3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar kiskereskedelem felfutásával jó eséllyel kialakulhat Közép-Európában a Parndorf-Biatorbágy-Polgár outlet-tengely. A trió legifjabb tagja, az M3 Outlet 2008-ban nyitott, így a válság alatt élte meg az első teljes évét.

Bár a center "léptéke" lényegesen kisebb, mint a biatorbágyi, az 1,8 millió potenciális fogyasztót számláló régióban komoly sikereket ért el, bár Szebenyi Miklós igazgató nem kívánta a Napi Gazdaságnak elemezni a növekedést. (A biatorbágyi Premier forgalma 6-7 milliárd forint körül lehet, ennek az M3 jó esetben több mint harmadát hozhatja, hiszen telítettsége most 65-70 százalékos, az ötvenből 35 üzlet működik. A tervek szerint az év végére a központ telítettsége eléri a 80 százalékot, ami 40-42 üzlet működését jelentené.) A látogatószám az M3-ban tavaly 600-700 ezer fő között alakult. A nyitást követően a régióban sok kiskereskedő aggódott, hogy az M3 elszippantja a vásárlókat. Szebenyi szerint valóban van az outletnek elszívó ereje, ám ha jól működnek az ottani boltok, vagyis kizárólag a szezonból visszamaradt termékeket viszik be a márkakereskedők és a gyártók, az nem vezethet a városok sétálóutcáinak szlömösödéséhez.

Az előző egy évben elsősorban a nyaralási szezonban "ment a bolt", a környező városok üdülőközönsége előszeretettel látogat a központba. Jelentős a külföldiek szerepe is, a közönség 25-30 százalékát lengyelek, szlovákok és ukránok teszi ki, de az autópálya miatt a román vásárlók is szívesen fordulnak meg az üzletekben - mondta Szebenyi, aki szerint a vélt 30 perces (autós) megközelíthetőséggel szemben a valódi vonzáskörzet 40-45 perc, alaposan kitolva a potenciális fogyasztók számát. Emiatt sem várható, hogy a közeljövőben belátható időn belül Szlovákiában nyílik outlet, mindez pedig kereskedelmi szempontból felértékeli a biatorbágyi és a polgári centert, amit idővel az igazán neves prémium és luxusmárkák is kihasználhatnak.

Az M3 jóval "nehezebb" piacon nyitott, mint a Pest környéki Premier. Szebenyi szerint az M3-nál sokkal több marketingmunka van, a vidéki polgárság nehezebben "mozdítható". Árszínvonalban nincs különbség a két hely között, ám néhány márka az M3-ban - szakítva a premieres hagyományokkal - nem turkáló jellegű butikot, hanem valódi márkaüzletet nyitott. Ezzel együtt még több üzlet is keresi a vásárlóit, így néhányan cserélődhetnek. Ezek mellett több nagy "durranást" vár idén, ám erről addig nem kíván beszélni, amíg nincs meg a szerződés. Belátható időn belül el szeretnénk érni az ötvenes üzletszámot - mondta Szebenyi.

Az outletben jellemzően 30 százalék kedvezményt kínálnak az üzletek a szezonból visszamaradt készletek értékesítésekor. Az alacsonyabb bérleti díjak ellenére 30-50 százalék a haszonkulcs. Az alacsonyabb üzletbérleti díjakkal még az 50 százalékos árengedménynél is van némi nyereség, ám a nem ritka 70 százalékos akciók már a kereskedőnek is veszteséget jelentenek, ám a fogyó készlet készpénzt hoz, mozgásban tartva a kínálatot.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!