3p

Az üzleti életben az első számú tájékozódási alapot a különböző statisztikák, mutatók és számok jelentik. Csaknem kizárólag az ilyen típusú adatokról esik szó a vállalati értekezleteken, meetingeken. Azonban nemcsak a száraz adatokat vethetjük be egy tárgyalás során. Hatásos eszköz lehet a képzelet felkeltését célzó történetmesélés is.

Ha az üzleti partner meggyőzése a feladat valamilyen döntés meghozatalának profitábilis voltáról, általában a számok kerülnek előtérbe. Az emberek - beleértve az üzletembereket is - elsősorban emocionális, és csak másodsorban racionális lények, épp ezért hasznosnak bizonyulhat, ha a számadatok ismertetése mellett súlyt fektetünk a "körítésre" is, és egy jól előadott történettel segítjük elő prezentációnk sikerét.

Olvassuk el például ezt a rövid leírást. Képzeljük el, hogy a hőségben megyünk a járdán a célunk felé, már háromnegyed órája. A nap tűzi a fejünk búbját, a talpunkat pedig süti a forró aszfalt. A gondosan vasalt ingünk ránktapad, alatta a hátunkon folyamatosan csorog lefelé az izzadtság. Ráadásul egy irodába igyekszünk, ahol egy megbeszélés vár, de a cél még messze van. Ekkor hirtelen hűvös légáramlatot érzünk, és egy fagylaltozóból kilép pár fiatal, hatalmas adag jégkrémmel a kezükben.
Bizonyára mindenki elfogadna egy adag jégkrémet, miután a fentieket elolvasta. Ebben rejlik a történetmesélés titka: "facts tell, emotions sell", azaz eladni egy ötletet gyakran könnyebb a fantázia beindításával, az érzelmekre való ráhatással, mint egy adathalmaz ismertetésével.

A cégek vezetői is alkalmazzák a képzeletre hatást, mikor az alkalmazottak előtt felrajzolják a képet, miszerint mint egy nagy közösséghez, úgy tartozik mindenki a céghez. Dr. Warren Bennis, az USC vezetési módszer gurujának mondása szerint "a történetek éppolyan fontosak az emberek számára, mint a kenyér".

A víziók a pozitív jövőkép kialakítása az üzleti siker záloga lehet. Ezt tehát célszerű alkalmaznia a szervezetnek és annak vezetőinek mind kifele a vállalat környezete, ügyfelei felé. Hasonlóképpen a motiváció része lehet, amennyiben a munkavállalókkal elhiteti a vezető, hogy pozitív dolgokat csinál. A munkája által egy jobb jövő vár rá és a vállalatnál dolgozó emberekre.

A szakemberek szerint érdemes időnként elrugaszkodni tehát a földtől és olyan ötletekkel előrukkolni, amely megmozdítja az embereket. Ezek gyakran kis dolgok, máskor "korszakalkotó" változások lehetnek. Hosszútávon csak azok számíthatnak sikerre, akik tisztában vannak a képzelet és az érzelmek megmozdításának hatékonyságával. Az embereket nemcsak a józan ész vezérli, egy érdekfeszítő sztori nemcsak a barátainkban hagy maradandó nyomot, hanem az üzletfeleinkben is.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!