6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A korábban életbelépett adóváltozások miatta cafetéria – a munkaadók szemszögéből - már az idei évben is vesztett népszerűségéből. Ami az adózási környezetet illeti, jövőre sem lesz gyökeres fordulat, ám a szakértők szerint fizetésemelés helyett még mindig kedvezőbb ilyen juttatást adni a dolgoknak. Mivel a szabályozás több ponton változik, célszerű áttekinteni a lehetőségeket. Mfor.hu háttér.

A már évek óta megszokott időben november közepén megszavazta a Parlament a 2011-es adótörvényeket, amely egyebek mellett szabályozza a béren kívüli juttatások, a cafetéria szabályait is. Miután a napokban kiderült, hogy jövő évi minimálbér – melyből több juttatás, így az egészségpénztár, az önkéntes nyugdíjpénztár, az iskolakezdési támogatás, az üdülési csekk kedvezményes adózású korlátja számolható - 78000 forint lesz, a cégek elkezdhetik a pontos tervezést.

Az adózási kérdések taglalása előtt célszerű áttekinteni a béren kívüli juttatások 2011-től érvényes szabályait. Ezek közül a legfontosabb, hogy a cafeteria rendszer egy régi juttatási eleme visszatérhet. A hidegétel utalvány, amely a melegétel utalvány mellett éveken keresztül közkedvelt eleme volt a juttatási rendszereknek, 2011-ben visszatérhet a vállalatok cafeteria rendszerébe és a kedvezményes adózású körbe sorolva ismét népszerű juttatás lehet. A támogatás változatlanul juttatható utalvány vagy számla formájában is, és a számla közeli hozzátartozó nevére is szólhat.

A hidegétel utalvány 2010-ben 97,8 százalékos adóteher mellett korlátlan összegben állt rendelkezésre, így a legtöbb foglalkoztató kiemelte rendszeréből és a magasabb összegre emelt melegétel utalvánnyal helyettesítette azt. A törvényjavaslat rögzíti, hogy a melegétel utalvány maximális kedvezményes adózású korlátja továbbra is 18000 forint marad, így azonban nem tudni, hogy ha a hidegétel utalványt – várhatóan társához hasonlóan – maximálják, akkor azt mekkora értékben teszik. Könnyen belátható, hogy korlátlan értékű kedvezményes adózásra kevés esély van. Fontos kiemelni azt is, hogy a 2010. évi juttatásokat érintő változások előtt szabad elemválasztásos cafeteria rendszerek esetében a munkavállaló a meleg- és hidegétel utalvány közötti választásra kényszerült, ugyanis e két juttatást azonos hónapban nem vehette igénybe. Hasonló megkötés várható 2011-ben is.

A változás kapcsán Bukolyi Tamás, a Sodexo Motivációs Rendszerek kereskedelmi igazgatója egy minap rendezett konferencián megerősített a szakemberek általános véleményét, mely szerint a melegétel utalvány népszerűségének növekedésére számítanak a kibővült elkölthetőségi kör okán.

Új elemként jelenik meg a béren kívüli juttatási rendszerekben az úgynevezett megújulás-kártya. Egyelőre nem sok információval rendelkezünk a juttatást illetően, annyi azonban már biztos, hogy a kártya egy olyan készpénz-helyettesítő fizetési eszköz lesz, amelyre a munkáltató évente maximum 300000 forint értékben (több juttatótól származóan együttvéve is) tölthet fel összegeket, mely összegen az arra szerződött szolgáltatóknál szolgáltatások vásárolhatóak. Jó hír, hogy ez az elem is a kedvezményes adózású juttatások körébe tartozhat és ezek körét, valamint felhasználhatóságát egy külön rendelet szabályozza majd. A juttatáshoz várhatóan – mint az üdülési csekk esetében - szigorú nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség társul majd, hiszen a több juttatótól származó összegek követése a kedvezményes adózású határ átlépésének elkerülése miatt elengedhetetlen lesz.

Visszakerült a kedvezményezett juttatási formák közé az iskolarendszerű képzés költségéből a minimálbér két és félszeresét meg nem haladó rész, továbbá az öngondoskodás formájaként fennmaradt az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárakba és foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézménybe a minimálbér 50 százalékát, valamint önkéntes kölcsönös egészségpénztárakba és önsegélyező pénztárakba a minimálbér 30 százalékát meg nem haladó összegben teljesített munkáltatói hozzájárulás.

Az adóköteles természetbeni juttatásokat felváltó juttatásformák

Bár a természetbeni juttatások fogalma 2011. január 1-jét követően megszűnik, egy részük továbbra is fennmarad, úgynevezett kifizetőt terhelő adó mellett adható vagyoni érték formájában. Ezen juttatások után a kifizetőt 46,04 százalék mértékű közteher fizetési kötelezettség terheli.

Ilyen juttatásnak minősül a hivatali, üzleti utazáshoz kapcsolódóan biztosított étkezés és más hasonló szolgáltatás, a magáncélú telefonhasználat, a csoportos életbiztosítás, a reprezentáció és üzleti vendéglátás adóköteles része, a reprezentációnak nem minősülő vendéglátás költsége, amennyiben nem állapítható meg a juttatásban részesülő személyek által megszerzett bevétel összege, a jogszabály alapján magánszemélyek részére ingyenesen, vagy kedvezményesen átadott termék, nyújtott szolgáltatás. A 2009-ben még méltán népszerű, de tavaly gyakorlatilag kiiktatott csekély értékű ajándékot – mely évente háromszor a minimálbér 10 százaléka lehet - részlegesen rehabilitálják. A minimálbér 1 százalékát meg nem haladó értékű ajándék adása új, nevesített juttatási formaként kerül bevezetésre, feltéve hogy a megajándékozott azonosító adatai a kifizető számára jóhiszemű eljárása ellenére sem ismertek.

Mibe kerül a cégeknek

Tételezzük fel, hogy egy munkáltató 2011-ben havi 100 000 forintot tud egy munkavállalójának bérfejlesztésére, vagy béren kívüli juttatásainak növelésére fordítani. Amennyiben a 100 000 forintot a munkáltató bérkifizetésre és annak járulékaira szánja, a munkavállaló nettó jövedelmét 48 389 forinttal tudja növelni. Ezzel szemben, ha a munkáltató a 100 000 forintot béren kívüli juttatásra és annak adóterhére fordítja, akkor munkavállalóját 84 005 forint értékű juttatásban részesítheti. Az alábbi kalkulációk jól szemléltetik, hogy bérfejlesztésnél a munkavállalóra szánt pénzösszeg 51,61 százaléka, míg béren kívüli juttatásnál az elkölthető keretösszeg 19,04 százaléka morzsolódik le költségvetési befizetési kötelezettségként.

"A példa alapján látszik, hogy 2011-ben is érdemes a bérfejlesztés mellett a béren kívüli juttatások egyre bővülő lehetőségeit is beépíteni a munkavállalói ösztönző rendszerekbe, hiszen ezáltal egységnyi költség mellett nagyobb értékhez lehet a munkavállalókat juttatni” – állítja Hegedüs Sándor, az RSM DTM Hungary Zrt. adópartnere.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!