Paul Branza vezérigazgató szerint a drámai csökkenés elsősorban pénzügyi okokra vezethető vissza: a flotta döntő hányadát privatizálták, mert a hajók állami üzemeltetése gazdaságtalannak bizonyult. A fennmaradt nyolc hajó azonban a legszigorúbb előírásoknak is megfelel: román és külföldi kikötőkben egyaránt ellenőrizték őket, és sem műszaki, sem környezetvédelmi szempontból nem találtak kivetnivalót bennük - számol be a Wall-Street.ro gazdasági portál.
Noha a romániai hajóépítők számos új hajóra kaptak megrendelést, és 2010-ig biztosan lesz munkájuk, ezek közül csak egyetlen egy származik román cégtől: egy kisméretű, víz alatti munkálatok elvégzésére alkalmas, komplex úszó szerkezetet kell előállítaniuk.
Az ANR vezetője szerint sokat javítana a helyzeten, ha (Ciprushoz vagy Saint Vincent-hez hasonlóan) Bukarest is kedvezményes adókkal segítené a hajók romániai bejegyzését. Jelenleg a hajózási cégeknek 16 százalékos nyereségadót kell fizetniük Romániában, míg a mediterrán szigetországban például - nyereségtől függetlenül - egyszeri, 2500-4000 eurónyi befizetéssel letudható az éves adó-kötelezettség.