4p

Hiába vállalta át tavaly a magyar állam a vasúttársaság 50 milliárd forintos adósságát, a jelek szerint újra kezdődik a cég eladósítása. A vállalat most összesen 27,22 milliárd forint értékben venne fel forgóeszközpótló hitelt a hétfőn megjelent közbeszerzési kiírás szerint. Mfor.hu-háttér.

Újabb 27 milliárdos hitelt venne fel a vasút

Öt hitelkeretben összesen 27,22 milliárd forintnyi forgóeszközpótló hitelt venne fel a MÁV Zrt. - jelent meg a hétfői közbeszerzési értesítőben. A vasúttársaság egy 4,22, egy 5, egy 5,5, egy 6 és egy 6,5 milliárd forintos hitelre írt ki közbeszerzést, melyekre a magyar állam készfizető kezességet vállal. A tender kiírása szerint a hiteleket a szerződéskötéstől számított 36 hónapon belül hívhatná le a társaság.

A kiírás értelmében a jelentkező bankoknak az elmúlt három évben legalább egy-másfél milliárd forintos hitelnyújtási referenciával kell rendelkezni. A MÁV tárgyalásos eljárásban választja majd ki a győztes pénzintézeteket, melyek az öt hitelkeretet biztosíthatják. Az érdeklődő cégek június közepéig jelezhetik részvételi szándékukat, majd ezt követően a cég két héten belül ajánlattételi felhívást küld számukra.

A MÁV mind az öt hitelkeret esetében kikötötte azt is, hogy fix kamatozás mellett, három hónapos kamatfizetési periódussal venné fel a kölcsönt, a tőkét pedig a futamidő végén egyösszegben törlesztené.

Ennyit ért az állami hitelátvállalás?

A kormány tavaly azt tervezte, hogy a MÁV és a BKV teljes hitelállományát átvállalja, azonban erre végül nem volt keret, ezért a vasúttársaság kölcsöneinek csak egy részét szanálták. Az állam az év végén 50 milliárd forint értékben vállalt át adósságot a társaságtól, viszont a MÁV Zrt. azóta 8,2 milliárd forintnyi új hitelre írt ki közbeszerzést a mostani kivételével, míg a MÁV-Trakció további 5 milliárdos hitelt tendereztetett meg április elején.

A vasúttársaság idei közbeszerzési terve szerint összesen 85 milliárd forint értékben vennének fel forgóeszközpótló hitelt, ennek az első lépcsője a mostani 27,22 milliárd forintos pályázati kiírás. Emellett 2012-ben összesen 20,3 milliárd forintnyi folyószámlahitelt venne fel a cég, ebből írt ki 8,2 milliárdra közbeszerzést eddig, az év hátralevő hónapjaiban még 12,1 milliárdnyi közbeszerzési eljárás várható hasonló célból. A kiírások mellett a MÁV honlapján található összesítésből az is kiderül, hogy az idén eddig 7,5 milliárd forintnyi folyószámlahitelre vonatkozó szerződést kötött a társaság.

A tavaly kötött szerződések szerint a MÁV Zrt.-nek az idén összesen 7,2 milliárd forintnyi lejáró folyószámlahitele lesz, emellett két részletben összesen 25 milliárdos kölcsönt vettek fel a Magyar Fejlesztési Banktól, melyet szintén az idén kell visszafizetni.

Már most is úsznak az adósságban

Friss adatok elvileg néhány napon belül lesznek arra nézve, mennyi volt a MÁV adóssága 2011 végén, mivel a cégeknek május végéig kell benyújtaniuk tavalyi beszámolójukat. A vasúttársaság nem siette el, a legtöbb vállalkozáshoz hasonlóan valószínűleg csak az utolsó napokban teszi majd közzé számait, így addig csak a 2010-es adatokra támaszkodhatunk.

2010 végén a MÁV Zrt. adósságállománya elérte a 300 milliárd forintot, ebből 16,8 milliárd forint volt rövidlejáratú kötelezettség, 286,3 milliárd forint pedig hosszú lejáratú kölcsön. Utóbbin belül a beruházási hitelek 168,9 milliárd forintot, míg a működési célra felvett kölcsönök 102,9 milliárdot tettek ki. A 2010-es beszámoló szerint a hosszú lejáratú hitelekből tavaly 47,1 milliárdot, idén pedig további 45,4 milliárdot kell törlesztenie az állami cégnek.

A MÁV eladósodottsági mutatója, vagyis az idegen tőke és az összes eszköz hányadosa 2010-ben 84,34 százalékos volt az előző évi 81,41 százalék után. "Az előző évhez képest az eladósodottság foka nőtt, a mutató értéke rendkívül kedvezőtlen" - olvasható a beszámolóban. A hosszútávú eladósodottsági mutató továbbra is magas, tavaly 91,88 százalékot tett ki.

A fenti adósságot tavaly a törlesztés, az új hitelfelvétel és az 50 milliárd forintos állami hitelátvállalás befolyásolhatta, a jövő héten pontosabb képet kaphatunk majd a társaság tavalyi működéséről a 2011-es beszámoló ismeretében. Március elején a cég elnök-vezérigazgatója egy sajtótájékoztatón annyit elárult, hogy az 50 milliárd forint részleges adósságkonszolidáció hatását is figyelembe véve mintegy 14 milliárd forint mérleg szerinti eredményt ért el az előzetes adatok alapján, üzemi eredménye 27,4 milliárd forint veszteség, ami 12,5 milliárd forinttal kedvezőbb a tervezettnél.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!