A nyugati non-profit szektor hatékonyabb a hazainál
- Hogyan áll a vállalati jótékonyság ügye hozzánk képest tőlünk nyugatabbra?
A gazdaságilag fejlettebb országok adományozási kultúráját kevéssé szerencsés összemérni a mienkkel, hisz egészen eltérő történelmi, gazdasági és kulturális háttérre épül az ottani adományozás.
- Konkrétan mire gondol?
- Egyrészt más az ottani polgárok diszkrecionális jövedelme, mint az itteni polgároké.
Másrészt az öregedő társadalmakban mindenütt egyre nagyobb szerepe van a nem állami szociális szolgáltatásoknak, mert egyre kevesebb aktív tart el egyre nagyobb létszámú inaktív polgárt.
Harmadrészt a fejlettebb társadalmakban a non-profit szolgáltatások lényegesen kevesebb pénzből lényegesen jobb minőségű szolgáltatásokat hoznak létre az adott célcsoportnak. Ez azért van így, mert pontosan ismerik a célcsoport igényeit, ráadásul maguk az érintettek kontrollálják a szolgáltatások működését, és nagyon sok önkéntes munkát vonnak be programjaik megvalósításába.
- Ezzel szemben mi a helyzet Magyarországon?
- Magyarországon az adományokból élő non-profit szolgáltatások rendkívül alulfinanszírozottak, és emiatt csak korlátozott mértékben képesek betölteni küldetésüket.
Itthon: biztató lépések, de van mit behozni
- Tapasztalható volt-e a közelmúltban valamilyen változás?
- Biztató, hogy megmozdultak a magyar gazdasági elit szereplői. Idén például Kovács Gábor hárommilliárdos tőkével Művészeti Alapítványt hozott létre, volt kuratóriumi elnökünk, Demján Sándor pedig több mint egymilliárd forint értékű, tudományos és kulturális díjat alapított Prima Prissima néven.
A United Way, mint az ország legnagyobb magánadomány gyűjtésével foglalkozó szervezete az elmúlt évben 22 millió forintot tudott szétosztani a civil szervezetek között.
- Ha mégis összehasonlítjuk a Nyugat-Európa vállalati adományozás kultúráját Magyarországéval, milyen végső megállapítást tehetünk?
- Bár az adományok után igénybe vehető adókedvezmények még mindig jelentősen elmaradnak a Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban megszokottól, a magyarországi vállalatok részéről egyre nagyobb fogékonyságot tapasztalunk a jótékonyságra.
A hazai vállalatok stratégiájában is egyre nagyobb szerephez jut a környezetért és a társadalomért érzett felelősség kérdése, mely a gyakorlatban tudatos adományozási politika kialakítását és rendszeres adományozási programokat eredményez.
Ennek ellenére tény, hogy sok még a tennivaló a szociális szférában és az adományozási kultúra fejlesztése terén.
Wéber Balázs
Karácsonykor megtriplázódik a céges adakozás
Az adományokat összegyűjtő és a rászorultak közt elosztó szervezetek közé tartozik a United Way (UW), amely a világ legnagyobb humán szolgáltatásokat támogató nonprofit hálózata. A Magyarországon 1991 óta jelen lévő UW elsősorban a civil szektor és az üzleti szféra jótékonyságra hajló szereplői között teremt kapcsolatot. Mennyire fejlett Magyarországon a vállalati jótékonyság kultúrája? Milyen mértékben segítik az UW munkáját a cégek? Miért előnyös a vállalatoknak az adományozás? Miért növekszik az adakozókedv karácsonykor? A Menedzsmentfórum kérdéseit Almásy Annamária, a United Way Magyarország ügyvezető igazgatója válaszolta meg.