Honnan jönnek be a pénzek?
Szerdán tette közzé a Deloitte a 2014/2015-ös szezon legnagyobb bevételű csapatainak rangsorát. A Labdarúgó Pénzügyi Liga (Football Money League ) elnevezésű összeállítás szerint, – nem meglepő módon, - az európai csapatok dominálják a rangsort, a listán szereplő minden gazdag klub ugyanis a kontinensen működik.
Európán belül a Premier League magasra helyezte a mércét. A listán lévő 19 csapatból ugyanis 8 az Egyesült Királysághoz tartozik. Ez nagyban annak köszönhető, hogy az angol Premiership maradandó vonzereje továbbra is fennáll, ezt pedig a tévés közvetítési jogok eladásánál érvényesíti is a liga. Így a legnézettebb bajnoki meccsek egyben a legnagyobb bevételt is hozzák az angol csapatok számára.
Ezek most a leggazdagabb fociklubok
A listán az olasz csapatok négy helyezettel képviseltetik magukat, ám a középmezőnybe rangsorolt Juventust kivéve a sereghajtók között találjuk őket. Ez két okra vezethető vissza, egyrészt az olasz csapatoknál egyedül az éllovas torinói gárda rendelkezik a kor követelményeinek megfelelő, a kereskedelmi célokat is szem előtt tartó stadionnal. Másrészt a bajnokság iránti televíziós érdeklődés sem vethető össze az egy évtizeddel korábbi időszakkal, így az ilyen jellegű bevételekben sem tudnak az olaszok az angol klubokkal versenyre kelni. A 16. helyen rangsorolt Róma legalább rendszeres résztvevője volt az elmúlt években a Bajnokok Ligájának, ami értelemszerűen plusz bevételeket és fokozott médiaérdeklődést jelent. Ám a két milánói sztárcsapat, az Inter (19.) és az AC Milan (14.) leginkább a hírnevéből él, az elmúlt évek eredményei aligha indokolják, hogy a topcsapatok között rangsorolják őket.
Az olaszoknál kevesebb, 3-3 csapattal képviseltetik magukat a spanyolok és a németek is. Az előbbi ország helyzete már csak azért is érdekes, mert a korábbi két sztárklubhoz, a Barcelonához és a Real Madridhoz az eredményeket tekintve felzárkóztak az utóbbi években. Eközben, ha az európai színteret nézzük, az utóbbi két évben a Sevilla megnyerte az Európa-ligát, még sincs a legnagyobb bevételű csapatok ranglistáján. Ennek elsősorban a spanyol bajnokság (Primera Division) médiajogainak elosztása áll. Szemben ugyanis az angol viszonylag arányos rendszerrel, az ibériai csapatoknál a tévés jogdíjak esetében a Barcelona és a Real nagyon durván felül van súlyozva, így ellentétben a Premiershippel itt a „kiscsapatoknak” esélye sincs arra, hogy anyagilag felzárkózzanak.
Érdekesség, hogy a négy topliga mellett csupán az arab befektetők által százmilliókkal kitömött francia PSG került úgymond kakukktojásként a listára.
Valamiben a felcsúti foci is világelső
A Deloitte szakértői egyébként úgy vélik, hogy az angolok gazdasági dominanciája még erősödhet is a következő időszakban, hiszen az új tévés jogdíjakat szabályzó finanszírozási struktúra jövőre fog életbe lépni. Azt viszont már most tudni lehet, hogy ennek keretében a klubok 5 milliárd fontnyi televíziós bevételen osztoznak majd. Az összeállítás készítői ennek kapcsán azt a várakozásukat is megelőlegezték, hogy ez az irdatlan pénztömeg a Premiership összes résztvevőjét, vagyis a bajnokság mind a 20 csapatát a 30 leggazdagabb fociklub közé emeli.
Mi van a magyar focival?
Korábbi cikkünkben írtuk, hogy fennállása óta először lett nyereséges az első osztályban játszó felcsúti focicsapat mögött álló gazdasági társaság. Sikere akkora, hogy akár a legeredményesebbek is lehetnek a tavalyi beszámolók alapján.
Tavaly ugyanis a Puskás Futball Kft., mely az első osztályban játszó klubot működtető gazdasági társaság, 259 millió forintos nyereséget realizált. Ezzel az összeggel lényegében az első nyereséges évét zárta megalakulása óta. 2012-ben ugyanis még 62 milliós veszteséggel nyitott, majd ezt követte egy 146, majd egy 128 milliós mínuszos zárás.
Azt azonban nem tudni, hogy minek volt köszönhető pontosan ez a nagyarányú növekedés, mert a beszámoló kiegészítő mellékletben ugyanis egyetlen szó erejéig sem térnek ki az árbevételek alakulására, illetve összetételére.
A vénaszkenner ellenére ide legalább járnak nézők
Hazánk gazdaságilag első futball klubjának nyeresége és a korábban említett futball csapatok bevételei között azonban hatalmas szakadék tátong. Fontos hozzátenni, hogy a nemzetközi klubok nem TAO pénzek egyenlőtlen elosztásával, illetve EMMI összegekkel és egyéb kormányzati támogatásokkal zárták ilyen jól a szezont, hanem a piaci alapon való szerveződéssel. Tehát utóbbiaknál valóban a futball csinálja a pénzt és nem fordítva.
Ha megnézzük, hogy a magyar bajnokság legnagyobb árbevételét elérő klubjai, a Ferencváros és a Videoton 1,5-2 milliárd forintból tud gazdálkodni, akkor megmosolyogtató ezt az 5-6 millió eurós summát akár csak a Deloitte listájának 19. helyén szereplő Inter 165 millió eurós bevételével is összevetni. Arról nem beszélve, hogy a ranglistát vezető két spanyol sztárklub, a Real (577 millió euró) és a Barcelona (561 millió euró) a magyar topklubok bevételeinek a százszorosával rendelkeznek.
Más kérdés, hogy ha összevetjük a nézőszámokat akkor, akár még indokoltnak is tekinthetjük a különbséget. Ebben a listavezető a Deloitte rangsorának 11. helyezettje, a BVB Dortmund, amelynek stadionjában hétről-hétre 80 ezer néző gyűlik össze, de nem sokkal maradnak ettől el a rendszeresen 70-75 ezer néző előtt játszó csapatok, a Manchester United, a Barcelona, a Bayern München, illetve az ennél néhány ezer fővel kisebb arénával rendelkező Real Madrid sem. Eközben a magyar mezőnyből messze felfele kilógó FTC is csak egy szezon alatt érte el 125 ezer nézőszámot, ami átlagosan 8300 látogatónak felelt meg. Ha viszont a magyar (pénzügyi) dobogósokat nézzük, a Videotont és a Felcsútot, akkor esetükben a tavalyi szezonban átlagosan 3380, illetve 1650 nézőről beszélhetünk.
mfor.hu