Egyértelmű ki a nyertes
Mádai Attila, az InterSped üzletfejlesztési igazgatója úgy gondolja, egyértelmű, hogy a nyertes minden esetben a kiíró. Ezt jól bizonyítja az is, hogy mennyivel sikerült leszorítaniuk az eredeti kiíráshoz képest a tender során az árakat. Véleménye szerint ezzel nincs is baj. Mádai Attila inkább attól tart, hogy az árak leszorítása a humán erőforrások rovására megy. A piaci algoritmus a beszállítói oldalt lehetetlen helyzetbe hozza, ami egyrészt elbocsátásokat eredményezhet, másrészt a minőség rovására is mehet.
Gyártói szemmel
Hopka Imre a Dunapack értékesítési igazgatója szerint a beszerzőknek azért jó ez a módszer, mert lerövidíthetik a tender idejét, illetve folyamatos nyomást gyakorolhatnak a szállítókra. Már csak azért is, mert a versenyár folyamatos érzékelése kihat a saját ár csökkentésére, és itt tényezőként akár a játékszenvedély is szerepet kaphat.
Ennek ellenére akinek a gyártók közül fontos a beszállítás, az részt vesz a tendereken. Mindez azt jelenti számukra, hogy a költséghatékonyságukat is szigorúan felül kell vizsgálniuk. A legrosszabb egyébként az, hogy valójában nem lehet tudni ki nyerte a tendert. Nincs elkötelezettség arra, hogy a nyertes kapja a megrendelést, és ez igazából teljesen más mint egy valódi műtárgy, vagy kép aukción.
Ez egyben befolyásolja a gyártók hozzáállását is, mivel - tekintettel az eredményre - sok esetben nem veszik kellően komolyan az e-tendert. Az pedig, hogy nem az első, hanem a második, harmadik helyezett kapja a megrendelést, az előre eldöntöttség látszatát kelti. És nem segíti a gyártók bizalmát, hogy az utólagos egyeztetések során gyakran változnak a kiírási feltételek, a fizetési határidők, vagy a szállítási költségek.
A jelen helyzetben fontos lenne a tendereztetés szabályainak rögzítése, és minden érintett részéről történő betartása. És az is erősítené a bizalmat, ha a szabályok betartását egy mindkét fél által elfogadott független szervezet - szakmai szövetség - vagy közjegyző ellenőrizné.
Érdekeltek és ellenérdekeltek az elektronikus beszerzésben
Az elektronikus beszerzés egyre inkább teret nyer hazánkban is. Az FMCG szektor jelentős vállalatai szinte kivétel nélkül így szerzik be a termékeket. Igaz, elmondható ez az ipar területéről is, hiszen a MATÁV már 1996 óta él az elektronikus beszerzés lehetőségével. A kiírók nagyon elégedettek az elektronikus tenderezéssel, szerintük ez a forma olyan lehetőségeket nyitott a beszerzésben, amire korábban nem volt példa. A gyártók viszont korántsem rajonganak azért, ha részt vehetnek egy elektronikus tenderen.