Az egy hónappal ezelőtti, fővárosi közgyűlés elé terjesztett dokumentum szerint 300 buszsofőr hiányzik a BKV kötelékéből, melynek megtalálására számos eszközt vet be a társaság. Ahogy arról mi is beszámoltunk, PR-cikkeket, kisfilmeket is bevet a klasszikus hirdetése mellett, a társaságon belül fejpénzt fizet annak az alkalmazottnak, aki beajánl valakit.
A klasszikus hirdetésekkel már hónapok óta lehet találkozni úgy az interneten, mint például a Lokál című ingyenes napilapban. Most azonban egy újabb, mind megjelenésében, mind tartalmában megújult hirdetés jöhet szembe az olvasóval. A régihez képest jelentős különbségek vannak a kínált feltételeket illetően.
- Fizetett munkaviszony már a képzés alatt is
- A oktatás után a kezdő autóbuszvezetők alap óradíja 1300 Ft (plusz pótlékok és jutalékok), azaz legalább nettó 200 000 Ft körüli havi jövedelem és mellé cafeteria
- Ingyenes utazás a BKV járatain akár további két hozzátartozónak is
- Vidéki munkavállalók számára munkásszállás
Utóbbi két ajánlat az új hirdetésben is szerepel, a hatalmas különbség a kínált fizetésnél mutatkozik, hiszen már úgy fogalmaznak: "havi bruttó 400 000 Ft átlagfizetés".
Első gondolhatnánk, hogy a korábbi összeget bruttósították, így mégis csak jobban mutat, viszont a nettó 200 ezer forint nagyjából bruttó 305 ezer forintot jelent. Így tehát két dolog jöhet szóba:
- a BKV megemelte a kínált fizetést,
- vagy egyszerű "marketingfogásról" van szó és a bruttó 400 ezer forint pótlékokkal, egyéb juttatásokkal kiegészítve értendő. (A bruttó 400 ezer forint 266 ezer forint nettót jelent.)
Kérdéseinket feltettük a BKV-nak is, a válasz pedig az utóbbi variációt erősítette meg:
"minden kezdő járművezető legalább nettó 200 ezer Ft-os jövedelmet hazavihet egy-egy ledolgozott hónap után, azonban járművezetőink ennél lényegesen magasabb jövedelmet is elérhetnek, így az elmúlt időszak átlaga bruttó 400 ezer Ft volt, melyet új hirdetéseinkben is megjelenítünk".
Hozzátették: a járművezetői munkakör bérezése egy meglehetősen bonyolult, pótlékolt rendszer, melyben az egyéni jövedelmek nagymértékben függnek a munkavállaló egyéni vállalásaitól, preferenciáitól (pl. munkavégzés ideje: hétköznap/hétvége/ünnepnap; délelőtt/délután/éjszaka, túlóra mértéke), illetve a feladat pontos jellegétől (pl. szóló / csuklós jármű vezetése, elsőajtós viszonylatokon teljesített munkaidő), továbbá az egyéni minőségi munkavégzéstől is.
Szerettük volna megtudni, hány buszvezető hiányzik még, a hiányzó létszámot pedig feltölthetőnek látják-e a 3-as metró felújításának kezdetére, amikor a pótlóbuszok forgalomba állítása miatt tetőzni fog a munkaerőigény. "A rendelkezésre álló információk alapján a legmagasabb teljesítményű időszak zavartalan lebonyolítása érdekében a jelenlegi létszám százas negyságrendben történő bővítésére van szükség" - tájékoztatott a közlekedési társaság.
Feszültséget okoz az új hirdetés
Az újabb hirdetésben szereplő fizetés feszültséget kelt a cégnél dolgozók körében - derül ki az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) közleményéből. Nemes Gábor, a szakszervezet elnöke szerint a fizetés mértékével nincs gond, hiszen úgy kell a BKV-nak úgy kell minden járművezető, mint egy falat kenyér. A gond az, hogy a régiek egy részének nincs ekkora fizetése, ezért azt hangoztatják, hogy ha az ő pénzüket nem emeli meg a cég az újak szintjére, akkor felmondanak.
Ezért levélben kérték Bolla Tibor vezérigazgatótól, hogy közölje, mennyi régi dolgozónak van még 400 ezer forint alatt a havi bére. A szakszervezet egyben felszólítja a vezetőt, hogy sürgősen szüntesse meg a kritikus bérkülönbséget, mert az érintett sofőrök távozása tragikus következményekkel járhat - írta a VG.
Székely Sarolta
mfor.hu