3p

A munkahelyi elégedettség kapcsán a szakértők többnyire a pozitív hatásokat, így például a hatékonyság növekedését emelik ki, ám a kérdés vizsgálata során érdemes figyelembe venni a potenciális károkat is. A munkahelyi elégedetlenségnek ugyanis számos negatív következménye van, a Salesjob tanulmánya ezeket foglalja össze.

1. A munkahelyi elégedettség/elégedetlenség nagymértékben befolyásolja a teljesítményt. De ez a kapcsolat nem olyan egyszerű, hogy az a kijelentés, miszerint az elégedett alkalmazott nagyobb teljesítményt produkál, jobb minőségű munkát végez, mint az elégedetlen dolgozó, megállná a helyét. Az elégedetlenség és a teljesítmény két tényező függvénye. Az egyik ilyen tényező a szervezeti hierarchiában elfoglalt hely, a másik pedig az, hogy a munkavállalónak mekkora lehetősége van arra, hogy saját munkáját befolyásolja. Az elégedetlenségből származó alacsonyabb teljesítmény azoknál a munkavállalóknál gyakoribb, akik magasabb beosztásban dolgoznak. Ezt a tényezőt, tehát elsősorban az értékesítési vezetők esetében kell szem előtt tartanunk.

Érdekességként megemlíthető, hogy a teljesítmény és az elégedettség/elégedetlenség között egy fordított kapcsolat is kimutatható. Vagyis az elégedettség nemcsak oka, hanem okozata is lehet a jó teljesítménynek. Látnunk kell tehát, - mint ahogy ezt már korábban is említettük – hogy abban az esetben, ha megfelelően, korrekt módon jutalmazzuk a teljesítményt, akkor az az elégedettséget is nagymértékben növelni fogja, mely megint csak hatással lesz a teljesítményre.

2. Azt is látnunk kell, hogy a munkahelyi elégedetlenség szoros összefüggést mutat a fluktuációval. Azok a munkavállalók, akik elégedettek munkakörülményeikkel kevésbé hajlamosak arra, hogy munkahelyet változtassanak, ellentétbe azokkal, akik elégedetlenek. A mi célunk pedig az, hogy olyan cég vezetésén munkálkodjunk, ahol a munkavállalókba fektetett anyagi források megtérülését várjuk. Semmiképpen nem előnyös, ha az alkalmazottak sűrűn váltogatják egymást, hiszen így jelentős befektetést igényel az újabb és újabb alkalmazottak betanítása, képzése.

3. Talán a fluktuációnál is súlyosabb következmény, ha az elégedetlenség következményeképpen megnő a munkahelyi hiányzások száma. Már pedig e két tényező szoros kölcsönhatást mutat. Ha ezt nem igyekszünk megelőzni azzal, hogy megfelelő munkahelyi környezetet teremtünk, mely munkavállalóinkat elégedettséggel tölti el, akkor súlyos kiadásokkal kell számolnunk. Gondolok itt a betegszabadság anyagi vonzataira, továbbá arra, hogy cégünk számos jövőbeni üzleti partnert veszíthet azzal, ha egy értékesítő az elégedetlenség miatt kiesik a munkából.

4. Végül azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy egy elégedetlen értékesítő nem minden esetben hagyja el a munkahelyét. Ez viszont rengeteg frusztrációval jár. Ez azonban számos olyan viselkedést eredményez (agresszió, visszaesés, közömbösség, ellenségesség), mely nagyban ronthatja a cég eredményességét és hatékonyságát.

A munkával való elégedettség témakörét körül járva tehát, könnyen beláthatjuk, hogy érdemesebb, ha időt és energiát szánunk arra, hogy elégedett alkalmazottakkal vegyük körül magunkat, így biztosak lehetünk abban, hogy cégünk megőrzi a piacon kivívott pozícióját.

Forrás: Salesjob

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!