4p

Radikális mértékben csökkent a legnagyobb európai fapados légitársaság, a Ryanair profitja az égbe törő olajárak miatt. Utóbbira reagálva a cég a közelmúltban jelentette be, hogy hat városban – köztük Budapesten – télen másfél hónapra beszünteti tevékenységét.

A kerozinár is elszállt

Az április elsején kezdődött pénzügyi év első negyedében az adózott eredmény 21 millió euró volt, szemben az egy évvel korábbi 139 millió euróval. Ez 85 százalékos csökkenésnek felel meg, közölte a légitársaság hétfőn.

Majdnem duplájára nőtt az üzemanyagköltség


A negatív fejlemény hátterében az olajár emelkedése áll: a Ryanair üzemi költségeinek közel felét már az üzemanyagköltség teszi ki, ami egy év alatt 93 százalékkal 367 millió euróra emelkedett.

Míg a költségek összességében 18 százalékkal nőttek, addig a viteldíjak a kiélezett piaci verseny miatt egy év alatt nyolc százalékkal csökkentek. Igaz, az árbevétel még így is  12 százalékos növekedést mutat.

A cég egyidejűleg arra figyelmeztetett, hogy az idei évet akár 60 millió euró veszteséggel is zárhatja, ha továbbra is magas marad az olajár, és tovább csökkennek a viteldíjak. A hétfői hírre a vállalat részvényei közel húsz százalékkal estek a dublini tőzsdén, adta hírül az MTI.

Ideiglenesen Ferihegyet is elhagyják

Mint ismert, az ír fapados a közelmúltban jelentette be, hogy - az elszabadult olajárakra és az általa magasnak tartott repülőtéri díjakra hivatkozva - 2008. november 4. és december 19. között nem fog járatokat közlekedtetni Ferihegyről, illetve Ferihegyre. Emellett hat további város esetében is hasonló lépésre szánta el magát, így a svájci Bázel, a lengyelországi Krakkó és Rzeszow, az ausztriai Salzburg, valamint a spanyolországi Valencia és Palma Mallorca esetében is másfél hónapos szünetet iktat majd be. 

A magas olajárak okozta probléma nagyságát jelzi, hogy a Ryanair londoni bázisán, Stansteden is téli kapacitásainak csökkentésére kényszerül. A cég ottani flottáját 36-ról 28 gépre redukálja, az utasszám pedig mintegy 900 ezerrel csökken majd a járattörlések miatt. Mindez 100-150 dolgozó elbocsátását vonhatja maga után.

Sőt, az ír légitársaság hazai bázisán, Dublinban is összébb húzza magát: járatinak számát 12 százalékkal, flottájának nagyságát pedig ötödével mérsékli.

Tovább alkudoznak

Ami Ferihegyet illeti, a másfél hónapos téli szünet miatt mintegy 180 budapesti járatot törölnek majd, aminek következtében az éves utasszám mintegy 27 ezerrel fog csökkenni. Michael Cawley, a Ryanair vezérigazgató-helyettese szerint további tárgyalásokat kezdeményeznek majd a Budapest Airport (BA) vezetőivel annak érdekében, hogy meggyőzzék őket: amennyiben csökkentik a díjakat, az ehhez hasonló leállásokat el lehet kerülni.

Ezzel kapcsolatban Szollár Domokos, a BA szóvivője korábban annyit közölt: a BA menedzsmentje foglalkozik azzal a lehetőséggel, hogy a januárban bevezetett tarifacsomagban szereplő ösztönzőrendszert kiterjeszti az utasok által fizetett repülőtéri illetékre is. Az ír fapados igényeivel kapcsolatban megjegyezte, hogy a légitársaság a téli menetrendben lényegében térítésmentesen kívánja használni a budapesti légikikötőt.

A végletekig leszorított költségekkel üzemelő, és éppen ennek köszönhetően mindeddig nehezen verhető jegyárakat kínáló Ryanair 2006 májusában lépett be a magyar piacra a Sármellék-London járat elindításával. A Balaton melletti repülőteret azóta folyamatosan használja a cég, az egész évben célpontnak számító brit főváros mellett jelenleg – a nyári menetrendben - Frankfurt-Hahnba és Düsseldorfba közlekedtet járatokat.

A fapados Budapesten csak másfél évvel a sármelléki start után, 2007 őszén jelent meg, és pillanatnyilag négy brit (Bristol, Glasgow, Liverpool, Nottingham), két német (Bréma, Frankfurt-Hahn), valamint egy ír (Dublin) városba repül Ferihegyről.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!