A holland Spyker sportkocsigyártó vállalat, egy svéd befektetői csoport, valamint - nem kis meglepetésre - a Formula 1 ura, Bernie Ecclestone is érdeklődik a General Motors (GM) leányvállalata, a Saab iránt, adta hírül a nermzetközi média pénteken.
A hollandok még bizakodnak
A Spyker csütörtök éjjel hivatalosan is megerősítette, hogy a GM által megszabott esti határidőig újabb ajánlatot nyújtott be a svéd cégre. "Hiszünk abban, hogy a Saab brandjében nagyon sok potenciál van, és a lehető leghamarabb szeretnénk megkötni az üzletet" - idézi a Spyker közleménye Victor Mullert.
A vezérigazgató az AFP hírügynökségnek hozzátette: ugyanazt az ajánlatot nyújtották be, mint december 20-án, de azért "finomítottak rajta" a GM-mel folytatott tárgyalások eredményeit figyelembe véve.
Ecclestone és egy ex-miniszter is beszállna
A GM által szabott határidő lejárta után ajánlatot adott be a Saabra a luxemburgi Genii Capital befektetési társaság is, amely a Formula 1 urával, Bernie Ecclestonnal közösen vásárolná meg a céget. "A Saabnak hatalmas márkaértéke és innovatív imázsa van" - idézi a BBC a luxemburgi vállalatot.
A Saab iránt - a Spyker és Ecclestonék mellett - egy svéd csoport is érdeklődik, amelyet Håkan Samuelsson, a német MAN busz- és teherjárműgyártó cég korábbi vezérigazgatója és Jan Nygren egykori svéd miniszter vezet, írta a Dagens Industri helyi gazdasági lap.
Samuelssonék évi 45-50 ezer autót gyártanának - ez jelentős csökkenés ahhoz képest, hogy 2008-ban még 94 ezer Saab gördült ki az üzemekből. A lap azt nem közölte, milyen tőke áll a csoport mögött.
A GM már a leállást tervezi
Mint arról korábban beszámoltunk, a GM még december közepén jelentette be, hogy nem talált megfelelő vevőt a Saabra, ezért megszünteti a céget. Ezt követően azonban újabb ajánlatok futottak be az amerikai konszernhez, így az egyelőre felfüggesztette a felszámolási terv végrehajtását.
Túl sok bizakodásra nem ad okot, hogy a GM szerdán közölte: alig van remény az autógyár megmentésére, így már ezen a héten megkezdődhet a bezárás. A Saab igazgatótanácsa ma ül össze - eredetileg azzal a céllal teszi ezt, hogy megindítsa a felszámolást. Ez most már csak abban az esetben kerülhető el, ha a GM mégis elfogadja a csütörtök éjjelig befutott ajánlatok valamelyikét.
Egyes svéd elemzők szerint egyébként a GM-nek valószínűleg nem is áll érdekében a Saab eladása, mivel azzal öt-tíz éven belül saját magának teremtene konkurenciát. A svéd autógyártóban sok évtized alatt felhalmozódott know how-t pedig már amúgy is pénzzé tette: tavaly év végén a kínai BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co.) ugyanis 200 millió dollárért vette meg a GM-től háromféle Saab-alváz és két autómotor jogát. A megvásárolt szellemi tulajdon kiterjed a Saab 9-5-ös és 9-3-as szedánjára és a gyártásukhoz szükséges berendezésekre is.
Egy nyereséges esztendő húsz év alatt
Az 1937-ben alapított Saabot 1990-ben szerezte meg a GM, amely azonban helyi elemzők szerint nem tudta kihasználni az autógyárban rejlő lehetőségeket. Ezt jelzi, hogy az amerikai konszern csaknem két évtizedes uralma alatt a Saab mindössze egyetlen évben, 2001-ben volt képes nyereséget termelni.
2006-ban 133 ezer, tavalyelőtt viszont már csak 94 ezer autót értékesített – ez a GM globális eladásainak mindössze 1,1 százaléka. Nettó vesztesége 2008-ban hárommilliárd koronára (akkori árfolyamon számítva 341 millió dollárra) rúgott, miközben új modellel utoljára 2001-ben rukkolt elő. Az egyelőre kérdéses, mi történik az új 9-5 modellel, amelyet az eredeti tervek szerint 2010 tavaszán dobtak volna piacra.
A Saab bezárása nyomán 3400 dolgozó veszítené el állását a gyár svédországi központjában, Trollhättanban, a beszállítókat és a kereskedőket is beszámítva pedig összesen 8 ezer munkahely tűnne el.
W. B.
Menedzsment Fórum