Elsőként kezdte meg az országban E85 szabványú bioetanol üzemanyag gyártását a szabadegyházi kukoricafeldolgozó, a Hungrana Kft. A társaság kapacitásbővítő beruházása október-november környékén fejeződik be, ennek köszönhetően az év végére mintegy 525 ezer tonna kukoricát fognak feldolgozni, tudtuk meg Sipos Domokostól, a cég ügyvezető igazgatójától.
Az alkohol-előállítás eléri a napi 5200 hektolitert, aminek jelentős részét motorhajtóanyagként (bioetanol) használják fel. Így 2020-ra csak a Hungrana mintegy 1,6 millió hektoliter/év E85 gyártásával számol, amely a hazai uniós bioüzemanyag vállalások (2,4 millió hektoliter/év) túlnyomó részét fedezni fogja.
Kukoricát aranyárban is vennének
A bővítés után a Hungrana Európa legnagyobb kukorica feldolgozója lesz, ahol nedves eljárással szeparálják a kukorica alkotóelemeit. A vállalat árbevétele 2007-ben eléri a 42,5 milliárd forintot, az értékesítés 56 százalékban belföldön történik. A gyárban 286 fő tevékenykedik.
"Nincs olyan ár, amit ne kellene elviselni!" - fogalmazott a vezető azzal kapcsolatban, hogy az aszályos nyár miatt mekkora lesz a feldolgozókat sújtó kukoricaár-emelkedés. Mivel az üzemanyag mellett különböző édességű folyékony szörpöket, cukrokat (többek között a Coca-Colának is szállít a cég édesítőszert) és kristályos dextrózt állít elő a gyár, így veszteség mellett is termelnie kell, hogy teljesíteni tudja szerződéses vállalásait.
Jelenleg a vezető akár 240 eurós tonnánkénti áron is vásárolna kukoricát, ám nincs fölös kapacitás a piacon. Attól természetesen tartanak, hogyan fogja befolyásolni a kukorica ára a bioetanol-előállítást, ám az idei esztendő alacsony kukoricatermését Sipos Domokos nem tartja különlegesnek. Mint mondta, az utóbbi tíz évben háromszor is hasonló mennyiség termett Magyarországon.
Azt viszont meggondolatlan lépésnek tartja a szakértő, hogy - egy tavalyi döntésnek köszönhetően - egymillió tonna bioetanol-kapacitással és az ehhez szükséges üzemek építésével tervez az állam, amihez - ha az ideihez hasonló aszályos nyaraink lesznek - nem lesz elegendő alapanyag.
Hipermaketlánc érdeklődik a bioetanol iránt
A zöld kutak elterjedése elsősorban azért fontos, mert a hazai biobenzinnel közlekedő autókból mindeddig - a tankolási nehézségek miatt - nem adtak el túl sokat. Jelenleg csupán két nyugat-magyarországi kút forgalmaz E85-öt.
"Néhány tizes nagyságrendben értékesítettek ilyen típusú autót eddig a forgalmazók" - fogalmazott kérdésünkre Andrew Prest, a Polar Mobil Kft. ügyvezető igazgatója. Szerinte mérföldkőnek számítana, ha valamelyik láncnál forgalmaznák a bionaftát.
A vezető azt is kiemelte, hogy Svédországban évente tízezer ilyen járművet adnak el, és ez alapvetően nem a környezettudatos szemléletnek, hanem a kormányzati nyomásnak köszönhető. Az ugyanis speciális kedvezményeket biztosít az alacsony szén-dioxid kibocsátású autók vásárlásakor.
Hasonló hazai és külföldi eladási tapasztalatokról számolt be kérdésünkre a Ford Motor Hungária kommunikációs és pr-gazgatója is. Madarász György elmondta: a Svédországban futó Ford-modellek mintegy negyven százaléka már bioetanolt tankol.
Hazánkban a helyzet ezzel szemben elég faramuci: a jövedéki adó-kedvezmény 2007. július elsejével megszűnt, ráadásul az E85-ös járgányokat pozitív diszkrimináció sem éri regisztrációs adó-ügyben.
Azaz, amíg a hibrid autók esetében jelentős adókedvezmény jár, s mérettől és kapacitástól függetlenül mindössze 190 ezer forintot kell regisztrációs adó címén befizetni a jármű után, addig a bioetanolos autók ilyen kiváltságot nem élveznek. Azaz egy "átlagos" méretű Ford-modell esetében is mintegy 750 ezer forintot kell kifizetni, míg a jóval nagyobb teljesítményű és borsosabb árú Lexus hibrid változatánál milliókat spórolhatunk.
Istvánko Viktória
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
A mostani áron már nem lesz etanol a kukoricából
Már az etanol tartalomtól is függ a benzin ára
Természetvédők: Ne kapkodjunk a bioüzemanyagokkal!
209 forint a bioetanol az első hazai forgalmazónál