A MÁV-Gépészet Zrt. kedden átadta a MÁV-Start Zrt.-nek az első átalakított, korábban Görögországban használt Desiro típusú motorvonatot. A magyar vasúttársaság összesen nyolc Desirót vesz át a görögöktől, így ősztől összesen már 31 darab Siemens-vonat fut majd a vonalain. A "görög" Desirókat 20 éves időtartamra bérli a MÁV-Start a Deutsche Leasing Hungária Kft.-től, a szerződés lejáratát követően pedig újabb 20 éves futamidejű bérletre lesz lehetősége.
Hárommillió euró 20 évre
Mint azt az mfor.hu a MÁV sajtóosztályán megtudta, havi szinten egy motorvonat bérleti díja áfa nélkül 11 753 euró, ez az összeg a 10. hónaptól kezdve 9896 euróra módosul.
Ez azt jelenti, hogy egy vonat az első évben áfával együtt 169 ezer euróba (mostani árfolyamon számolva mintegy 47,4 millió forintba), húsz évre pedig - már a csökkentett bérleti díjjal számolva - 2,98 millió euróba (834 millió forintba) kerül. Ha a teljes költséget nézzük, akkor a nyolc darab Desiro beszerzési ára az első évben 1,35 millió euró (379 millió forint), húsz évre vetítve pedig 23,9 millió euró (6,7 milliárd forint).
Az már összehasonlítási alap kérdése, hogy az egy vonatra vetített árat tekintve jól járt-e vagy sem a MÁV. A vasúttársaság állítása szerint ma egy új Desiro-motorvonat ára hárommillió euró felett van, tehát szerintük a "görög" Desirók beszerzése és az átalakítások költsége jóval alatta marad az új járművek mostani beszerzési árának – hasonló véleményt fogalmaztak meg érdeklődésünkre iparági szakértők is.
Összességében az egy motorvonatra vetített bérleti díj 20 évre számolt jelenértéke alapján is kedvező lehetőség lett kihasználva a MÁV érvelése szerint. A vasúttársaság egyébként a közelmúltban is kapott ajánlatot használt Desirók megvásárlására, azonban ez az ár nagyságrendekkel magasabb, mint a "görög" vonatoké.
Az üzlet mellett szól az is, hogy rendszerbe állításuk éves szinten több százmillió forintos megtakarítást eredményez a MÁV Start Zrt.-nek.
A Flirt és a Talent is drágább volt
Ráadásul a mostani, húsz évre vetített bérleti díj még mindig jóval kevesebb, mint amennyibe néhány éve a Stadler és a Bombardier vonatainak vétele került. A svájci vonatgyártó cég Flirtjeiért darabonként 4,7, illetve 4,8 millió eurót pengetett le anno a MÁV - a karbantartási költségeket nem számolva -, a Bombardier Talentjei pedig karbantartás nélkül 4,5 millió euróba kerültek.
A Talentok egyébként igazolni látszanak korábbi rossz hírüket, a közelmúltban ugyanis a teljes flottát ki kellett vonnia a MÁV-nak a forgalomból. Az ok, hogy - a hivatalos indoklás szerint - a féktárcsák idő előtt elkoptak, ezért átfogó karbantartást szükséges végezni a szerelvényeken.
Ezzel együtt tény, hogy néhány éve a MÁV a mostaninál kedvezőbb áron vett teljesen új vonatokat a Siemenstől. A 2003-ban vásárolt 13 új Desiro beszerzési költsége darabonként 2,3, a 2005-ben beszerzett további tíz új Desiro vételára pedig 2,5 millió euró volt.
A betliző Talentoknál remélhetőleg jobban muzsikálnak majd a most beszerzett Desirók, amelyek a MÁV vezetői szerint jó műszaki állapotban vannak.
Honosítás 875 millió forintért
A szerelvényeket még a 2004-es athéni olimpiára szerezte be a görög vasúttársaság, a vonalak villamosítási munkálatai miatt azonban leállította, majd értékesítette őket. A nyolc darab Desiro az év elején érkezett Magyarországra, a szükséges átalakításokat a MÁV-Gépészet Zrt. végezte el, összesen mintegy 875 millió forintért, tudtuk meg a MÁV-tól.
Az átalakítás részeként a vonatokba beépítették a MÁV-nál alkalmazott biztonsági rendszereket (vonatbefolyásoló, sebességmérő berendezés, kürtök), megszüntették a dohányzó szakaszt, valamint elhelyezték a magyar nyelvű külső és belső feliratokat. Emellett – az egyéb műszaki módosításokon felül – a szerelvények a MÁV Start flottájában lévő többi Desiróéval azonos fényezést és antigraffiti bevonatot kaptak.
A MÁV közlése szerint a "görög" vonatok a Balatonnál is feltűnnek majd: első példányaik július végétől augusztusig a Balaton északi partján fognak futni. Ezzel párhuzamosan az elővárosi forgalomban is használni fogják őket - ősszel már mindegyikük ezeken a vonalakon fut majd.
Esztergom, Szekszárd és Baja is örülhet?
A MÁV a "bevetés helyét" egyelőre nem közölte, de - mivel dízelvonatokról van szó - csupán két szakasz, a Budapest-Esztergom és Budapest-Lajosmizse vonal jöhet szóba. Ezen belül valószínűleg főleg az esztergomi szakaszon tűnnek majd fel a használt Desirók, kisegítve 23, már itt tüsténkedő "kistestvérüket".
Emellett információink szerint elképzelhető, hogy hétvégenként a Budapest-Szekszárd-Baja szakaszon is az eddiginél gyakrabban tűnnek majd fel a Siemens szerelvényei. (Jelenleg hetente egy Desiro jár ezen a vonalon InterCityként – a szerk.) Az érintett települések vezetői ugyanis már jó ideje lobbiznak a MÁV-nál, hogy "szalonképes" vonatok fussanak ezeken a vonalakon – óhajuk most meghallgatásra találhat.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum