7p

A múlt hét végén elkészült a Deutsche Bank elemzése a világgazdaság idei várható kilátásairól. A szekértők úgy vélik, hogy decemberi elemzésükben alulbecsülték a globális növekedés lassulását.

A gazdasági aktivitás dinamizmusa leginkább az USA-ban eshet vissza, ugyanakkor nem számolnak recesszióval. Az idei évben már nem az infláció lesz a gazdaságpolitikai döntéshozók figyelmének fókuszában, hanem a gazdasági növekedés.

A feltörekvő európai gazdaságok között viszonylag részletesebben foglalkozik a DB elemzése Törökországgal és Oroszországgal; Magyarország, Csehország és Lengyelország tömörebben kerül megemlítésre.

A DB igen bizonytalannak értékeli a török helyzetet. Az eddig 2 hullámban jelentkező válságfolyamat vége még nem látszik. A hatalmas belső adósság menedzselésével és a pénzügyi rendszer gyengeségeivel igen nehéz lesz megbírkózni. Az év végéig kb. 30 mrd USD belső adósságszolgálattal, 10 mrd USD külső kötelezettséggel kell számolni Törökországnak. A bankrendszer feltőkésítése a DB számításai szerint 40 mrd USD-t igényelhet.

A török gazdaság idei teljesítménye a GDP szempontjából ?2.5% körül alakulhat a tavalyi 6%-os növekedéssel szemben. A lakossági fogyasztás 6.5%-kal eshet vissza, míg az infláció 50% körül alakulhat. A romló gazdasági teljesítmény és a magas kamatszint miatt az adósságterhek csökkentésére kevés esélye lesz a török államnak. A költségvetési hiány a GDP 9%-a körül alakulhat, az elsődleges többlet a tervezett 5%-kal szemben a GDP 2%-a körül realizálódhat.

Az orosz gazdaság az energiaárak szárnyalásából hatalmas bevételekre tett szert a múlt évben. A GDP 7.7%-kal növekedett 2000-ben, az idei évre 4% körüli bővülés valószínűsíthető. A folyó mérleg többlete tavaly a GDP 18.5%-át tett ki, idén 10% körüli szufficit várható. A központi banknak a kedvező körülmények között célszerű tovább növelni a tartalékok szintjét.

Kedvezőtlen fejleménynek értékelhető, hogy a kormány tavaly meghirdetett reformlépéseit egyre lassabban valósítja meg. A kedvező makrogazdasági helyzetben megfelelő alkalma nyílhatna a gazdasági és politikai vezetésnek a problémásabb, nagyobb társadalmi költségekkel járó lépések megtételére.

Az IMF-fel való tárgyalások nem jól alakulnak. A nemzetközi szervezet alapvetően egy éves hitelkeretet kíván nyitni az ország számára, míg az oroszok több éves hitelsegély-programban gondolkoznak. Az utóbbi verzió előnye az ország számára, hogy kedvezőbb feltételekkel tárgyalhatna a Párizsi Klub hitelezőivel a tartozások esetleges átütemezéséről. Az IMF többéves segélyt csak akkor lenne hajlandó Oroszországnak nyújtani, ha előtte egy egy éves periódusban bizonyítják a reformok iránti tényleges elkötelezettségüket. A DB megítélése szerint a Párizsi Klubbal való tárgyalások idei kudarca ellenére esély van a jövő évi megegyezésre.

Lengyelország, Csehország és Magyarország viszonylag könnyen átvészelte a török és az argentín kríziseket is. Átterjedő válság azért nem alakult ki, mert a problémák országspecifikusak voltak, és nem az egész feltörekvő országcsoportra vonatkozó kedvezőtlen jelzéseket adtak a globális befektetőknek. Ennek ellenére a 3 ország gazdasága igen érzékenyen reagálhat az EU és az USA lassuló növekedésére.

Mindhárom országban többszöri kamatcsökkentéssel reagáltak a monetáris hatóságok a lassuló gazdasági növekedésre. A DB további 200-300 bp-os kamatcsökkentésre számít az év végéig Lengyelországban és 100-150 bp-ra Magyarországon. Csehországban nem számítanak a kamatszint mérséklődésére, sőt az év második felében enyhe emelkedés valószínűsíthető a kamatszintben.

Az alacsonyabb kamatszint feltehetően segít majd megakadályozni az adott országok valutájának felértékelődését. A fogyasztói árindexek és a leértékelés mértéke alapján számított reálárfolyam mindhárom országban felértékelődést mutatott az elmúlt években. Aa felértékelődés többnyire az egyensúlyi szint mellett következett be, amely azt jelenti, hogy a termelékenység-különbségek növekedése képes volt az árfolyamhatásokban mutatkozó versenyképesség romlást ellensúlyozni. A bérek növekedése általában elmaradt a termelékenység javulásától, aminek hatására az egységbérköltség (ULC) csökkent. A ULC alapján értelmezett reálárfolyam ennek hatására leértékelődött, és nem utal a versenyképesség romlására. Emellett az árindexek alapján értelmezett reálfelértékelődés rövid távon negatívan érintheti az exportképességet és a kibocsátás növekedését. Különösen így van ez Lengyelországban, ahol a felértékelődés mögött a forró tőke beáramlása jelentős szerepet játszott. A tőkeáramlás irányának megfordulása itt a zloty hirtelen értékvesztését is okozhatja, mely inflációs nyomást válthat ki.

Mindhárom országra jellemző a kamatszint trendszerű csökkenése. Lengyelországban az idei kétszeri 100-100 bp-os kamatvágás ellenére továbbra is igen magasak a reálkamatok. A magas reálkamatszint is felelős volt a gazdasági növekedés jelentős lefékeződéséért, ugyanakkor az inflációt is sikerült jelentősen mérsékelni. A DB szerint biztató, hogy a kivitel terén igen kedvező jelek mutatkoznak a növekedési dinamikát illetően. Ebből fakadóan a folyó mérleg hiányát is sikerülhet majd ellenőrzés alatt tartani. 2001-ben a GDP növekedés 4% alatt várható.

A Lengyel Nemzeti Bank Monetáris Politikai Tanácsa már korábban jelezte, hogy igen óvatosan kezeli a kamatcsökkentési kérdést. A jegybank igyekszik mindent megtenni, hogy a célkitűzésekben szerepelt inflációt ?teljesíteni? tudja. A viszonylag laza fiskális politika miatt a Nemzeti Bank is kényszerítve érzi magát, hogy ne oldja túl hirtelen és túlzott mértékben a monetáris fékeket. A DB számítási szerint a költségvetési hiány mintegy 0.5%ponttal múlhatja felül GDP arányosan az eredeti célkitűzéseket. Összességében tehát laza költségvetési politika, szigorú monetáris politika és stabil működőtőke beáramlás jellemzi a lengyel gazdaságot, mely a zloty jelentős felértékelődéséhez vezetett az elmúlt időszakban. Az év további részében a DB a zloty gyengülésére számít.

Csehországban az élénkülő gazdasági teljesítmény ellenére nem mutatkoznak jelentősebb inflációs feszültségek. 2000-ben a GDP növekedése 3.1%-ot tett ki, a negyedik negyedévben 3.9%-kal emelkedett a kibocsátás. A DB megítélése szerint a laza fiskális politika és a belső kereslet élénkülése az év második felében inflációs nyomást okozhat. Az ország külső egyensúlya számottevően romlott az elmúlt évben. A külkereskedelmi hiány megduplázódott, míg a folyó mérleg deficitje a GDP 2%-ról 5%-ra növekedett. A hiány növekedése azonban nem ad okot különösebb aggodalomra, ugyanis az nagyrészt a magasabb energiaszámlákhoz és a beruházási célú importnövekedéshez volt köthető.

Magyarországon a jelentős devizabeáramlás 2 alkalommal is a benchmark kamatok csökkentésére is kényszerítette az Magyar Nemzeti Bankot (MNB) a kedvezőtlen inflációs adatok és a költségvetési politika lazulása ellenére. A DB az év második felében az infláció számottevő mérséklődésére számít, a december/december CPI 7.3%-ra eshet a tavalyi 10% után. A folyó mérleg hiánya 2001-ben számottevően növekedhet, mely erősítheti a döntéshozók ellenállását az intervenciós sáv kinyitásával kapcsolatban. A DB szerint az idei évben 100-150 bp-tal csökkenhet az irányadó kamatszint hazánkban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!