Az átlagos vásárlásonkénti költés a friss élelmiszerek beszerzésénél az idén az első félévben 1,725 ezer forint volt, ami 4,7 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Átlagosan a legkisebb összeget vásárlásonként a független kisboltokban, a legtöbbet a cash and carry üzletekben költötték.
Az elemzés szerint folytatódott a kiskereskedelemben az évek óta tartó koncentráció. A diszkontok forgalom alapú piaci részesedése 1,4 százalékponttal emelkedett 2006 első félévéhez képest, elérte a 19 százalékot. A diszkontok minden más kereskedelmi csatornától vittek el forgalmat, legnagyobb mértékben a láncba szervezett kisboltoktól. A hipermarketek piacrésze 0,9 százalékponttal 25 százalékra nőtt.
A szupermarketek piacrésze annak ellenére csökkent közel fél százalékponttal, 14 százalékra az év első felében, hogy az új boltnyitásoknak köszönhetően nőtt a csatorna együttesen számított vásárlói hatóköre. A piacvesztés főként a ritkább vásárlással, valamint a vásárlásonként elköltött összeg infláció alatti emelkedésével indokolható.
A cash and carry csatorna piacrésze 2007 első félévében főleg a diszkontüzletekkel szemben elvesztett forgalom következtében csökkent a tavalyi év hasonló időszakához képest és 3 százalékon állt.
A kisboltok szerepe tovább csökkent az év első hat hónapjában, a korábbi "láncosodási" tendenciával ellentétben azonban a független kisboltok piaci pozíciója stabil maradt az elmúlt időszakban, míg a láncba szervezett kisboltok szerepe tovább csökkent.
A vásárlások teljes forgalmának 40 százaléka pénteken és szombaton zajlik, kétharmaduk gyalogosan történik, de ezek a teljes forgalom kevesebb mint felét adják.