4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Sajtóhírek szerint három befektetői csoport fejezte ki érdeklődését a patinás svéd autógyár iránt, amelyet fel kíván számolni amerikai anyavállalata. Az utolsó ajánlati határidő tegnap éjjel járt le – ha nincs megegyezés, hamarosan megkezdődik a gyár bezárása.

A Formula 1 ura is bejelentkezett érte

A holland Spyker sportkocsigyártó vállalat, egy svéd befektetői csoport, valamint - nem kis meglepetésre - a Formula 1 ura, Bernie Ecclestone is érdeklődik a General Motors (GM) leányvállalata, a Saab iránt, adta hírül a nermzetközi média pénteken.

A hollandok  még bizakodnak

A Spyker csütörtök éjjel hivatalosan is megerősítette, hogy a GM által megszabott esti határidőig újabb ajánlatot nyújtott be a svéd cégre. "Hiszünk abban, hogy a Saab brandjében nagyon sok potenciál van, és a lehető leghamarabb szeretnénk megkötni az üzletet" - idézi a Spyker közleménye Victor Mullert.

A vezérigazgató az AFP hírügynökségnek hozzátette: ugyanazt az ajánlatot nyújtották be, mint december 20-án, de azért "finomítottak rajta" a GM-mel folytatott tárgyalások eredményeit figyelembe véve.       

Ecclestone és egy ex-miniszter is beszállna

A GM által szabott határidő lejárta után ajánlatot adott be a Saabra a luxemburgi Genii Capital befektetési társaság is, amely a Formula 1 urával, Bernie Ecclestonnal közösen vásárolná meg a céget. "A Saabnak hatalmas márkaértéke és innovatív imázsa van" - idézi a BBC a luxemburgi vállalatot.

A Saab iránt - a Spyker és Ecclestonék mellett - egy svéd csoport is érdeklődik, amelyet  Håkan Samuelsson, a német MAN busz- és teherjárműgyártó cég korábbi vezérigazgatója és  Jan Nygren egykori svéd miniszter vezet, írta a Dagens Industri helyi gazdasági lap.

Samuelssonék évi 45-50 ezer autót gyártanának - ez jelentős csökkenés ahhoz képest, hogy 2008-ban még 94 ezer Saab gördült ki az üzemekből. A lap azt nem közölte, milyen tőke áll a csoport mögött.

A GM már a leállást tervezi

Mint arról korábban beszámoltunk, a GM még december közepén jelentette be, hogy nem talált megfelelő vevőt a Saabra, ezért megszünteti a céget. Ezt követően azonban újabb ajánlatok futottak be az amerikai konszernhez, így az egyelőre felfüggesztette a felszámolási terv végrehajtását.

Túl sok bizakodásra nem ad okot, hogy a GM szerdán közölte: alig van remény az autógyár megmentésére, így már ezen a héten megkezdődhet a bezárás. A Saab igazgatótanácsa ma ül össze - eredetileg azzal a céllal teszi ezt, hogy megindítsa a felszámolást. Ez most már csak abban az esetben kerülhető el, ha a GM mégis elfogadja a csütörtök éjjelig befutott ajánlatok valamelyikét.        

Egyes svéd elemzők szerint egyébként a GM-nek valószínűleg nem is áll érdekében a Saab eladása, mivel azzal öt-tíz éven belül saját magának teremtene konkurenciát. A svéd autógyártóban sok évtized alatt felhalmozódott know how-t pedig már amúgy is pénzzé tette: tavaly év végén a kínai BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co.) ugyanis 200 millió dollárért vette meg a GM-től háromféle Saab-alváz és két autómotor jogát. A megvásárolt szellemi tulajdon kiterjed a Saab 9-5-ös és 9-3-as szedánjára és a gyártásukhoz szükséges berendezésekre is.

Egy nyereséges esztendő húsz év alatt

Az 1937-ben alapított Saabot 1990-ben szerezte meg a GM, amely azonban helyi elemzők szerint nem tudta kihasználni az autógyárban rejlő lehetőségeket. Ezt jelzi, hogy az amerikai konszern csaknem két évtizedes uralma alatt a Saab mindössze egyetlen évben, 2001-ben volt képes nyereséget termelni.

2006-ban 133 ezer, tavalyelőtt viszont már csak 94 ezer autót értékesített – ez a GM globális eladásainak mindössze 1,1 százaléka. Nettó vesztesége 2008-ban hárommilliárd koronára (akkori árfolyamon számítva 341 millió dollárra) rúgott, miközben új modellel utoljára 2001-ben rukkolt elő. Az egyelőre kérdéses, mi történik az új 9-5 modellel, amelyet az eredeti tervek szerint 2010 tavaszán dobtak volna piacra. 

A Saab bezárása nyomán 3400 dolgozó veszítené el állását a gyár svédországi központjában, Trollhättanban, a beszállítókat és a kereskedőket is beszámítva pedig összesen 8 ezer munkahely tűnne el.  

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!