
Természetesen csak akkor érdemes blogot indítani, ha
- van miről beszélni
- nem fogy el a mondanivaló a 3. bejegyzés után
- nem befelé forduló alkat a blogger (ezen a terepen egy kis exhibicionizmus kifejezetten előny)
- tudomásul tudjuk venni, hogy egy blog felfuttatásához idő kell
A weben rengeteg "hogyan is blogoljunk" cikk és blogbejegyzés olvasható, de tapasztalatom szerint mégis blogolás közben lehet a legjobban ráérezni arra, mi is működik és mi nem. Hosszú töprengés helyett a legjobb tehát belevágni. De hol is?
Ingyenes szolgáltató (hazai-külföldi), saját cím - kész "blogmotor", fizetős szolgáltatás saját fejlesztés? - Általában ezek a kérdések merülnek fel a blogoláson spekuláló vállalkozókban.
1. Az ingyenes hazai szolgáltatók
A legismertebb haza ingyenes blogszolgáltatók a Blog.hu, a Blogter.hu és a Freeblog.hu, de egy üzleti blog számára (témájától függőn) vonzó lehet a FigyelőNet blogfarmja, vagy a HWSW Buzz.hu szolgáltatása is. (Számos kisebb blogszolgáltató is működik még.)
A "melyik jobb" kérdésre nehéz tudományos igényű tesztelés nélkül egyértelmű választ adni. A kiválasztásánál fontos szempont lehet a felhasználói felület (ahol a blogokat írjuk) kezelhetősége, a blog kinézetét meghatározó, választható sablonok (témák) kínálata, vagy a kínált támogatás (segítség, promóció) mértéke. Természetesen mindegyik szolgáltatónak megvannak a maga hívei és bírálói. A legjobb, ha nem az ő tanácsaikra hallgatsz, hanem magad is kipróbálsz többet is.
Mellettük szól:
- Ami a nevükben is benne van: ingyenesek
- Percek alatt indíthatunk egy blogot
- Nem kell a technikai dolgokkal vacakolni (persze így is előfordulhat, hogy segítség kell.)
- Ha ügyesek vagyunk (és szerencsénk van) hamar bekerülhetünk a szolgáltatónál blogolók közösségébe
- A blogszolgáltató kiemelheti a postunkat a saját címlapjára (nyitóoldalára), ami hirtelen komoly forgalmat / ismertséget hozhat.
Ellenük szól:
- Mivel nem fizetünk semmit a szolgáltatásért, sok segítséget nem is várhatunk tőlük
- Teljesen kiszolgáltatottak vagyunk, nem befolyásolhatjuk a szolgáltató működését. (Lehet, hogy éppen akkor áll le a szolgáltató, amikor a legfontosabb kampányban szüksége lenne a blogra.)
- Nem biztos, hogy olyan környezetben jelenünk meg, ahol szeretnénk. (Egyik szomszéd egy pornóbllog, a másik egy kismamablog, a cégünk pedig éppen búvárszivattyúkról blogolna.)
- Egyes ingyenes szolgáltatók erősen korlátozzák, hogy mit tehetünk ki a blogba (pl. reklámok)
- Nem néz ki jól a "www.cegnev.ingyenszolhaltato.hu" cím. Nem jó az üzenete. (Azért messze nem néz ki olyan rosszul, mint az ingyenes szolgáltatónál működő céges honlap.)
- "Miért a blogszolgáltató forgalmát növelje a blogom?" - Ez a kérdés nyilván már csak akkor merül fel, ha működik és sikeres a blog.
2. Ingyenes külföldi blogszolgáltatók
A "külföldiek" közül legismertebb a Blogger.com (az egyik legrégebbi ingyenes blogszolgáltató, amit évekkel ezelőtt a Google vásárolt meg) és a WordPress.com. Ez utóbbi a WordPress blogmotor némileg korlátozott, de egyszerű felhasználásán alapul.
Mellettük szól:
- Kiforrott, megbízható, rendszeresen továbbfejlesztett szolgáltatások
- Nemzetközi környezet - ez akkor fontos, ha angol (vagy más idegen) nyelven blogolsz
- Divat: világpolgárnak érezheted magad - ez egyre kevésbé igaz, nem érzékelem, hogy bárki kínosnak érezné a hazai szolgáltatóknál való blogolást
Ellenük szól:
- Itt is érvényesül az ingyenes szolgáltatásokból származó kiszolgáltatottság
- A haza közönség nehezebben találja meg a blogot
- Bár a főbb oldalak már magyarítva vannak, ha mélyebbre ásunk, könnyen bukkanunk angol nyelvű szövegekre
3. Saját webes cím (domain) - ingyenes blogmotor
Bár több ilyen megoldás is létezik, illetve egyes ingyenes blogszolgáltatások is működtethetők saját cím alatt, ebben a kategóriában egyértelműen a nyílt forráskódú WordPress blogmotor a legnépszerűbb megoldás.
Előnyök:
- Eleve sokat tudó blogmotor + rengeteg kiegészítő (plugin) modul
- Rengeteg ingyenes blogsablon (téma)
- Sok lehetőség arra, hogy saját igényeink szerint alakítsuk a blogodat
Hátrányok:
- Itt sem élvezhetjük a szolgáltató nyújtotta marketing-hátszelet
- A domainért (bejegyzés és fenntartás), valamint a tárhelyért fizetni kell (Ezt az összeget egy vállalkozásnak el kell bírnia)
- A WordPress telepítéséhez és működtetéséhez valóban nem kell informatikus diploma, de nem árt tudni mi az azt FTP, illetve alapszinten eligazodni az ilyen-olyan kódok között. (Ha mégsem, akkor sem kell lemondanod a WP használatáról. Újabban már idehaza is többen is kínálnak "prémium blogszolgáltatást", ami általában azt jelenti, hogy megcsinálják helyettünk azt, amit nincs kedvünk /időnk / energiánk megtanulni.
4. Saját blogmotor fejlesztése
Leginkább azoknak ajánlott, akik
1) olyan megszállott programozók, hogy semmit sem hajlandók készen elfogadni
2) olyan mélyen szeretnék integrálni a blogot céges honlapjukba, ami másképpen nem megoldható
Előnyök:
- Minden olyan lesz, ahogy szeretnénk (vagy olyan, ahogy a programozónk szeretné)
- A blog teljesen illeszkedik a honlap arculatához, struktúrájához
- A blog forgalma honlapod forgalmát növeli
- Nem vagyunk kiszolgáltatva tőlünk független fejlesztőknek, tervezőknek
Hátrányok:
- Újra fel kell találni a spanyolviaszt - ha sikerül is, sok pénzbe kerül
- Amit egyszer kitalálunk, az úgy is marad - nincsenek cserélgethető témák, új pluginek
- Az egyedi rendszerek rugalmatlanok - nem tudunk korábbi blogot importálni, de egy későbbi döntés esetén nem tudjuk ennek a blognak a tartalmát sem egyszerűen exportálni.
Nem tudok tehát a bejegyzés elején feltett kérdésre egyszerű, minden esetben érvényes választ adni. Csak számos szempont mérlegelése után dönthető el a kérdés - akkor sem mindig jól.
Pécsi Ferenc