3. Az EU válasza
Hazánk foglalkoztatáspolitikájában, és közvetetten a munkaerő menedzsmentjében a 2004. májusi EU csatlakozás igen nagy befolyással bír. Így álljon itt egy rövid áttekintés az EU foglalkoztatáspolitikájáról.
Az EU 1993-ban fogadta el az ún. Európai Szociális Chartát, amelynek realizálására és ennek részeként a szabad munkavállalási jog érvényesítésére több elképzelés és terv született. A szervezet több ún. akciótervet dolgozott ki a munkaerő-piaci integráció megfelelő előkészítésére, nagy hangsúlyt helyezve a helyi munkahelyteremtés kérdésére.
Az Amszterdami Szerződés életbe lépésével a foglalkoztatás elősegítése bekerült a Közösségi célkitűzések közé, a Közösségi érdekeltség ügyévé vált. Az új cél a foglalkoztatás magas szintjének elérésében áll, anélkül, hogy a versenyképességet ezzel aláásnák. A cél elérése érdekében a Közösség új felelősségi körrel egészítette ki a Tagállamok tevékenységét, mely magában foglalja a foglalkoztatás koordinációs stratégiájának kifejlesztését. Az új cél megvalósításának monitorozására adatbázisok és információs rendszerek összegzik a Tagországok munkaügyi tapasztalatait, és folyamatosan nyomon követik munkaerő-piaci stratégiájuk alakulását.
Az EU nyújtotta, rendszerezett információk segítségével a HR menedzsment nem csupán releváns trendelemzésekhez juthat hozzá, de a legjobb gyakorlatok felfedezésével, azokat a saját vállalata jellemzőire lefordítva az EU-ban is versenyképes stratégiát hozhat létre.
4. Összefoglalás
A megváltozott környezetben az emberi erőforrás menedzsereknek szélesíteniük kell látókörüket mind a vállalaton belül, mind a vállalat közvetlen és tágabb környezetében, segítve ezzel a stratégiai tervezést, a vállalat versenyképességének fenntartását és növelését. Ezzel együtt fejlesztenie kell a vállalaton belül dolgozó munkatársakat, őket is felkészítve a megváltozott környezetből adódó új kihívások sikeres kezelésére.
A HR munkatársak számára több gyakorlati példa is bizonyítja, hogy ezek a változások stratégiai tervezéssel és következetes megvalósítással sikeresen építhetők be a vállalat működésébe, csupán tudatosítani kell ezeket, új szempontokra is érzékenynek kell lenniük, menedzser szemmel kell nézniük a világot.
A szerzők az AAM Tanácsadó Kft. munkatársai
Emberi erőforrás menedzsment kihívások a XXI. században
E század követelményeit a HR számára a következőképpen foglalhatnánk össze: Személyügyisből menedzserré válás. Ez nem csupán a HR munkatársainak gondolkodásmódjában jelent változást, de a vállalatok menedzsmentjében is, hiszen a következőkben bemutatottak alapján az emberi erőforrások kezelésének kérdései a menedzsment szintjére emelkednek, emelkedtek.