Az Airbus és a Bombardier hétfőn jelentette be, hogy az európai gyártó 50 százalékos részesedést szerez előbbi vállalat C szériájának projektjében. Sőt az Airbus 5 éven belül ki fogja vásárolni partnerét az együttműködésből, és teljes mértékben az övék lesz a Bombardier fejlesztése.
A lépés azért volt erős húzás az Airbus részéről mert több szempontból is fenyegetve volt. Egyrészt az ő gépeik részben Európában, részben Kínában készülnek, ezért egy most bevezetett adó jelentős terhet raknak rájuk. A protekcionista amerikai gazdaságpolitika különadóval büntetné őket a külföldi gyártóbázis miatt. Miután a Bombardier gyára az USA-ban, Mobile városában (Alabama állam) található, így ez immár nem fenyeget.
Az ügy előzménye, hogy a Boeing hosszan lobbizott a védővám bevezetése érdekében, és jelenleg közel 300 százalékos az a sarc, amivel az Airbus gépeit terhelik, ha az Egyesült Államokban értékesít gépeket. A mostani megállapodás viszont mind az európai cég, mind pedig a Bombardier szerint mentesíti a védővám megfizetése alól a C széria gépeit. Ez a típus pedig a Boing legnépszerűbb repülőgépének jelent komoly konkurenciát.
Az amerikaiak által bevezetett védővám kapcsán a szakértők azt emelik ki, hogy a színfalak mögött sokkal többről van szó, mint az amerikai munkahelyek megvédése. A Boeing olyan hátországot szeretett volna kialakítani, aminek köszönhetően az amerikai piac egyeduralkodójává válhat.
Magyarországon is tesztelték az Airbus szupergépét
A helyzet iróniája, hogy nem először bosszantja fel a Bombardier a Boeing vezetőit. A kanadai vállalat törekvése régóta az, hogy a harmadik legnagyobb gyártó legyen a kereskedelmi légiközlekedési piacon. Korábban a Boeing mellett ott volt a McDonnell Douglas és Lockheed is. Manapság a Lockheed már nem gyárt polgári célokat szolgáló gépeket, míg a McDonnell Douglast a Boeing bekebelezte. Ugyanakkor az Airbus jelenleg a duálissá vált a globális légiközlekedés nagy szereplője lett a Boeing mellett.
mfor.hu