Meglepődhetett az a nagyvárosi vendég, aki a nyolcvanas évek derekán Szentes környékén járva az addig háztáji mezőgazdasági termékek helyett a vidéki rokonoknál több doboznyi villanykapcsolóba botlott. A helyiek a Kontaktából adott alkatrészekből otthon szerelték össze, majd a késztermékeket a vállalatnak leadva kaptak érte fizetséget. A hízóállatok helyett iparcikkre váltó "háztáji” azonban nem az egyetlen - mai szemmel - kuriózum, ami a cég története körül fellelhető.
1961-ben a vidéki ipartelepítési politika kedvezően hatott Szentes város fejlődésére, hiszen ennek keretében jött létre a villanyszerelési cikkeket gyártó Kontakta Alkatrész-gyár. A budapesti központ mellett létrejövő vidéki gyár eleinte egy leállított gőzmalom épületében kezdte meg a termelést. Érdekesség, hogy a fő terméknek számító villanykapcsolók gyártása mellett - a céges legendárium szerint - paradicsomtermesztéssel is foglalkoztak. A "valódi gyárat” 1968-ban adták át, a technológiai színvonal a kor szocialista szintjét képviselte, minimális gépesítés mellett sok kézzel végzett munka jellemezte a gyártást.
A vállalat történetének újabb mérföldköve a nyolcvanas évek végén érkezett el: a Kontakta szentesi gyára 1988-ban önálló Állami Vállalattá alakult. Az addigi gyártástechnológiával a saját termékek gyártása folyt egészen 1992-ig. Ekkor ugyanis privatizálták a céget, és a Legrand Csoport leányvállalataként működött tovább. Akkoriban az éves árbevétel 1 milliárd forintra rúgott, melyet 10,3 millió késztermék előállításával, és 1139 fős alkalmazotti létszámmal érte el a vállalat. Az adott évben a beruházások értéke 1 millió forintot tett ki, ismertette a céget jellemző korábbi számsorokat Károlyi László, a vállalat vezérigazgatója.
Új korszak indult 19 éve
A privatizáció óta eltelt közel két évtized igazi sikertörténetnek számít, derült ki a – ma már a francia anyavállalat után - Legrand Magyarország Villamossági Rendszerek Zrt. néven működő társaság napokban tartott születésnapi ünnepségén.
A vállalat életében az elmúlt 19 év rendkívül gyümölcsöző és eredményekben gazdagnak minősül, hisz 1993-2010. között 12,4 milliárd Ft beruházás valósult és mintegy 25 ezer óra képzésben vehettek részt a dolgozók. A cég a ’90-es évek legnagyobb termékfejlesztésében, az Athena projektben is részt vett. 2001-től a gyártásban a vállalat egyre több nemzetközi projekt nyertese, amely a gyártás export részének a növekedését jelentette, elsősorban az innovatív megoldásoknak köszönhetően.(Lean, Kaisen stb.) 2004-től a kereskedelmi és marketing tevékenység folyamatos megújításával, új piaci szegmensek megcélzásával a vállalat menedzsmentje a hazai értékesítést 2007-re újból nyereségessé tette.
A 2009-2010-es időszak a Legrandnak is okozott ugyan nehézséget, ennek ellenére a válság alatt is eredményesen tudott működni: árbevétele 17 milliárd forint volt. A cég a hazai topcégek között is képviselteti magát, árbevételt tekintve a 427., míg nyereségét tekintve a 172. helyen állt a 2009-es rangsor alapján.
A Legrand nehéz gazdasági helyzet ellenére 2010-ben 514 millió forint beruházást hajtott végre elsősorban a termékfejlesztésben, amely területen a mérnökgárdát is bővítették. Az innováció a kezdetek óta a cég működésének sarokköve, a szentesi fél évszázados tapasztalaton és korszerű ismereteken nyugvó műszaki munka színvonalának legbeszédesebb bizonyítéka nem csupán a piaci siker, hanem az elnyert díjak, a 25 szabadalom, 2 használati minta és 42 formatervezési ipari mintaoltalom is. Az innovációra fordított összegeknek köszönhetően 2008-től a Legrand az épületek villamos és digitális adatátviteli infrastruktúráinak világszintű szakértőjévé vált.
Az időközben meglehetősen széles – több tízezres – termékpaletta eredményeként tavaly 45 millió készült (például villanykapcsolóból, kaputelefonból, elosztósorokból, kábelszerelvényekből, az intelligens otthon tartozékokból), melynek kilencven százalékát az exportpiacokon értékesítették.
A társaság a foglalkoztatottak létszámát is növelte az elmúlt időszakban, a cég állományába 520 fő tartozik, de az alvállalkozókkal (illetve azok dolgozóival) együtt mára elérték a privatizációs időszak ezer feletti létszámát.
A cég a fenntartható fejlődésnek is elkötelezett híve, Magyarországon (és csoport szinten is) a Legrand számtalan olyan akciót szervez, illetve adja ezekhez a nevét, amelyek célja a környezettudatos fejlesztés és gyártás, a munkavállalók egészségének megőrzése és az elektromosság hatékony felhasználásának támogatása. Így például az elmúlt években lakások támogatása, árvízkárosultak megsegítése, sporttámogatás, munkavállalók egészségének felmérése, oktatások támogatása is szerepelt a vállalat ilyen irányú tevékenységei között.
mfor.hu