Németország úgy tudná megakadályozni a munkahelyek Kelet-Európába települését, hogy az újonnan munkába állítandók felét onnan toboroznák és helyben alkalmaznák. A kelet-európai vendégmunkások a németeknél alacsonyabb bérben részesülnének, írja a Világgazdaság.
Gyakorlatilag egy új kelet-európai kvótát jelentő intézkedéseket javasol Ferdinand Dudenhöffer német autóipari szakértő.
Dudenhöffer szerint Németországnak nem az elzárkózással, hanem a
munkaerőpiac megnyitásával kellene a tőke és a munkahelyek elvándorlását megakadályozni.
A megoldás előnye, hogy a telephely, a vállalkozó és a munkahelyek is Németországban marad.
A német cégek által tavaly előállított 9,9 millió autó 44,5 százalékát külföldön, 18 százalékát Lengyel-, Cseh- és Magyarországon, illetve Szlovákiában és Szlovéniában gyártották. 1990-ben a termelési érték csupán 26,6 százalékát gyártották a szövetségi köztársaságon kívül. A német autóiparból csak tavaly 100 000 munkahely vándorolt el.
A trend oka elsősorban az, hogy míg Németország nyugati felében egy munkaóra átlagosan 28,5 euróba kerül, addig Magyarországon 4,7-be, Lengyelországban 5,4-be, írja a Világgazdaság.
Házhoz hoznák a németek a kelet-európai munkaerőt
Németország úgy tudná megakadályozni a munkahelyek Kelet-Európába települését, hogy az újonnan munkába állítandók felét onnan toboroznák és helyben alkalmaznák. A kelet-európai vendégmunkások a németeknél alacsonyabb bérben részesülnének, írja a Világgazdaság.