A Handelsblatt pénteki beszámolója szerint az osztrák-kanadai Magna Szentgotthárdra és az ausztriai Aspernbe telepítené át a motorgyártást a rüsselsheimi és a bochumi gyárból. Ugyanakkor utóbbi két városban, valamint Eisenachban megtartaná az összeszerelést, a motorgyártás pedig Kaiserslauternben maradna meg.
Ez azt jelenti, hogy Németországban 3600 munkahely szűnne meg a termelésben, és továbbiak az adminisztrációban. Veszélyben van emellett a belgiumi Antwerpenben és az angliai Lutonban lévő üzem is.
Célkeresztben az orosz piac
Az orosz piachoz viszont nagy terveket fűz az új tulajdonos: a lapban ismertetett üzleti tervek szerint - ugyancsak a Szberbankkal közösen - meg akarja venni a General Motors másik márkájának, a Chevroletnek az oroszországi érdekeltségét is. Ezzel a Magnához kerülne azok kizárólagos gyártási és értékesítési joga az orosz piacon. Ott jelenleg a Chevrolet a harmadik legnépszerűbb márka, évente 450 ezer darabot adnak el belőle.
A Magna 2014-ig évente 350 ezer Chevrolet és 200 ezer Opel eladását tervezi Oroszországban, a GAZ termelését is figyelembe véve pedig évi 700 ezer autó eladására számít. Ez az "új Opel" tervezett gyártókapacitásának közel felét jelenti, adta hírül az MTI.
A mai hírekkel összhangban német lapok már korábban is arról cikkeztek, hogy a Magna nagy létszámcsökkentésre készül. A Die Welt című lap szerint például az elkövetkezendő években 11 600 Opel-dolgozót küldhetnek el a jelenlegi összesen 55 ezerből. A fizikai állományból 9500 munkavállaló vesztené el állását. Minderre annak ellenére van esély, hogy a Magnának korábban a munkahelyek megőrzésének feltételével sikerült előzetes megállapodást összehoznia az Opel többségi részének megszerzéséről, az oroszokkal közösen.
Korábbi hírek szerint egyébként a német illetékesek kínai befektetővel is kapcsolatban állnak, hiszen a múlt hónapban egy pekingi járműipari cég is megpályázta az Opelt. Más értesülések szerint szívesen vennék, ha a befektetők között britek is lennének, tekintettel arra, hogy Nagy-Britanniában jelentős gyártóbázisa van az Opel testvérvállalatának, a Wauxhallnak.
Még kérdés, mennyit adnak bele az új tulajok
Német lapok szerint egyre több kockázatot rejt magában az Opel megmentéséről született megállapodás, és ezzel párhuzamosan egyre többen bírálják azt.
A Der Spiegel című német hetilap a közelmúltban például arról írt, hogy a kiszemelt új tulajdonos, az osztrák-kanadai Magna alkatrészgyártó konszern és a vele szövetkező orosz Sberbank - az eredeti szándéknyilatkozattal szemben - csak 100 millió eurós magántőkével kíván az üzlethez hozzájárulni, noha eredetileg 500 millióról volt szó.
Mint ismert, a megállapodás azt irányozza elő, hogy az anyavállalat amerikai General Motors (GM) pénzügyi válsága miatt ugyancsak súlyos helyzetbe került németországi, illetve európai Opelt átveszi a Magna, együttműködve a Sberbankkal és az ugyancsak orosz GAZ autógyárral.
Menedzsment Fórum