Mi a sikeres üzletmenet titka?
Egy márka igen hatásosan segíti elő a termék beazonosíthatóságát és a versenytársaktól való megkülönböztetését úgy, hogy közben előre meghatározott minőségi érzeteket kelt a célközönségben. A hozzá köthető asszociációk (név, logó, szlogen, színvilág, képi megjelenítés, a hozzá kapcsolódó személyiség, árszínvonal) kizárólag egyetlen termékhez tartoznak. Így a márkajegyek kialakítása az árura vonatkozó pozicionálásunk leképezése és a fogyasztók felé történő megjelenítése, ami egy megfelelően kialakított ár-érték arány elfogadtatásával egybekötve történik.
Hogyan teheti a pozicionálás és a márkaépítés hatékonyabbá a költésünket? Egyrészt segít elkerülni a felesleges pénzkiadást, mert világossá teszi, mit, miért, hogyan, kinek és hol mondjunk. A (például földrajzi) fókuszálás, a márkajegyek következetes használata, bizonyos szimbólumok, szavak kisajátítása folyamatosan erősíti a "márkaemlékezetet", s ezzel termékünk beazonosíthatóságát. Ha ezeket átgondoljuk és következetesen alkalmazzuk, akkor célcsoportunk már logónkat látva is tudni fogja, mit várhat el cégünktől. Ne feledjük azonban: a logo mögötti üzenetet előbb fel kell építeni!
Ha mindezen túljutottunk, akkor elkészült házunk szilárd alapja. Jöhet az építkezés és a környezetünkkel való kapcsolatteremtés, azaz a különböző marketingeszközök hada és a kommunikáció. Ezek segítik a márka felépítését, megismertetését, elfogadtatását. Hiszen üzleti szempontból mit sem ér a legjobb pozicionálás, ha azt rajtunk kívül más nem ismeri...
A következő, két hét múlva esedékes részben bemutatjuk a harmadik lépést, és olyan marketingeszközökkel, kommunikációs praktikákkal is megismertetjük az Olvasókat, melyekkel - kisebb költségvetés mellett is - jó eredményeket lehet elérni.
Keszténé Kiss Jolán
www.marketingpraktikak.hu