4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ma már nem tűnik olyan különlegesnek, ha egy autó magától beparkol vagy tartja a távolságot az autópályán előtte haladó autótól. Innentől már nem kell olyan sok lépés, hogy a volánnál ülő ember is csak utas legyen.

Fontos lépést tett múlt hónapban az ENSZ a közúti közlekedésről szóló egyezmény módosításával abba az irányba, hogy a vezető nélküli autók ne csak futurisztikus álomnak tűnjenek, hanem a hétköznapjaink részévé váljanak. Az egyezmény korábban még előírta, hogy „a vezetőnek mindig uralma alatt kell tartania járművét”, a módosítást követően azonban már úgy fogalmaz: egy autó vezetheti önmagát, de csak abban az esetben, ha a vezető bármikor felülbírálhatja vagy kikapcsolhatja a rendszert. Ehhez persze az is kell, hogy a vezető bármikor át tudja venni a kormányt. Az pedig már csak idő kérdése, hogy a 72 tagország a saját törvényeit is ennek tükrében módosítsa. Az egyezmény egyébként a legfontosabb autópiacokat lefedi, ezek közül csak Kína kivétel.

A módosítást kezdeményező országok között volt - talán nem véletlenül - Németország, Franciaország és Olaszország, minden bizonnyal azért, mert szeretnék átvenni az irányítást az amerikai technológia óriásoktól, már ami az önjáró autók fejlesztését illeti – írja a Reuters.

Mint ismeretes, a Google igencsak előrehaladott az innovációban, és már tesztelte is fejlesztéseit Nevada államban, amely 2011 óta erre lehetőséget biztosít területén. A Google egy évvel ezelőttig hat Toyota Priust, egy Audi TT-t és három Lexus RX450h-t épített át, amelyekkel 2012 augusztusára 300 ezer mérföld vezetőmentes kilométert tettek meg.

Persze nem kellett sokat várni a németek reakciójára sem. A Mercedes tavaly nyáron egy önmagát vezető S-osztállyal tette meg a Mannheim és Pforzheim közötti 103 km-es szakaszt. Ezt a szakaszt egyébként „Bertha Benz útnak” is hívnak, miután 125 évvel ezelőtt Karl Benz felesége először tett meg ilyen nagy távolságot olyan járművel, amelyet motor hajtott.

Nem szeretett volna kimaradni a jövő fejleszéseiből a Volvo sem, amely a svéd Gothenburg körül teszteli önmagát vezető V60-as modelljét. 

Még tovább ment a Google

Az informatikai óriás azonban a héten tett bejelentése szerint sokkal drasztikusabb fejlesztést jelentett be, mint amiről a korábbi hírek szóltak. Sergey Brin, a Google társalapítója egy kaliforniai konferencián ugyanis azt jelentette be, hogy kormánykerék, gáz- és fékpedál nélküli automata autót készítenek. A kicsi, kétüléses elektromos autóknak egyelőre a prototípusai készültek el, amelyeket az internetcég autógyárakkal és alkatrészellátókkal együttműködve épít. Kétszáz ilyen jármű előállítását tervezi a cég a közeljövőben, és azt remélik, néhány éven belül több városban kaphatóak lesznek.  

Brin elmondta: a kocsik működhetnek szolgáltatásként és felvehetik az összegyűlt utasokat, de flotta is alakulhat belőlük. "Tíz másodperccel azután, hogy beültem, már az e-mailjeimmel voltam elfoglalva, azt is elfelejtettem, hogy autózom" - mesélte a kis tömzsi járműben átélt utazási tapasztalatait a társalapító. A prototípus külsőre egy Volkswagen Beetle és egy Smart keresztezésének tűnik.

A vezető nélküli autó egyelőre óránként legfeljebb 40 kilométeres sebességgel mehet, ám ha a biztonsági teszteken átesett, nyugodtan száguldhat akár óránként 160 kilométeres sebességnél is gyorsabban. A kocsi eleje körülbelül 60 centiméter habot tartalmaz, a szélvédő üveg helyett műanyagból készült, hogy biztonságosabb legyen. 

Presztízs az autógyártók számára az elsőség

Látható, hogy az európai autógyárak számára is fontosak az ilyen jellegű innovációk. Ráadásul a három német prémiumgyártó nem engedheti meg magának, hogy a következő évtizedeket meghatározó fejlesztések ne az ő autóikban debütáljanak. A Mercedes például egy olyan rendszert fejlesztett ki, amely képes haladás közben kamerák és radarok segítségével pásztázni az utat ,és úgy megelőzni egy teherautót, hogy a vezetőnek hozzá kellene érnie a kormányhoz.

A közeljövő nagy valószínűséggel arról szól majd, hogy egyre több gyártó mutat be majd automatizált vezetési megoldásokat, amelyek közül jó pár már ma is rendelhető extraként. Ilyenek például az önmagukat beparkoló kocsik, a távolságtartó tempomat, amely képes állóra fékezni az autót és elindulni, vagy akár a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!