5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A csapatépítő tréningeknek jelentős kultúrája van Magyarországon. A rendszerváltás előtt is léteztek ilyen jellegű kezdeményezések, gondoljunk csak a buszos céges kirándulásokra, sütős-főzős brigád, vagy sport köré szerveződött vállalati rendezvényekre. Az 1990-es évektől aztán elsősorban a külföldi tulajdonú cégeknél megjelentek a kimondva is csapatépítő célú tréningek, melyeket már profi tréning cégek szerveztek, bonyolítottak le.

A csapatépítő tréning legtöbb esetben bizonyos jutalomként jelentkezik a munkavállalóknál, melynek hozadéka a jobban működő, oldottabb csapatmunka a munkahelyen is. Legtöbb vállalat évente egy-két alkalommal, egy-egy szakasz (pl. évvége, projekt vége) lezárásaként, vagy egy siker elérése után tart ilyet.

Azonban sok egyéb esetben szükség lehet a csapatépítésre és ennek megszervezése nagy odafigyelést igényel a vezetés és HR osztály részéről. A jutalom és siker megünneplésén túl szervezeti, vagy személyi változások tehetik indokolttá a csapatépítést. Tipikusan ilyen a vezetőváltás, új csapattagok érkezése, cégek egyesülése, szétválása, osztályok átszervezése.

Először is tisztázni kell a célokat, jutalomnak, lazításnak szánjuk a tréninget, vagy feszültségeket akarunk levezetni, esetleg konfliktusokat oldani mediációval.

A csoport létszáma és összetétele is meghatározza lehetséges tréning típusokat. Ha tisztáztuk a célokat, azután dönthetjük el a résztvevők körét. Minél komolyabb munkára készülünk, annál kisebb létszámmal lehet dolgozni. Általános szabály, hogy nagy létszámú (50 fő fölötti) tréningek esetében kerülendők az extrém programok és a logisztikai korlátok miatt kisebb lesz a nettó tréning idő.
Ha megvannak a célok, résztvevők köre, akkor mellé kell rendelni a büdzsét, amely szintén jól körülhatárolja a lehetőségeket.

Itt érdemes bevonni a lehetséges tréning cégeket, és velük konzultálva, építve tapasztalataikra továbbgondolni, pontosítani az elképzeléseket. A kiválasztásnál ismeretlen cégek esetén csak a honlapjukon, a témában található leírásokra és referenciákra tudunk támaszkodni, ám a találkozókon mutatott kompetenciájuk sokat elárul.

Az időpont kiválasztása mindig nehéz feladat, figyelembe kell venni a vállalat működési ciklusait -termelésben gyártási csúcs, karbantartás; szolgáltatásban, értékesítésben fogyasztási, felhasználási szezonalitás-, az ünnepnapokat, ünnepek miatti munkanapcseréket, a külön nem jelzett, de tipikusan többeket érintő eseményeket (pl. ballagás, Mikulás). A tréning kulcsszereplőivel (pl. vezető, új csapattagok) mindenképp egyeztetni kell, azonban el kell fogadnunk, hogy nincsen mindenki számára megfelelő nap. Amennyiben körültekintően kiválasztottuk az időpontot és azt jó előre kommunikáltuk, ragaszkodjunk hozzá, és a résztvevők alkalmazkodjanak. Nagy létszámú csapatoknál különösen javallott legalább három hónappal a tréning előtt az időpont rögzítése, hogy a megfelelő szállodai, tréneri kapacitás leköthető legyen.

A időpont és létszám nagyban befolyásolja a tréningek típusát. Az outdoor tréningek jó része nem élvezhető hideg, esős időben. Ezért érdemes június és október közötti időszakra tervezni azokat. Ekkor is érdemes rákérdezni a tréningcégre, hogy milyen elfogadható B tervvel rendelkezik. Az indoor tréningek mindig biztonságosan lebonyolíthatók, de azokban is felüdülést hoz egy-egy olyan elem, amelyet a tantermen kívül kell végezni.

Az extrém tréningeket, ahol általánostól extrém módon eltérő kihívásokkal, félelmekkel kell szembenézni, mindenképp egyeztetni kell minden résztvevővel. Tisztázni kell a várható fizikai és lelki igénybevételeket a szervezővel, majd tájékoztatni a résztvevőket, meghagyva nekik a választás lehetőségét. Nagy sikert aratnak a concept élmény tréningek, melyeken az egész nap egy témára van felfűzve (pl. kémjáték, Olimpia, Atlantisz pecsétje), így szakítva ki a résztvevőket a hétköznapokból.
Időjárástól és helyszíntől független (max. 45 fős létszámig működőképes) lazítást és összetartást nyújtanak a jelmezes filmes és zenei csapatépítő tréningek. Különlegességük, hogy a csapat kreativitása valóban manifesztálódik, teremtenek valamit; egy filmet, vagy egy hangszereken előadott dalt.

A tréning szervezésénél nem szabad elfeledkezni az esti programokról sem. Az est is része az együttlétnek, a résztvevői igényeknek megfelelő program kiválasztásával elérhetjük, hogy teljes szabadsággal, de továbbra is együtt mozogjon a csapat. A rendezvényszervezéssel is foglalkozó tréningcégek ebben is segítséget tudnak nyújtani. Ilyen programok lehetnek például a borkóstolás, bio termékek bemutatása, póker, karaoke, disco stb..

A helyszín kiválasztását jól tesszük, ha a megadott költségkeret ismertetésével rábízzuk a tréninget végző cégre. Ők rendelkeznek a megfelelő tapasztalatokkal és fel tudják mérni, hogy a választott program mennyire kivitelezhető az adott helyszínen. Amennyiben mi választottunk helyszínt, mindenképp egyeztessük velük. A helyszín kiválasztására adhatunk szempontokat, pl. wellness, vagy egyéb szolgáltatás, megközelíthetőség, távolság bizonyos településtől stb..

És a szervezés utolsó lépéseként tegyük meg a következő tréning első lépését. A tréning végén azonnal kérjünk írásban részletes visszajelzést a tréning résztvevőitől, és a tréninget lebonyolító cégtől, hogy a következő csapatépítő tréninget még jobbá tehessük.

Tancsa István
Atlantis Child Trainer Kft.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!