2p

Egész Európában óriási viharokat kavar a vasút magánkézbe adása. Hazánkban csak az infrastruktúra marad tartós állami felügyelet alatt, az áru- és személyszállítási üzletágat valamint a gépészetet privatizálni tervezik - írja a Világgazdaság.

A német kormány jövőre szeretné elfogadtatni a vasút magánosításáról szóló törvényt, ám a tartományok ellenállása miatt ez minimum késni fog, ha nem hiúsul meg teljesen. Bécs eleve csak az áruszállítás privatizációját tartja elképzelhetőnek, Pozsony pedig visszavonta a teherfuvarozási üzletág eladásáról szóló döntését.

Franciaországban részben a vasutasok tiltakozásának tudható be, hogy egyáltalán nincs napirenden az állami vasúttársaság (SNCF) eladása. A dán kormány néhány éven belül tőzsdei értékesítéssel szeretne megszabadulni vasúttársaságának 25 százalékos tulajdonhányadától.

A vasút-privatizáció legkoraibb és legradikálisabb példája az EU-ban Nagy-Britannia. Még 1996-ban adták magánkézbe a járatok és pálya üzemeltetését is, ezután pedig néhány kiemelt szakasz kivételével csökkent a hálózat minősége, a biztonsági problémák pedig súlyos balesetekhez vezettek, miközben a várt hatékonyságjavulás nem következett be. A kedvezőtlen tapasztalatok pedig nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a kontinens országai azóta óvatosabban állnak hozzá a kérdéshez - számol be a Világgazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!