6p

Napjaink felgyorsult világában szinte percről percre új szituációkkal kell a döntéshozóknak szembesülniük, ám a különböző helyzetek más-más megoldási módot igényelnek. Az eredményes vezető képes igazodni a helyzethez, állítja Michelle Cruz, egy a közelmúltban Magyarországon járt nemzetközileg elismert HR szakértő. Mfor.hu háttér.

A helyzethez kell alkalmazkodni (Mfor-montázs)

Szinte nincs olyan vezető, aki ne szembesült volna olyan szituációval, hogy a beosztottnak megvolt a képzettsége egy probléma kezeléséhez, ám csalódást okozott, mert hiányzott az a gyakorlati tudás, a felkészültség, amire szüksége lett volna. A sikeres vezetőnek teljes mértékben tisztában kell lenni a célként kitűzött feladattal és ezzel párhuzamosan a beosztottak felkészültségi szintjével, véli Michelle Cruz, a nemzetközileg elismert tréning-guru, aki a közelmúltban Magyarországon tartott előadást.

Amennyiben a fentiekkel tisztában vagyunk, akkor ennek megfelelően lehet vezetői stílust választani a szakértő szerint. Michelle Cruz a vezetői viselkedést négy csoportba sorolja a helyzetorientált vezetés során, mely szerint napjaink jó vezetői képesek állandóan igazodni az új szituációkhoz, és az éppen adott helyzethez igazodva új módszerekkel a legtöbbet kihozni egy szituációból.

A szakértő szerint a dolgozók felkészültségi szintjének megállapítása sok vezető számára, hiszen ez nem azonos a végzettséggel. A fenti ok miatt a speciális módszer lényege, hogy a vezetői stílus megválasztásához elsőként meg kell tudnunk határozni a beosztottak feladathoz mért felkészültségét. E tekintetben négy típust határozhatunk meg a felkészültség egyes fokozatainak megfelelően:

  • "Nem képes és bizonytalan" vagy "Nem képes és nem hajlandó"
  • "Nem képes, de magabiztos vagy hajlandó"
  • "Képes, de bizonytalan" vagy "Képes, de nem hajlandó" dolgozók, illetve
  • "Képes és magabiztos és hajlandó" beosztottak.

Michelle Cruz szerint, aki McMillan & Baneth tanácsadó vállalat által rendezett speciális tréningen fejtette ki az elméletet, ha ezt a besorolást sikerül a munkatársak esetében tisztázni, a következő lépést már jóval könnyebb: a vezetési stílus kiválasztása. Ennek alapfeltétel pedig szintén a helyzetértékelés, csak itt nem a munkatársakat és a helyzetet kell elemezni, hanem a saját, adott vezetői habitusunkat.

Kommunikáció és irányítás

Alapvetően két vezetői viselkedést különböztethetünk meg, a támogató és a feladatkiadó viselkedést.  A támogató vezetők két-, vagy többirányú kommunikációt folytatnak a szervezeten belül, és kiemelten kezelik az emberi kapcsolatokat. Az ilyen vezetők számára a lelki háttér is fontos és mivel ügyelnek a beosztottakkal való kontaktusra, a munkatársak tudják, hogy miért kell valamit megtenni. Az ilyen vezetők lehetnek segítők, együttműködők vagy bevonó személyiségek.

A feladatkiadók az előbbivel szemben az útmutatásra, és folyamatos irányító státuszra törekednek. Számukra nem a kapcsolatok, sokkal inkább a cél a lényeg. Tudatosan kommunikálják környezetüknek a vezetői szerepüket és a feladatokat.

A Michelle Cruz által is képviselt Situational leadership elmélet attól függően, hogy valaki mennyire törekszik az irányításra, illetve a kapcsolattartásra, négy vezetői habitust különböztet meg: a rendelkező, a meggyőző, az együttműködő és a delegáló vezetési stílust. Hogy melyik vezetési stílust alkalmazzuk, attól függ, hogy a beosztottnak milyen szintű felkészültsége van az adott feladat elvégzéséhez.

Az ideális kombinációk 

A beosztottak felkészültségének besorolása és adott vezetői stílus alapján  különböző kombinációk adódnak, amelyek közül az alábbiak adják a legjobb eredményt. Ha beosztottunk a korábban említett 1. csoportba tartozik, tehát "nem képes és bizonytalan vagy vonakodik", akkor az ilyen munkakapcsolatban a magas feladatkiadás és az alacsony kapcsolattartás hozhatja a legnagyobb eredményt. Ez az úgynevezett rendelkező vezetői forma (S1), amelyet egyirányú kommunikációval kell kivitelezni. A vezetőnek ilyenkor meg kell határoznia a beosztott szerepét és megmondani pontosan, személyre szabva, hogy kinek-kinek mi a feladata. E vezetői stílus jelszava: "Informálok és irányítok!"

Ha a dolgozó közepes felkészültségi szintű, azaz a 2. csoportba sorolt "nem képes, de magabiztos/hajlandó" munkatárs, nála a közepes irányítás és érzelmi támogatás érhet el leggyorsabban célt. Az együttműködő vezetői stílussal (S3) történő motiváció ebben az esetben közös döntésekkel történik, ahol a kétirányú kommunikációval a beosztott biztonságérzetét és hajlandóságát növelhetjük. A legfontosabb ennél a formánál a támogatás és biztatás.

Amennyiben dolgozónk "képes, de bizonytalan, vagy nem hajlandó", akkor a magas szintű kapcsolattartás és alacsonyabb szintű munkadelegálással irányíthatunk a legjobban. Ez a meggyőző stílus (S2), amelynek során a cél a munkavállaló oda-vissza történő kommunikációval való meggyőzése. A beosztottat ilyenkor indoklások útján egyfajta mentorálással motiválhatjuk a cél elérésére.

A "képes és hajlandó/magabiztos" beosztottakat magas motivációs szintjüknek megfelelően az alacsony szintű kapcsolattartás mellett alacsony szintű feladatkiadó stílussal koordinálhatjuk legoptimálisabban. Mivel ebben az esetben a dolgozónak magas a hajlandósági szintje és kellő kompetenciával rendelkezik a feladat elvégzéséhez, így itt az egyébként kapcsolattartásra és delegálásra szánt időt a feladatok utókövetésére és ellenőrzésére fordíthatjuk, és a delegálási stílust (S4) alkalmazhatjuk.

A fentiekre példaként a cég egyik szakembere egy vállalati példát említett, ahol a vezető elégedetlen volt a titkárság adminisztrációs munkájával. Az alacsony felkészültségi szintet ebben az esetben a fentiek szerint alacsony kapcsolattartással és jóval nagyobb munka-delegálással ellensúlyozhatták. Fontos ugyanakkor, hogy az alacsony kapcsolattartás nem azt jelenti, hogy nem szabad barátságosan viselkedni a beosztottakkal, ugyanakkor szabály, hogy alacsony felkészültségű vagy hajlandóságú munkatársak esetében sokkal több időt kell fordítani a feladatok kiosztására. "Amint észleljük, hogy a beosztott jobban teljesít, át kell térni a következő vezetői stílus-szintre: növelni kell a kapcsolattartás mértékét."

Michelle Cruz szerint a versenyképességhez fontos, hogy a fenti vezetői stílusokra egyfajta folyamatgörbeként tekintsünk. "Bár a modell fejlődési folyamatot vázol fel, a valóság nyilván nem mindig ilyen egyszerű. A beosztottak gyakran esnek át regresszív időszakokon, amelyet csak úgy ellensúlyozhatunk, ha folyamatosan a helyzethez és körülményekhez igazítjuk a feladatdelegálást és a kapcsolattartást" - mondja Cruz. A szakember hozzátette "a befolyásolási stílus következetes megválasztása különbözteti meg a kivételesen jó vezetőt a jó vezetőktől – különösen igaz ez a jövőre nézve, ahol a jó kompetenciájú dolgozók megtartása és dinamikus munkavégzésének motiválása minden eddiginél hangsúlyosabb HR-feladat lesz".

Garai Katalin 

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!