Az ombudsman közleményében emlékeztet: 2002 januárjában lépett hatályba az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló törvény, amely tartalmazza az üzleti célú levelek jogi szabályozását is.
A törvény alapján a spamek is elektronikus hirdetésnek minősülnek, tehát bennük világosan, egyértelműen azonosítható módon tájékoztatást kell adni a hirdetésjellegről és a feladó valós személyéről - hívta fel a figyelmet az ombudsman. Mint hozzátette, fontos, hogy elektronikus hirdetés kizárólag az igénybe vevő - legyen akár természetes, akár jogi személy - egyértelmű, előzetes hozzájárulásával küldhető.
Az elektronikus hirdető köteles nyilvántartást vezetni azokról, akik bejelentették neki, hogy akarnak elektronikus hirdetést kapni. Annak, aki nem szerepel ebben a nyilvántartásban, nem küldhető elektronikus hirdetés. A nyilvántartási listáról pedig törölni kell azt, aki a levélben szereplő lemondási címen megtiltotta, hogy neki további e-mailt küldjenek.
Ha az érintett előzetes hozzájárulás hiányában kap elektronikus hirdetést, kérheti a Nemzeti Hírközlési Hatóság felügyeleti eljárását az adatkezelő ellen, továbbá fordulhat a fogyasztóvédelmi felügyelőségekhez is - írta az országgyűlési biztos. Hozzátette: a hatóság az eljárás során megállapíthatja az elektronikus hirdetés jogsértő voltát, elrendelheti a jogsértő állapot megszüntetését, megtilthatja a jogsértő magatartás folytatását.
Az ombudsman arra is felhívta a figyelmet, hogy az eljáró szerv emellett elektronikus kereskedelmi bírságot is kiszabhat a jogsértővel szemben, ha pedig többszörös jogsértést követtek el, akkor halmozottan is kiszabható a bírság.