Több hónapos huzavonát követően még mindig számos nyitott kérdés van az Opel Magnának történő eladásának az ügyében. Az anyavállalat, a General Motors (GM) időhúzásra játszik és ismét elhalasztotta a szerződés aláírásának határidejét. Az eladásról csak novemberben kíván dönteni. Mindez találgatásra ad okot: esetleg mégis meg kívánja tartani leányvállalatát.
Mit is akarhat a GM tulajdonképpen? Ezt nem könnyű megmondani. A konszern hintapolitikát folytat, mivel a GM vezetése két ellentétes táborra oszlik: az egyik az eladást szorgalmazza, a másik viszont szeretné megtartani a német autógyárat, hogy profitálhasson annak technológiai ismereteiből. Lehetőleg persze állami támogatással. Hivatalosan azonban a GM kitart célja, az Opel eladása mellett az osztrák-kanadai Magna autóipari beszállító csoportnak. "Dolgozunk a Magna ajánlatában még nyitva maradt kérdések rendezésén" - jelentette ki a GM főtárgyalója, John Smith.
Miért van a GM-nek "B" terve? Egy ilyen terv már régóta a GM fiókjaiban fekszik - arra az esetre, ha az eladás bármilyen okból meghiúsulna. A terv főbb elemei: az amerikaiak megtartják az Opelt, saját hitelfelvétellel vagy állami támogatással előteremtett pénzeszközökkel saját erőből szanálják - több ezres elbocsátásokkal és üzemek bezárásával, Németországot is beleértve. Az üzemi tanács és a politika mereven elutasítja ezt a megoldást és kétli, hogy a GM egyáltalán képes lenne elegendő forrást előteremteni.
Ki/mi áll az eladás útjában? Elsősorban az Európai Bizottság. A versenyfelügyeletnek engedélyeznie kellene az Opel összesen 4,5 milliárd eurós mentőcsomagját. Brüsszelnek azonban fenntartásai vannak, és jogi állásfoglalást követel a GM-től és az Opel-ügygondnoktól (Treuhand) arról, hogy a döntés a Magna és konzorciális partnere, az orosz Szberbank javára nem politikai nyomásra született meg. A GM erre nem mutatkozik hajlandónak, mivel kártérítési igénytől tart. A milliárdos hitelcsomag folyósítása emiatt függőben van.
Melyek a még nyitott kérdések? Az üzemi tanácsnak bele kell még egyeznie az eladásba. Négy hete tárgyalnak a Magna, a GM és az Opel képviselőivel az alkalmazottak tehervállalásáról a szanálási folyamatban. Eddig eredmény nélkül. A munkavállalók képviselői a kisebbségi részvényesi jogok garantálását követelik, valamint jóváhagyási jogot a tervezett telephely-költöztetéseknél. Ennek érdekében 2014-ig lemondanának évi 265 millió euró üdülési- és karácsonyi prémiumról.
Visszaléphet még az eladástól a GM? Teljes mértékben. Az Opelt még nem adták el a Magnának. Egyelőre mindössze a GM igazgatótanácsának szeptember 10-i ajánlása áll rendelkezésre, ami az Opel-részvények 55 százalékának az eladását javasolja az autóipari beszállító csoportnak és orosz partnerének, a Szberbanknak. A GM a "New Opel" részvényeinek 35 százalékát tartaná meg, 10 százalék pedig az alkalmazottak tulajdonába kerülne. A bökkenő: a kötelező érvényű szerződésről még hiányzik az aláírás.
Milyen előnyökkel járna a GM számára az Opel megtartása? Az amerikai óriásnak szüksége lehet az életben maradáshoz az Opelre és annak rüsselsheimi fejlesztési központjára. Az Opel mérnökei ott fejlesztették ki a középkategóriás gépkocsi platformjait és ott áll rendelkezésre a korszerű hajtásláncokhoz, például az elektromos autókéhoz szükséges szakmai tudás.
Hogyan tovább? A GM igazgatótanácsa november 3-án foglalkozik az eladás és az EU-Bizottság fenntartásainak ügyével, majd új döntést hoz.
Miért szorít az idő? Az Opel havonta 70 millió eurót él fel. A vállalatot jelenleg életben tartó 1,5 milliárd eurós áthidaló kölcsön már csak november végéig elegendő.
A szerződés aláírása véget vetne a huzavonának? Nem. Az igazán kemény tárgyalásokra a leépítésekről még csak azt követően kerül majd sor. A Magna 10 500 munkahelyet kíván megszüntetni Európában, vagyis minden ötödiket. Ebből 4500 jutna Németországra.
MTI/Menedzsment Fórum