A vezetők jelenleg is a rendőrségen vannak, és az őrizetbe vételtől számított 72 óráig, azaz minimum péntek hajnalig valószínűleg ott is maradnak. A nyomozók szerdán előterjesztést tesznek az ügyészségnek az előzetes letartóztatás indítványozására; amennyiben ezt az ügyészség jóváhagyja, akkor a bíróság csütörtökön dönt majd a kérdésben, mondta el az mfor.hu-nak Tafferner Éva.
Hosszú vizsgálatra számíthatunk
A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) szóvivője hozzátette: a vizsgálat jelenleg még rendőrségi szakaszban van, s mivel "nem egyszerű ügyről van szó, kifutása is valószínűleg meglehetősen hosszú lesz." Az eljárást a BRFK Gazdaságvédelmi Főosztálya folytatja le az ügyben, amelynek további részleteiről a szóvivő a nyomozás érdekeire hivatkozva egyelőre nem kívánt tájékoztatást adni.
Mint ismert, a BRFK még kedden jelentette be, hogy különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűncselekményének elkövetésével gyanúsítja a MÁV három egykori vezető beosztású alkalmazottját, akiket még aznap előállítottak és gyanúsítottként kihallgattak.
Kilétükkel kapcsolatban hivatalos forrásokból mindössze annyit lehet tudni, hogy egy 44 éves és egy 57 éves budapesti, valamint egy 63 éves szolnoki férfi vettek őrizetbe, egyikőjük a MÁV Cargo jelenlegi vezetője. Egybehangzó sajtóinformációk szerint Kovács Imréről, a MÁV Cargo 44 éves vezérigazgatójáról, Lékai Gusztáv egykori szolgáltatási igazgatóról és Orosz Balázs korábbi jogi igazgatóról van szó.
Új vezérre bízták a MÁV Cargót
A történtek nyomán Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója kedd estére rendkívüli közgyűlést hívott össze a MÁV Cargónál, amely személyi és munkajogi kérdésekben hozott határozatokat. "A közgyűlés megerősítette a MÁV Cargo igazgatóságát annak érdekében, hogy a napi üzletmenetet fenn lehessen tartani" – mondta el az mfor.hu-nak Kavalecz Imre.
A MÁV Zrt. sajtófőnöke további részletek közlésétől elzárkózott. A társaság szerda délutáni közleményében azonban már elismeri, hogy - nyilvánvalóan Kovács Imre őrizetbe vétele miatt - szeptember 2-től 2008. dember 31-ig Völgyi Miklós kereskedelmi igazgatót a vezérigazgatói feladatok ellátásával is megbízták, s egyúttal beválasztották az igazgatóságba.
Az üggyel kapcsolatban a BRFK annyit közölt, hogy a nyomozás során beszerzett adatok és szakértői vélemények alapján megállapítható: a három vezető mintegy egymilliárd forint kárt okozott a vasúttársaságnak azáltal, hogy kétezer, futásképes vagy kis javítással azzá tehető vasúti kocsit hulladékáron adott el 2002-2003-ban. A rendőrség a nyomozást azután indította meg, hogy Szép Béla szocialista országgyűlési képviselő 2007. május 14-én feljelentést tett a Legfőbb Ügyészségen.
Nem fizettek a MÁV-nak
A politikus az MTI-nek elmondta: figyelmét az keltette fel, hogy a MÁV Cargo árufuvarozási korlátozást vezetett be Záhony térségére 2007. március elsejétől. A cég arra szólította fel az orosz és az ukrán fuvarozókat, hogy átrakásos forgalomba ne adjanak fel árut Záhony felé. Ez az intézkedés sértette a városban élők érdekeit, mert csökkent a munkalehetőségek száma, magyarázta Szép Béla. Hozzátette: kíváncsi volt a rendelkezés okára, és ekkor derült ki, hogy nincs elég kocsi. A vállalat korábban ugyanis kétezer vasúti kocsi selejtezéséről döntött, mondván, azok nem szükségesek tevékenységéhez.
Az országgyűlési képviselő szerette volna megtekinteni az ezzel kapcsolatos, nyilvános adatnak minősülő iratokat, és ezt írásban kérte Heinczinger Istvántól. Választ azonban elmondása szerint nem kapott, ezért Kovács Tamás legfőbb ügyészhez fordult.
Érdekesség, hogy a 2002-2003-ban lezajlott eseményeket a MÁV belső bizottsága 2003-tól vizsgálta, ám nem talált bűncselekményre utaló jeleket. A Népszabadság információi szerint a vagonokat az É-D Vascentrum Kft.-nek adták el - piaci ár alatt, tonnánként mintegy 18 ezer forintért. A vételárat a cég végül nem fizette ki, az ellentételezésre felajánlott váltó pedig lényegében fedezetlen volt, így az azon szereplő 250 millió forinthoz a MÁV nem tudott hozzájutni.
Ki volt az akkori MÁV-vezér?
Az eladások és a belső vizsgálatok idején a MÁV Zrt. vezérigazgatója Mándoki Zoltán volt, aki 2000 júniusában távozott a Mol általános vezérigazgató-helyettesi tisztségéből. Mándokit 2002 júliusában, tehát közvetlenül a választások után nevezte ki a Medgyessy-kormány a vasúttársaság élére, ahonnan 2005 szeptemberében váltotta le Kóka János.
Az egykori gazdasági és közlekedési miniszter a vezető visszahívását akkor többek között azzal indokolta, hogy "nem folytatható tovább a MÁV-nál felhalmozott csődtömeg továbbgörgetése."
A vagoneladási-ügy valószínűleg elsikkadt volna, ha 2007 májusában nem hívja fel rá a figyelmet Szép Béla. A bomba azonban csak most, a képviselő feljelentése után csaknem egy és negyed évvel robbant.
A rendőrség mindenesetre tovább folytatja a vizsgálatot, amihez a MÁV jogi igazgatósága minden szükséges információt rendelkezésre fog bocsátani, tette hozzá kérdésünkre Kavalecz Imre.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum