4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A vásárlói döntés - azaz, hogy a vevők odanyúlnak-e a termékért és a kosarukba teszik-e azt - több tényező függvénye.

forrás: BTL.hu

A vásárlói döntés - azaz, hogy a vevők odanyúlnak-e a termékért és a kosarukba teszik-e azt - több tényező függvénye. A GfK Piackutató Intézet "Shopping Monitor" című projektje évek óta rendszeresen vizsgálja a vásárlási szokásokat.


A kiskereskedelmi piackutatások tapasztalatai alapján húsz fontos tényezőt tártak fel, amelyek befolyásolják az élelmiszerek vásárlását. Így a figyelmes és udvarias kiszolgálástól a parkoló méretéig terjedő részletek nem áttekinthetetlen információ-tömeget alkotnak. A márkázás különböző szempontjaira több kérdés is irányul. A legfontosabb így szól: "Mennyire befolyásolja Önt élelmiszervásárlás során a márkás termékek jelenléte?" Az iskolai osztályzatok skálájának megfelelő rendszerben a legutóbb, 2000 végén megkérdezett, véletlen címválasztás alapján kiválasztott 1000 háziasszony 3,7-es átlagot adott. Ezzel a márkás termékek jelenléte húsz tényező listáján a 15. legfontosabb. Ha azonban a különböző csoportok osztályzatait nézzük, érdekes különbségeket fedezhetünk fel. Az 50 évesnél fiatalabbak ugyanis az átlagosnál jelentősebbre értékelik a márkás termékek jelenlétét. Iskolai végzettség és a megkérdezettek háztartásának jövedelme szerint világos a trend. Mind a magasabb iskolai végzettségűek, mind a nagyobb jövedelműek körében növekszik a márkát fontosnak tartó aránya. Hasonló a helyzet lakóhely szerint. A népesebb települések lakói felülreprezentáltak a márkaterméket fontosnak tartók között, és Budapesten legmagasabb az átlag.

A márkatermékek közvetve érintettek néhány további kérdésben. Leginkább "az áruk frissessége és minősége", továbbá a "hazai termékek is kaphatók" - megfogalmazásban. Előbbi 4,7-es átlagával a legfontosabb tényező az élelmiszervásárlás során. A hazai termékek fontossági mutatója 4,2, ami sorrendben a figyelemre méltó 9. helyet jelenti. Közvetlenül a márkára ebben a körben még egy kérdés vonatkozott: "Mennyire fontos Önnek, amikor élelmiszert vásárol, hogy ismert márkanév legyen az üzlet neve?" A kérdésre kapott válaszok átlaga 3,3. Így ez a tényező 16. a rangsorban. Elmondható, hogy a megkérdezettek úgy gondolják, számukra ez a tényező nem igazán lényeges. A válaszadók szegmensei közül életkor szerint látható, hogy a fiatalok fogékonyabbak a bolt márkanevére, mint az idősebbek. Az iskolai végzettség itt kevésbé mutat egyöntetű képet. Az egyes jövedelmi csoportoknál viszont megfigyelhető, hogy minél több pénzt költ egy háztartás, annál magasabbra értékeli a boltot, mint márkaértéket. Hasonló a helyzet településnagyság szempontjából. A kis falvakban ez a mutató az átlagosnál alacsonyabb, a nagyobb városokban pedig magasabb.

Egy másik GfK-projekt az "Étkezési szokások" vizsgálatával együtt tárta fel a márkatermékek megítélését. Ennek során 2001 tavaszán a 15 éves és idősebb felnőtt lakosságot több szempontból reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével kedvező képet tártak fel. Mindenkinek feltették a kérdést, milyen mértékben ért egyet a következő állítással: "A neves márkák drágábbak, mint más termékek, viszont a minőségük is jobb." Osztályzással lehetett véleményt állítani. Aki egyáltalán nem ért egyet, 1-est adott, aki teljes mértékben egyetért, az 5-öst. Az eredményként kapott a 3,8-as átlag a többség pozitív attitűdjét tükrözi. A középérték mögé tekintve érdekes, hogy a válaszadók több mint egyharmada teljes mértékben elfogadja a fenti állítást.A márkák erős pozíciója a vevők tudatában más megközelítésben is bizonyítást nyert. Osztályozták ugyanis a válaszadók a következő kérdést is: "A legtöbb márkás termék csak árában különbözik a többitől, minőségben nem. Ezért megpróbálom a legolcsóbb terméket megvásárolni." A 3,0-as átlag jelentése röviden: is-is. Magyarán eléggé megoszlanak a pro és kontra vélemények. Többé-kevésbé hasonló a helyzet a márkahűséggel is. "Rendszerint egy adott márkához ragaszkodom." Ez teljes mértékben a válaszadók 19 százalékára jellemző. A 4-esre osztályozó 22 százalék még mindig a pozitív oldalt erősíti. A legnagyobb csoportot azonban az is-is vélemény képviselői, a 3-asra értékelők alkotják. Összességében a 3,2-es átlag mögött a jelentékeny márkahű csoport mellett ingatag többség határolható körül. Őket kell megnyerni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!