3p

Már augusztusban sínre kerül a MÁV által vásárolt Bombardier Traxx mozdonyok finanszírozásának ügye, miután a vasúttársaságnak a főbb kérdésekben sikerült megegyeznie a hitelt nyújtó bankokkal, tudta meg az mfor.hu. Mindez azt jelenti, hogy az egyenként 3,1 millió euróba kerülő mozdonyok első példányai 2010 őszén forgalomba állnak a vasúttársaság vonalain.

Egy németországi Traxx - a MÁV-nál is beköszön (Forrás: Bombardier)

A befejező szakaszba érkeztek a tárgyalások a MÁV Trakció Zrt. és a pénzintézetek között a Bombardier Traxx mozdonyok beszerzésének finanszírozásáról, mondta el az mfor.hu-nak Bihari Lajos.

A MÁV-Trakció Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese szerint a finanszírozás egyik lábát biztosító Európai Fejlesztési Bankkal már sikerült megegyezni, csak adminisztratív jellegű feladatok vannak hátra, és a hitel másik részét nyújtó KfW bankkal is várhatóan még augusztusban alá fogják írni a szerződést.

Jövő őszre itt lesznek

Ezzel egyidejűleg lép majd életbe a Bombardierrel kötött szállítási szerződés, a hitelt nyújtó bankok pedig átutalják a kanadai-német cégnek a vételár-előleget. Az első mozdonyt az aláírástól számított 16 hónapon belül kell leszállítani, ez a határidő azonban Bihari Lajos szerint - az iparági rendelések visszaesése nyomán felszabaduló kapacitástöbblet miatt - 13-14 hónapra is lerövidülhet. "Száz százalék az esély arra, hogy az első mozdonyok 2010 őszén megérkeznek a MÁV Trakcióhoz" – közölte kérdésünkre a vezérigazgató-helyettes.

Mivel a szükséges engedélyek beszerzése addig megtörténik, ezeket a mozdonyokat azonnal be lehet majd vetni. Ezt követően havonta kettő jármű fog érkezni, egy éven belül pedig mind a 25 mozdony forgalomba áll majd.

Mint ismert, a Trakció még tavaly novemberben írt alá szerződést 25 Traxx megvételére, 25 darabra szóló opcióval. Az első 25 mozdonyt járművenként 3,1 millió euróért szállítja le a gyártó. Érkezésük azért csúszik, mert a finanszírozásra kiírt tender elhúzódott.

Kiváltják a V43-asokat

Az új mozdonyok személy- és teheráru forgalomban egyaránt használhatók, főként a jelenleg használt V43-asok egy részét váltják ki. Alkalmasak lesznek a határokon átmenő vonatok továbbítására is, amire a Trakciónál jelenleg csupán 10 darab Taurus mozdony képes. Márkus Imre vezérigazgató elmondása szerint a Traxxok lényegesen kevesebbet fogyasztanak a jelenlegi mozdonyoknál, így a cégnek is érdeke, hogy minél előbb forgalomba álljanak.

A Trakció pillanatnyilag mintegy négyezer mozdonyvezetőt foglalkoztat, a birtokában lévő mozdonyok száma ezer, amiből mintegy nyolcszáz működőképes. 

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!