Új szolgáltatást vezet be a Google, a Contributor névre hallgató opció lehetőséget biztosít arra, hogy a felhasználók kevesebb reklámmal találkozzanak. Igaz, ezért havonta 1-3 dollár közötti összeget számláz ki a Google. A vállalat egyébként csak arra vállal garanciát, hogy az általa működtetett hirdetési rendszerből korlátozzák a reklámokat. Így, ha egy oldal több hirdetési csatornával áll kapcsolatban, akkor az internetezők továbbra sem fogják megúszni a bannereket és a szöveges hirdetéseket, legfeljebb a dózis lesz kisebb.
A bevételeket, hasonlóan a klikk alapú elszámolások esetében a Google megosztja azokkal az oldalakkal, amelyek vállalják a korlátozást. A CNN Money beszámolója szerint több nagy látogatottságú amerikai oldal állt a kezdeményezés mögé, így a Mashable, the Onion, Imgur, ScienceDaily, wikiHow és az Urban Dictionary is.
A Google egyébként megmagyarázta, hogy miért lett a szolgáltatás neve Contributor (magyarul hozzájárulást jelent a szó), szerintük így a felhasználók az általuk legkedveltebb oldalak költségvetéséhez járulhatnak hozzá. Úgy tűnik, hogy a klikkelésen alapuló hirdetési modellt világszerte meghonosító vállalat szerint is túl sok reklám van az oldalakon, ami egyébként az eredeti modell számára sem előnyös, mert egyre nehezebb a felhasználók figyelmét megragadni, és klikkelésre ösztönözni. (Mindez nem jelenti azt, hogy a Google bevételei csökkentek volna az utóbbi időszakban, mert a médiafogyasztás folyamatosan tolódik az online és mobil csatornák felé.)
A Google mindenesetre úgy véli, hogy a jelenlegi hirdetési bevételeken alapuló üzleti modell, ha nem is vesz teljes fordulatot, változások elé néz. Hasonlóan az újságok előfizetéséhez, a felhasználóktól (közvetítőkön, mint a Google, vagy direkt módon) származó bevételek szerepe növekedhet. Érdekesség egyébként, hogy az előfizetők számára azért megjelenik a bannerek helyén üzenet, csak a reklámok helyett egy köszönet lesz látható.
A Google részéről egyébként az utóbbi időben ez már a második próbálkozás, amikor fizetés ellenében meg lehet a reklámoktól szabadulni. Néhány hete ugyanis a Youtube-on vezették be, hogy klipeket, zenéket nézhetünk egymás után, mindenféle reklámok nélkül. A Youtube Music Key béta változatát még bárki elérheti, később havi 7,99 dollárért lesz használható a reklámmentes szolgáltatás. A Youtube esetében egyébként régóta arról szólnak a pletykák, hogy szeretnének fizetős videócsatorná(ka)t létrehozni, és ennek érdekében már régóta próbálnak nagy stúdiókkal megegyezni népszerű filmek és sorozatok jogairól, továbbá a legnézettebb tengerentúli sport, az amerikai foci meccseinek egy része is előbb-utóbb ilyen terjesztésben juthat majd el a felhasználókhoz.
Érdekesség egyébként, hogy az interneten a fizetős tartalom nagyon nehezen terjed, még a magas vásárlóerővel rendelkező térségekben (USA, Nyugat-Európa) is. A Google médiavállalatoknak kínált szolgáltatása Google One Pass (amely többek között az Axel Springer kiadóval, vagy a Focus és a Stern német, valamint a francia Le Nouvel Observateur hetilapok kiadóival szerződött) gyakorlatilag megbukott. De azok a cégek, amelyek önállóan alakítottak ki fizetős szolgáltatásokat, mint a New York Times, vagy a The Wall Street Journal sem lett kimondott siker.
mfor.hu