4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az amerikai gyár a legújabb hírek szerint csak november elején tárgyal európai részlegének eladásáról.

Több hónapos huzavonát követően még mindig számos nyitott kérdés van az Opel Magnának történő eladásának az ügyében. Az anyavállalat, a General Motors (GM) időhúzásra játszik és ismét elhalasztotta a szerződés aláírásának határidejét. Az eladásról csak novemberben kíván dönteni. Mindez találgatásra ad okot: esetleg mégis meg kívánja tartani leányvállalatát.

Mit is akarhat a GM tulajdonképpen? Ezt nem könnyű megmondani. A konszern hintapolitikát folytat, mivel a GM vezetése két ellentétes táborra oszlik: az egyik az eladást szorgalmazza, a másik viszont szeretné megtartani a német autógyárat, hogy profitálhasson annak technológiai ismereteiből. Lehetőleg persze állami támogatással. Hivatalosan azonban a GM kitart célja, az Opel eladása mellett az osztrák-kanadai Magna autóipari beszállító csoportnak. "Dolgozunk a Magna ajánlatában még nyitva maradt kérdések rendezésén" - jelentette ki a GM főtárgyalója, John Smith.

Miért van a GM-nek "B" terve? Egy ilyen terv már régóta a GM fiókjaiban fekszik - arra az esetre, ha az eladás bármilyen okból meghiúsulna. A terv főbb elemei: az amerikaiak megtartják az Opelt, saját hitelfelvétellel vagy állami támogatással előteremtett pénzeszközökkel saját erőből szanálják - több ezres elbocsátásokkal és üzemek bezárásával, Németországot is beleértve. Az üzemi tanács és a politika mereven elutasítja ezt a megoldást és kétli, hogy a GM egyáltalán képes lenne elegendő forrást előteremteni.

Ki/mi áll az eladás útjában? Elsősorban az Európai Bizottság. A versenyfelügyeletnek engedélyeznie kellene az Opel összesen 4,5 milliárd eurós mentőcsomagját. Brüsszelnek azonban fenntartásai vannak, és jogi állásfoglalást követel a GM-től és az Opel-ügygondnoktól (Treuhand) arról, hogy a döntés a Magna és konzorciális partnere, az orosz Szberbank javára nem politikai nyomásra született meg. A GM erre nem mutatkozik hajlandónak, mivel kártérítési igénytől tart. A milliárdos hitelcsomag folyósítása emiatt függőben van.

Melyek a még nyitott kérdések? Az üzemi tanácsnak bele kell még egyeznie az eladásba. Négy hete tárgyalnak a Magna, a GM és az Opel képviselőivel az alkalmazottak tehervállalásáról a szanálási folyamatban. Eddig eredmény nélkül. A munkavállalók képviselői a kisebbségi részvényesi jogok garantálását követelik, valamint jóváhagyási jogot a tervezett telephely-költöztetéseknél. Ennek érdekében 2014-ig lemondanának évi 265 millió euró üdülési- és karácsonyi prémiumról.

Visszaléphet még az eladástól a GM? Teljes mértékben. Az Opelt még nem adták el a Magnának. Egyelőre mindössze a GM igazgatótanácsának szeptember 10-i ajánlása áll rendelkezésre, ami az Opel-részvények 55 százalékának az eladását javasolja az autóipari beszállító csoportnak és orosz partnerének, a Szberbanknak. A GM a "New Opel" részvényeinek 35 százalékát tartaná meg, 10 százalék pedig az alkalmazottak tulajdonába kerülne. A bökkenő: a kötelező érvényű szerződésről még hiányzik az aláírás.

Milyen előnyökkel járna a GM számára az Opel megtartása? Az amerikai óriásnak szüksége lehet az életben maradáshoz az Opelre és annak rüsselsheimi fejlesztési központjára. Az Opel mérnökei ott fejlesztették ki a középkategóriás gépkocsi platformjait és ott áll rendelkezésre a korszerű hajtásláncokhoz, például az elektromos autókéhoz szükséges szakmai tudás.
   
Hogyan tovább? A GM igazgatótanácsa november 3-án foglalkozik az eladás és az EU-Bizottság fenntartásainak ügyével, majd új döntést hoz.

Miért szorít az idő? Az Opel havonta 70 millió eurót él fel. A vállalatot jelenleg életben tartó 1,5 milliárd eurós áthidaló kölcsön már csak november végéig elegendő.

A szerződés aláírása véget vetne a huzavonának? Nem. Az igazán kemény tárgyalásokra a leépítésekről még csak azt követően kerül majd sor. A Magna 10 500 munkahelyet kíván megszüntetni Európában, vagyis minden ötödiket. Ebből 4500 jutna Németországra.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!