"Európában az értékesítési arány stagnálását tapasztalhatjuk az üzembentartási költségek és a környezetvédelmi előírások teljesítésének költségei miatt" - jelentette ki Roger Johansson, a General Motors Corp. európai hajtásláncgyártási alelnöke. Jelenleg dízel járművek adják az Európában eladott autóknak mintegy felét, szemben a 2000-es 32 százalékkal.
Az autók ára azonban előállításuk költségigényével párhuzamosan emelkedik, mivel a gyártóknak egyre nagyobb befektetéseikbe kerül a benzinesekhez képest magasabb nitrogén-oxid-kibocsátású dízel motorokkal szemben támasztott szigorú környezetvédelmi követelményeket kielégítő technológia bevezetése.

Megduplázódik a globális kereslet
Azonban Dan Morris, a Mazda Motor Corp. értékesítési és marketingigazgatója szerint a dízel járművek hatékony üzemanyag-felhasználása és magasabb teljesítménye növeli majd népszerűségüket más piacokon. Nézetét osztják az iparági elemzők is. A dízel járművek globális kereslete az elkövetkező tíz évben közel megduplázódik, és a 2005-ös 15 millióról 2015-re eléri a 29 milliót - állítja a J.D. Power and Associates tanulmánya.
"A dízel járművek kulcsfontosságú piaca Dél-Korea és India lesz, de a kínai piac is folyamatos fejlődésben van" - mutatott rá Alastair Bedwell, a J.D. Power and Associates elemzője.
A nagy autógyárak már az Egyesült Államokra, a világ legnagyobb egyedi piacára is szemet vetettek dízel járműveik lehetséges felvevőjeként. A dízel autók piacán változatlanul a Volkswagen marad az uralkodó gyártó, a második helyet pedig a Ford Motor Co. foglalja majd el a J.D. Power prognózisa szerint. Az új generációs dízel járművek gyártásában a Toyota Motor Corp. éri majd el a legnagyobb növekedési ütemet 2005 és 2015 között.