2012-ig úgynevezett funkcionális légtérblokkok (FAB-ok) létrehozásával egységesítik Európában az eddig országhatárok mentén széttagolt légtérszerkezetet, ami a Magyarország feletti légiforgalmat irányító Hungarocontrol Zrt.-t is komoly fejlesztésekre készteti, mondta el szerdai sajtótájékoztatóján Markó Andrea, a cég vezérigazgatója.
11 milliárdból fejlesztenek
Ezt szem előtt tartva a Hungarocontrol három éven belül 11 milliárd forintot költ majd az úgynevezett ANS (Air Navigation Service) III. projekt megvalósítására.
Ennek keretében felépítenek egy új légiforgalmi irányító központot, a jelenlegit pedig kényszerhelyzeti tartalék központként, valamint oktatási és tudásbázisként használják majd. Emellett teljes egészében lecserélik az irányításhoz használt MATIAS rendszer hardware-platformját, frissítik a szoftvereket, valamint egységes IP-s hálózatot építenek ki.
A beruházást saját és uniós forrásból, valamint banki hitelből fedezi a Hungarocontrol – a hitel a teljes költségek 10-40 százalékát fedezheti, válaszolta újságírói kérdésre Markó Andrea. Az EU hatmillió euróval támogatja a fejlesztést, ebből hárommilliót jövő januárban utal át a cégnek, a fennmaradó hárommilliót pedig a beruházáshoz szükséges összeg hatvan százalékának elköltése után, várhatóan 2012-ben fizeti majd ki.
Egységes légtérblokk országhatárok nélkül
Ami az Egységes Európai Égboltot illeti, az a mostani tervek szerint összesen kilenc FAB létrehozásával valósulna meg. Hazánk a FABCE része lesz, azaz hat országgal - Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Szlovénia, Ausztria, Szlovákia, Csehország – közösen hozunk majd létre egy úgynevezett funkcionális, az országhatárokat figyelmen kívül hagyó légtérblokkot.
Ennek legfőbb célja a légiirányítás folyamatainak optimalizálása és így a hatékonyság növelése, magyarázta Fülöp János iparági és nemzetközi kapcsolatok vezérigazgató-helyettes. Ez konkrétan azt jelenti, hogy korszerűsítik az útvonal-szerkezetet, optimalizálják az egy irányítóra jutó gépek számát és a szolgáltatásokat, aminek eredményeként például csökkenhet a késések száma a légiközlekedésben, tette hozzá a szakember.
2012-ben indul az igazi verseny
Az egyelőre még nyitott kérdés, hogy a FABCE létrehozása maga után vonja-e egy közös régiós szervezet megszületését is. Hangyál Gyula ATM légiforgalmi vezérigazgató-helyettes szerint minta lehet a svéd-dán modell - a skandináv országok egy holdingot alakítanának a közös feladatok ellátására.
A Hungarocontrol vezetői újságírói kérdésre elmondták: a FAB-ok létrehozása nem jelentheti azt, hogy veszélybe kerül a magyar cég alaptevékenysége. Azt viszont elismerték, hogy 2012-től verseny indulhat a hét ország légiirányító vállalatai között bizonyos feladatok ellátásáért – erre a HungaroControl többek között a most bejelentett fejlesztésekkel kíván felkészülni.
W. B.
Menedzsment Fórum