A MÁV Cargo megszerzéséért folytatott versenyben hét pályázó került a második fordulóba a MÁV ZRt. igazgatóságának pénteki döntése alapján, közölte a vasúttársaság az igazgatósági ülést követően a távirati irodával.
A július 23-i határidőre összesen tizenketten adtak be ajánlatot, s elvileg csak öt jelentkezőt invitáltak volna a második fordulóba. Az indoklás szerint azonban a verseny annyira szoros volt, hogy nem akartak két esélyest kizárni.
Szomszédok az esélyesek között
A hét továbbjutott pályázónak október 19-ig kell benyújtania kötelező ajánlatát a MÁV Zrt.-nek. A második fordulóba került a Cargo Central Europe konzorcium (Rail World), a román Grampet S.A., a Magyar Rail Cargo Vagyonkezelő Kft., az MC Solution konzorcium (CER Transport), a holland New World Resources Transportation B.V., a Rail Cargo Austria AG és a GySEV Zrt. konzorciuma, valamint a szlovák SPED-TRANS konzorcium.
A kormány által megálmodott ideális árat mindazonáltal kizárólag a szlovák pályázó lenne hajlandó megadni. A többi esélyes, az osztrák Cargo, a román vasúttársaság és a GySEV is csak 50-60 milliárd forintot áldozna a cégre.
Smink nélkül
A második körös versenyzők a végleges ajánlattétel előtt végre bepillanthatnak a MÁV Cargo valós helyzetébe is. Tehát még a pályázat benyújtása előtt feltárulhat a meztelen igazság. (Az első fordulóban még csak azt tudhatták a pályázók, amit az anyavállalat elmondott.) Az állami vállalatok bravúros könyvelése azonban számos titkot rejthet még magában.
A jó és a rossz dolgok
A Cargo maga a vasúti áruszállításon belül egyértelműen piacvezető, nyolcvan százalék feletti részesedéssel. A GySEV a második tíz százalék körüli aránnyal, a maradékon pedig a szaporodó magánvasutak osztozkodnak.
A Cargo hiányosságai közé tartozik ugyanakkor, hogy a vasúti kocsik igen elavultak, s leginkább az ömlesztett áruk szállítására alkalmasak - lényegében nagy részük csak arra jó, hogy belehányjanak mindent, szakszerű tárolásra viszont nem alkalmasak. Az ilyen speciálisabb kocsi hiánycikk.
A kombinált fuvarozásra megálmodott Ro-La kocsik is csak mutatóban vannak a gördülőállományban. Az arányok javítása sem olcsó mulatság, arról nem is beszélve, hogy mozdonyoknak is híján van a Cargo.
Privatizáció máshol
A vasúttársaságok vagy az áruszállítási üzletág magánkézbe adása természetesen nem magyar találmány. A lett vasúttársaságot még a kilencvenes évek végén magánosították, jóllehet tíz év múlva az állam (egy másik kormány) visszavásárolta a tulajdonostól a társaságot. A befektető akkorra már felfuttatta annyira a vasúttársaságot, hogy érdemes volt tulajdonolni.
A privatizácó negatív példájaként említik Angliát, ahol lényegében mindent eladott az állam, még a vasúti pályák kezelését is magánvasutakra bízta. Ez egyes szakértők szerint óriási hibának bizonyult, mert a biztosítóberendezésekre egyáltalán nem költöttek a cégek (ez hihetetlenül drága, mintha a kamionosoknak kellene autópályát burkolniuk), s elkezdtek szaporodni a balesetek. Végül az államnak kellett közbelépnie. Egyébként az angol magánvasutak száma százas nagyságrendű.
Lefújva és előkészítve
Lefújt privatizációt tudhat magáénak Szlovákia. Északi szomszédunk épp a kormányváltás küszöbén hirdette meg a szlovák Cargót, amelyre a MÁV is bejelentkezett. A tavaly év végén lefújt ügyletben egyébként a magyar vasúttársaság megdöbbentően alacsony ajánlata mellett a két igazi versenyző a Deutsche Bahn (amely most a MÁV Cargóért vívott versenyben elvérzett) és a Rail Cargo Austria volt (az osztrák vasúttársaság benn van a második körben).
Németországban éppen a Deutsche Bahn privatizációját készíti elő a Bundesrat. A tervek szerint a társaság 25 százalékát értékesítenék első körben, összességében pedig a 49 százalékát adnák el. Azt még nem döntötték el, hogy a portfóliót csomagban vagy a tőzsdén értékesítik. Csak annyi biztos, hogy a cég többségi része az állam kezében marad. Korábban az is szóba került, hogy a pályavasutat is eladják, ám végül erről nemzetbiztonsági szempontok miatt lemondtak - egyebek mellett az angol példából is kiindulva.
F. Sz. E.
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Olcsón vinnék a MÁV Cargót
Tizenketten jelentkeztek be a MÁV Cargóért
Német-orosz duó viheti a MÁV fuvarozási üzletágát
Napokon belül kiírják a MÁV Cargo privatizációs pályázatát