3p

Német lapértesülések szerint magyarországi és ausztriai motorgyárba telepítené át a termelést két németországi üzemből az Opel új tulajdonosa. Az intézkedés szenvedő alanya Rüsselsheim és Bochum, haszonélvezője pedig Szentgotthárd és az ausztriai Aspern.

A Handelsblatt pénteki beszámolója szerint az osztrák-kanadai Magna Szentgotthárdra és az ausztriai Aspernbe telepítené át a motorgyártást a rüsselsheimi és a bochumi gyárból. Ugyanakkor utóbbi két városban, valamint Eisenachban megtartaná az összeszerelést, a motorgyártás pedig Kaiserslauternben maradna meg.

Ez azt jelenti, hogy Németországban 3600 munkahely szűnne meg a termelésben, és továbbiak az adminisztrációban. Veszélyben van emellett a belgiumi Antwerpenben és az angliai Lutonban lévő üzem is.

Célkeresztben az orosz piac

Az orosz piachoz viszont nagy terveket fűz az új tulajdonos: a lapban ismertetett üzleti tervek szerint - ugyancsak a Szberbankkal közösen - meg akarja venni a General Motors másik márkájának, a Chevroletnek az oroszországi érdekeltségét is. Ezzel a Magnához kerülne azok kizárólagos gyártási és értékesítési joga az orosz piacon. Ott jelenleg a Chevrolet a harmadik legnépszerűbb márka, évente 450 ezer darabot adnak el belőle.

A Magna 2014-ig évente 350 ezer Chevrolet és 200 ezer Opel eladását tervezi Oroszországban, a GAZ termelését is figyelembe véve pedig évi 700 ezer autó eladására számít. Ez az "új Opel" tervezett gyártókapacitásának közel felét jelenti, adta hírül az MTI.

A mai hírekkel összhangban német lapok már korábban is arról cikkeztek, hogy a Magna nagy létszámcsökkentésre készül. A Die Welt című lap szerint például az elkövetkezendő években 11 600 Opel-dolgozót küldhetnek el a jelenlegi összesen 55 ezerből. A fizikai állományból 9500 munkavállaló vesztené el állását. Minderre annak ellenére van esély, hogy a Magnának korábban a munkahelyek megőrzésének feltételével sikerült előzetes megállapodást összehoznia az Opel többségi részének megszerzéséről, az oroszokkal közösen.

Korábbi hírek szerint egyébként a német illetékesek kínai befektetővel is kapcsolatban állnak, hiszen a múlt hónapban egy pekingi járműipari cég is megpályázta az Opelt. Más értesülések szerint szívesen vennék, ha a befektetők között britek is lennének, tekintettel arra, hogy Nagy-Britanniában jelentős gyártóbázisa van az Opel testvérvállalatának, a Wauxhallnak.

Még kérdés, mennyit adnak bele az új tulajok

Német lapok szerint egyre több kockázatot rejt magában az Opel megmentéséről született megállapodás, és ezzel párhuzamosan egyre többen bírálják azt.

A Der Spiegel című német hetilap a közelmúltban például arról írt, hogy a kiszemelt új tulajdonos, az osztrák-kanadai Magna alkatrészgyártó konszern és a vele szövetkező orosz Sberbank - az eredeti szándéknyilatkozattal szemben - csak 100 millió eurós magántőkével kíván az üzlethez hozzájárulni, noha eredetileg 500 millióról volt szó.

Mint ismert, a megállapodás azt irányozza elő, hogy az anyavállalat amerikai General Motors (GM) pénzügyi válsága miatt ugyancsak súlyos helyzetbe került németországi, illetve európai Opelt átveszi a Magna, együttműködve a Sberbankkal és az ugyancsak orosz GAZ autógyárral.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!