5p

Augusztus elsejétől bioetanol alapú E85 üzemanyagot gyárt és értékesít a szabadegyházi Hungrana Kft. A száz százalékban hazai zöld benzint először Kelet-Magyarországon kezdik árusítani, emellett a gyártó az egyik töltőállomást működtető hipermarketlánccal is tárgyal, tudta meg az mfor.hu.

Már van hazai (Mfor-montázs)

Elsőként kezdte meg az országban E85 szabványú bioetanol üzemanyag gyártását a szabadegyházi kukoricafeldolgozó, a Hungrana Kft. A társaság kapacitásbővítő beruházása október-november környékén fejeződik be, ennek köszönhetően az év végére mintegy 525 ezer tonna kukoricát fognak feldolgozni, tudtuk meg Sipos Domokostól, a cég ügyvezető igazgatójától.

Az alkohol-előállítás eléri a napi 5200 hektolitert, aminek jelentős részét motorhajtóanyagként (bioetanol) használják fel. Így 2020-ra csak a Hungrana mintegy 1,6 millió hektoliter/év E85 gyártásával számol, amely a hazai uniós bioüzemanyag vállalások (2,4 millió hektoliter/év) túlnyomó részét fedezni fogja.

Kukoricát aranyárban is vennének

Hungrana adatok

A bővítés után a Hungrana Európa legnagyobb kukorica feldolgozója lesz, ahol nedves eljárással szeparálják a kukorica alkotóelemeit. A vállalat árbevétele 2007-ben eléri a 42,5 milliárd forintot, az értékesítés 56 százalékban belföldön történik. A gyárban 286 fő tevékenykedik.

"Nincs olyan ár, amit ne kellene elviselni!" - fogalmazott a vezető azzal kapcsolatban, hogy az aszályos nyár miatt mekkora lesz a feldolgozókat sújtó kukoricaár-emelkedés. Mivel az üzemanyag mellett különböző édességű folyékony szörpöket, cukrokat (többek között a Coca-Colának is szállít a cég édesítőszert) és kristályos dextrózt állít elő a gyár, így veszteség mellett is termelnie kell, hogy teljesíteni tudja szerződéses vállalásait.

Jelenleg a vezető akár 240 eurós tonnánkénti áron is vásárolna kukoricát, ám nincs fölös kapacitás a piacon. Attól természetesen tartanak, hogyan fogja befolyásolni a kukorica ára a bioetanol-előállítást, ám az idei esztendő alacsony kukoricatermését Sipos Domokos nem tartja különlegesnek. Mint mondta, az utóbbi tíz évben háromszor is hasonló mennyiség termett Magyarországon.

Azt viszont meggondolatlan lépésnek tartja a szakértő, hogy - egy tavalyi döntésnek köszönhetően - egymillió tonna bioetanol-kapacitással és az ehhez szükséges üzemek építésével tervez az állam, amihez - ha az ideihez hasonló aszályos nyaraink lesznek - nem lesz elegendő alapanyag.

Hipermaketlánc érdeklődik a bioetanol iránt

A nem túl pozitív jövőkép ellenére a vállalat bizakodó a bioetanol-gyártással kapcsolatban. Egy kelet-magyarországi magánkúttal már szerződés közeli állapotban vannak a forgalmazással kapcsolatban, és előrehaladott tárgyalásokat folytatnak egy hipermarketlánccal is. Amennyiben utóbbival sikerül megegyezniük, az idei év végére tíz-húsz kútnál is lehet majd bioetanolt tankolni, jövő év végére pedig ötven kilométeren belül mindenhol elérhető lesz a speciális üzemanyag.

A zöld kutak elterjedése elsősorban azért fontos, mert a hazai biobenzinnel közlekedő autókból mindeddig - a tankolási nehézségek miatt - nem adtak el túl sokat. Jelenleg csupán két nyugat-magyarországi kút forgalmaz E85-öt.

"Néhány tizes nagyságrendben értékesítettek ilyen típusú autót eddig a forgalmazók" - fogalmazott kérdésünkre Andrew Prest, a Polar Mobil Kft. ügyvezető igazgatója. Szerinte mérföldkőnek számítana, ha valamelyik láncnál forgalmaznák a bionaftát.

A vezető azt is kiemelte, hogy Svédországban évente tízezer ilyen járművet adnak el, és ez alapvetően nem a környezettudatos szemléletnek, hanem a kormányzati nyomásnak köszönhető. Az ugyanis speciális kedvezményeket biztosít az alacsony szén-dioxid kibocsátású autók vásárlásakor.

Hasonló hazai és külföldi eladási tapasztalatokról számolt be kérdésünkre a Ford Motor Hungária kommunikációs és pr-gazgatója is. Madarász György elmondta: a Svédországban futó Ford-modellek mintegy negyven százaléka már bioetanolt tankol.

Hazánkban a helyzet ezzel szemben elég faramuci: a jövedéki adó-kedvezmény 2007. július elsejével megszűnt, ráadásul az E85-ös járgányokat pozitív diszkrimináció sem éri regisztrációs adó-ügyben.

Azaz, amíg a hibrid autók esetében jelentős adókedvezmény jár, s mérettől és kapacitástól függetlenül mindössze 190 ezer forintot kell regisztrációs adó címén befizetni a jármű után, addig a bioetanolos autók ilyen kiváltságot nem élveznek. Azaz egy "átlagos" méretű Ford-modell esetében is mintegy 750 ezer forintot kell kifizetni, míg a jóval nagyobb teljesítményű és borsosabb árú Lexus hibrid változatánál milliókat spórolhatunk.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:

A mostani áron már nem lesz etanol a kukoricából
Már az etanol tartalomtól is függ a benzin ára
Természetvédők: Ne kapkodjunk a bioüzemanyagokkal!
209 forint a bioetanol az első hazai forgalmazónál

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!