Az április elsején kezdődött pénzügyi év első negyedében az adózott eredmény 21 millió euró volt, szemben az egy évvel korábbi 139 millió euróval. Ez 85 százalékos csökkenésnek felel meg, közölte a légitársaság hétfőn.
Majdnem duplájára nőtt az üzemanyagköltség
A negatív fejlemény hátterében az olajár emelkedése áll: a Ryanair üzemi költségeinek közel felét már az üzemanyagköltség teszi ki, ami egy év alatt 93 százalékkal 367 millió euróra emelkedett.
Míg a költségek összességében 18 százalékkal nőttek, addig a viteldíjak a kiélezett piaci verseny miatt egy év alatt nyolc százalékkal csökkentek. Igaz, az árbevétel még így is 12 százalékos növekedést mutat.
A cég egyidejűleg arra figyelmeztetett, hogy az idei évet akár 60 millió euró veszteséggel is zárhatja, ha továbbra is magas marad az olajár, és tovább csökkennek a viteldíjak. A hétfői hírre a vállalat részvényei közel húsz százalékkal estek a dublini tőzsdén, adta hírül az MTI.
Ideiglenesen Ferihegyet is elhagyják
Mint ismert, az ír fapados a közelmúltban jelentette be, hogy - az elszabadult olajárakra és az általa magasnak tartott repülőtéri díjakra hivatkozva - 2008. november 4. és december 19. között nem fog járatokat közlekedtetni Ferihegyről, illetve Ferihegyre. Emellett hat további város esetében is hasonló lépésre szánta el magát, így a svájci Bázel, a lengyelországi Krakkó és Rzeszow, az ausztriai Salzburg, valamint a spanyolországi Valencia és Palma Mallorca esetében is másfél hónapos szünetet iktat majd be.
A magas olajárak okozta probléma nagyságát jelzi, hogy a Ryanair londoni bázisán, Stansteden is téli kapacitásainak csökkentésére kényszerül. A cég ottani flottáját 36-ról 28 gépre redukálja, az utasszám pedig mintegy 900 ezerrel csökken majd a járattörlések miatt. Mindez 100-150 dolgozó elbocsátását vonhatja maga után.
Sőt, az ír légitársaság hazai bázisán, Dublinban is összébb húzza magát: járatinak számát 12 százalékkal, flottájának nagyságát pedig ötödével mérsékli.
Tovább alkudoznak
Ami Ferihegyet illeti, a másfél hónapos téli szünet miatt mintegy 180 budapesti járatot törölnek majd, aminek következtében az éves utasszám mintegy 27 ezerrel fog csökkenni. Michael Cawley, a Ryanair vezérigazgató-helyettese szerint további tárgyalásokat kezdeményeznek majd a Budapest Airport (BA) vezetőivel annak érdekében, hogy meggyőzzék őket: amennyiben csökkentik a díjakat, az ehhez hasonló leállásokat el lehet kerülni.
Ezzel kapcsolatban Szollár Domokos, a BA szóvivője korábban annyit közölt: a BA menedzsmentje foglalkozik azzal a lehetőséggel, hogy a januárban bevezetett tarifacsomagban szereplő ösztönzőrendszert kiterjeszti az utasok által fizetett repülőtéri illetékre is. Az ír fapados igényeivel kapcsolatban megjegyezte, hogy a légitársaság a téli menetrendben lényegében térítésmentesen kívánja használni a budapesti légikikötőt.
A végletekig leszorított költségekkel üzemelő, és éppen ennek köszönhetően mindeddig nehezen verhető jegyárakat kínáló Ryanair 2006 májusában lépett be a magyar piacra a Sármellék-London járat elindításával. A Balaton melletti repülőteret azóta folyamatosan használja a cég, az egész évben célpontnak számító brit főváros mellett jelenleg – a nyári menetrendben - Frankfurt-Hahnba és Düsseldorfba közlekedtet járatokat.
A fapados Budapesten csak másfél évvel a sármelléki start után, 2007 őszén jelent meg, és pillanatnyilag négy brit (Bristol, Glasgow, Liverpool, Nottingham), két német (Bréma, Frankfurt-Hahn), valamint egy ír (Dublin) városba repül Ferihegyről.
Menedzsment Fórum