Míg a legtöbb légitársaság utasszáma csökkent Magyarországon, az easyJet utasainak száma stabil kapacitás mellett is nőtt, az átlagos foglaltsági mutató, a load faktor pedig 88 százalékra emelkedett. A diszkont cég árai ugyanis az igazgató szerint nagyon versenyképesek, de emellett a cég más légitársaságok kapacitáscsökkentéséből, egyes útirányokban a verseny gyengüléséből is profitált.
Optimista volt Peter Voets a jövő megítélésben is, arra számít, hogy a forgalom tovább nőhet, a régióban új útvonalakat is kínálnak, például Szlovéniába és Horvátországba. Magyarországon a téli menetrend a tavalyihoz képest nem változik, a nyári pedig még tervezés alatt van.
A Budapest Airporttal jó a kapcsolata a cégnek, de Peter Voets szerint a BA árazása nem igazán versenyképes. Úgy vélte: az új terminál megtöltéséhez csökkenteni kellene a reptéri díjakat és felhívta a figyelmet arra, hogy ma már nemcsak a légitársaságok, de a repterek is versenyeznek.
Úgy vélte: a diszkont piacon további koncentrációra lehet számítani és hangsúlyozta, hogy nem elég a jó üzleti modell az eredményes működéshez, ahhoz a "kritikus tömeg", a megfelelő nagyság is kell. Peter Voets szerint a légitársaság éppen azért sikeres, mert az egyik legnagyobb hálózaton repülnek, jelen vannak a legfontosabb európai reptereken.
Az idei, szeptemberrel záródó pénzügyi évben nemcsak a recesszió, de a vulkáni hamu miatti forgalomkorlátozás is sújtotta az ágazatot. Az easyJet 7000 járatát nem tudta abban az időszakban elindítani, amely mintegy 1 millió utast érintett. A vulkánkitörés és a sztrájkok 80 millió font veszteséget okoztak. Május elején a cég kénytelen volt mérsékelni az üzleti év egészére vonatkozó profit-előrejelzését, a korábbi 175-200 millió font helyett 100-150 millió font közötti adózás előtti nyereségre számítanak.
A jelentős károk miatt és a túlzottan szigorúnak tartott szabályozás ellen az easyJet más légitársasággal együtt az EU-nál lobbizik: azt szeretnék elérni, hogy a rajtuk kívül álló okok miatti járattörléseknél ne kelljen minden utast kárpótolniuk. Azt szeretnék, ha a repülésre is olyan kötelezettségek vonatkoznának mint például a vasútra.
MTI