5p

A szoros eredményeknek köszönhetően heten kerültek be a MÁV Cargo privatizációjának második fordulójába. A legjobb ajánlat a szlovákoké, a Deutsche Bahn elszámította magát, az osztrák Cargo azonban versenyben maradt. Mfor.hu háttér.

Ki ad érte többet: először, másodszor...?

A MÁV Cargo megszerzéséért folytatott versenyben hét pályázó került a második fordulóba a MÁV ZRt. igazgatóságának pénteki döntése alapján, közölte a vasúttársaság az igazgatósági ülést követően a távirati irodával.

A július 23-i határidőre összesen tizenketten adtak be ajánlatot, s elvileg csak öt jelentkezőt invitáltak volna a második fordulóba. Az indoklás szerint azonban a verseny annyira szoros volt, hogy nem akartak két esélyest kizárni.

Szomszédok az esélyesek között

A hét továbbjutott pályázónak október 19-ig kell benyújtania kötelező ajánlatát a MÁV Zrt.-nek. A második fordulóba került a Cargo Central Europe konzorcium (Rail World), a román Grampet S.A., a Magyar Rail Cargo Vagyonkezelő Kft., az MC Solution konzorcium (CER Transport), a holland New World Resources Transportation B.V., a Rail Cargo Austria AG és a GySEV Zrt. konzorciuma, valamint a szlovák SPED-TRANS konzorcium.

A lista kisebb meglepetést okozott, hiszen a Deutsche Banh csalódást okozó ajánlattal érkezett. A hírek szerint mindössze 44 milliárd forintot lett volna hajlandó fizetni a Cargóért. Persze lehet, hogy piaci alapon még ennyit sem ér a cég, ám a kormány nagyságrendileg 70-80 milliárd forintos vételárral lenne elégedett. Ezzel az összeggel egyébként az anyavállalatot, a MÁV Zrt.-t pumpálná fel egy kicsit a kabinet.

A kormány által megálmodott ideális árat mindazonáltal kizárólag a szlovák pályázó lenne hajlandó megadni. A többi esélyes, az osztrák Cargo, a román vasúttársaság és a GySEV is csak 50-60 milliárd forintot áldozna a cégre.

Smink nélkül

A második körös versenyzők a végleges ajánlattétel előtt végre bepillanthatnak a MÁV Cargo valós helyzetébe is. Tehát még a pályázat benyújtása előtt feltárulhat a meztelen igazság. (Az első fordulóban még csak azt tudhatták a pályázók, amit az anyavállalat elmondott.) Az állami vállalatok bravúros könyvelése azonban számos titkot rejthet még magában.

Összességében vonzó lehet, hogy - a nyugat-európai átlaghoz képest, ahol a vasúti áruszállítás a teljes szállítás 15 százalékát sem éri el - itthon ennél magasabb az arány. A vasút még mindig húsz százalék feletti arányt képvisel - jóllehet ez folyamatosan csökken, ugyanakkor annak mértéke lassult az elmúlt időszakban.

A jó és a rossz dolgok

A Cargo maga a vasúti áruszállításon belül egyértelműen piacvezető, nyolcvan százalék feletti részesedéssel. A GySEV a második tíz százalék körüli aránnyal, a maradékon pedig a szaporodó magánvasutak osztozkodnak.

A Cargo hiányosságai közé tartozik ugyanakkor, hogy a vasúti kocsik igen elavultak, s leginkább az ömlesztett áruk szállítására alkalmasak - lényegében nagy részük csak arra jó, hogy belehányjanak mindent, szakszerű tárolásra viszont nem alkalmasak. Az ilyen speciálisabb kocsi hiánycikk.

A kombinált fuvarozásra megálmodott Ro-La kocsik is csak mutatóban vannak a gördülőállományban. Az arányok javítása sem olcsó mulatság, arról nem is beszélve, hogy mozdonyoknak is híján van a Cargo.

Privatizáció máshol

A vasúttársaságok vagy az áruszállítási üzletág magánkézbe adása természetesen nem magyar találmány. A lett vasúttársaságot még a kilencvenes évek végén magánosították, jóllehet tíz év múlva az állam (egy másik kormány) visszavásárolta a tulajdonostól a társaságot. A befektető akkorra már felfuttatta annyira a vasúttársaságot, hogy érdemes volt tulajdonolni.

A privatizácó negatív példájaként említik Angliát, ahol lényegében mindent eladott az állam, még a vasúti pályák kezelését is magánvasutakra bízta. Ez egyes szakértők szerint óriási hibának bizonyult, mert a biztosítóberendezésekre egyáltalán nem költöttek a cégek (ez hihetetlenül drága, mintha a kamionosoknak kellene autópályát burkolniuk), s elkezdtek szaporodni a balesetek. Végül az államnak kellett közbelépnie. Egyébként az angol magánvasutak száma százas nagyságrendű.

Lefújva és előkészítve

Lefújt privatizációt tudhat magáénak Szlovákia. Északi szomszédunk épp a kormányváltás küszöbén hirdette meg a szlovák Cargót, amelyre a MÁV is bejelentkezett. A tavaly év végén lefújt ügyletben egyébként a magyar vasúttársaság megdöbbentően alacsony ajánlata mellett a két igazi versenyző a Deutsche Bahn (amely most a MÁV Cargóért vívott versenyben elvérzett) és a Rail Cargo Austria volt (az osztrák vasúttársaság benn van a második körben).

Németországban éppen a Deutsche Bahn privatizációját készíti elő a Bundesrat. A tervek szerint a társaság 25 százalékát értékesítenék első körben, összességében pedig a 49 százalékát adnák el. Azt még nem döntötték el, hogy a portfóliót csomagban vagy a tőzsdén értékesítik. Csak annyi biztos, hogy a cég többségi része az állam kezében marad. Korábban az is szóba került, hogy a pályavasutat is eladják, ám végül erről nemzetbiztonsági szempontok miatt lemondtak - egyebek mellett az angol példából is kiindulva.

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:

Olcsón vinnék a MÁV Cargót
Tizenketten jelentkeztek be a MÁV Cargóért
Német-orosz duó viheti a MÁV fuvarozási üzletágát
Napokon belül kiírják a MÁV Cargo privatizációs pályázatát

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!