3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

SkyExpress néven diszkont-légitársaságot alapít a Malévra pályázó Borisz Abramovics orosz üzletember. Ez a lépése ugyan közvetlenül nem érinti a magyar légitársaság privatizációját, ám ha az Abramovics érdekkörébe tartozó AirBridge Rt. győz, akkor az orosz városokba tartó Malév-utasok bővebb szolgáltatási körből választhatnak - értesült a Világgazdaság.

Az új fapados 48 millió dolláros alaptőkéjéből 20 milliót az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) fizet, ha az igazgatótanács október 17-én jóváhagyja a tervet. Beszáll még a cégbe három brit pénzügyi partner: az Altima Partner hedge fund, az MG Capital holding és a Sloan Robinson csoport. Marina Bukalova, a SkyExpress vezérigazgatója a lap érdeklődésére korainak tartotta a részletek közlését, a teljes üzleti tervről október végén - az EBRD jóváhagyása után - nyilatkozik.

Orosz lapok ugyanakkor több fontos elemet is megszellőztettek. Eszerint novemberben vagy decemberben felszállhat az első repülőgép a moszkvai Vnukovói repülőtérről. A SkyExpress a Moszkvától 3000 kilométeres sugarú körben akarja szállítani az utasokat, 20 orosz városba, köztük Szentpétervárra, Volgográdba, Szocsiba, Jekatyerinburgba és Murmanszkba. Az idén három lízingelt gépe lesz a cégnek, jövő év végére már 18, az öt és fél évre szóló üzleti terv végére pedig 44. Kétféle Boeing gépet (B-737-300, B-737-500) bérelnek majd, s a második üzleti évben már 200 millió dolláros bevételt terveznek.

A diszkont-légitársaságok üzleti modelljét használva már jövőre 2-2,5 millió utasra számítanak; a jegyárak 30-40 százalékkal lesznek olcsóbbak, mint a hagyományos légitársaságoknál. A vasutakkal is versenyre kelnek, azoknál 25-30 százalékkal lehetnek alacsonyabbak az ő jegyáraik. Hat év múlva 7-8 millió utasa és 800 millió dolláros bevétele lehet a cégnek.

A szakértők kételkednek a SkyExpress sikerében

Több orosz szakértő is kétkedik a SkyExpress számításaival kapcsolatban. Megemlítik, hogy a magyar WizzAirbe is pénzt áramoltató amerikai Indigo Partners indította el az első fapados projektet Oroszországban, de a helyi piac felkészületlensége miatt végül is elállt ettől. Egyebek között azért, mert nem tudta garantálni az internetes jegyértékesítés zavartalanságát, illetve azt, hogy törvényi háttér legyen az elektronikus jegyeladáshoz. Nem tudott lízingelni három A320-as repülőgépet sem az induláshoz, így végül az Indigo jogait most Abramovicsék megvásárolták.

Abramovicsnak a Malévra is fáj a foga


Abramovics előzőleg többször jelezte, feltétlenül szeretné megszerezni a Malévet, és forgalmát egyebek között azzal tudná jelentősen növelni, ha az általa vezetett orosz AiRUnion légiszövetség gépei ráhordó szerepet játszanának a Malévnél. "Több százezer utast fogunk hozni Budapestre, méghozzá olyan üzletembereket, akik továbbutaznának a magyar légitársaság európai és tengerentúli járatain, és általában árérzéketlenek" - hangsúlyozta a közelmúltban a Világgazdaságnak adott nyilatkozatában.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!