazánkban a MÁV is dolgozik hasonló rendszeren: a több mint 5 milliárd forint értékû beruházás eredményeként mintegy 400 pénztárgéppel lesz lehetõség a belföldi és a nemzetközi menetjegyek kiadására, a helyfoglalásra és az elektronikus díjszabási és menetrendi felvilágosításra. A fejlesztés alatt álló rendszer a fejlett európai vasutak színvonalának megfelelõ szolgáltatást nyújt majd, mondta el korábban Manninger Jenő közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár.

MTI/Mendzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!