2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Napokon belül elfogadhatja Brüsszel az Új Magyarország fejlesztési terv operatív programjait - erősítette meg a Népszabadság értesüléseit Eva Kaluzynska, az illetékes EU-szóvivő. Ha a közlekedési operatív programot (KözOP) is elfogadják, az megnyitja az utat az egyéni projektek - köztük a budapesti 4-es metró uniós társfinanszírozásának - pályázataihoz.

Minden azon múlik ugyanis - hangsúlyozta egy tisztviselő az EU regionális főigazgatóságán -, hogy mikor, milyen minőségű pályázat érkezik a magyar fővárosból, és milyen stratégiát követ. Vagyis mennyire darabolja szét a pályázat a projektet. A napilap forrása elképzelhetőnek tartja, hogy a teljes EU-hozzájárulás valamivel meghaladja a 200 milliárd forintot, de hangsúlyozza: Brüsszel már eddig is azt szorgalmazta, hogy a metrópénz aránya legyen minél alacsonyabb a mintegy 440 milliárdos KözOP-on belül.

Műszaki és pályázati okokból is elkerülhetetlennek tűnik a metróprojekt feldarabolása. Itt azonban inkább elméleti lehetőségnek tartják, hogy a 260 milliárd forintos - azaz több mint egymilliárd eurós - igénytervet annyira felaprózzák, hogy darabjai az ötvenmillió eurós (12,5 milliárd forintos) határ alá essenek. Így nem minősülne "nagy projektnek", ami megkönnyítené a brüsszeli döntéshozatalt.

Budapest érdeke látszólag az, hogy az EU minél előbb elkötelezze magát. Ennek azonban többek között műszaki korlátai vannak: míg a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közötti szakasz "pályázatérett", addig a Bosnyák térig tartó második ütem nem. Azonban ha az unió az év végéig elkötelezné magát a teljes összegre, úgy azt legkésőbb 2010 végéig el kellene költeni az úgynevezett n+3-as szabály értelmében.

Danuta Hübner, az illetékes EU-biztos támogatja a 4-es metrót, így az uniós hozzájáruláshoz nem fér kétség. Azonban az EU regionális főigazgatóságán több komoly kétség is felmerült az építkezés kapcsán. Kifogás érte a sűrű állomáskiosztást és azt, hogy a beruházás egyre drágult. Ezt a két problémát az EU a támogatás felső korlátjával tudja áthidalni, írja a Népszabadság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!