2p

A nyugati kereskedelmi vállalatok kezdik Törökországra, Romániára, Ukrajnára és Bulgáriára irányítani figyelmüket, mivel az élelmiszerkereskedelmi üzletek terjeszkedése Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában már korlátokba ütközik. Az új piacok nagy nyereséget ígérnek, de magas kockázatot is tartogatnak.

Az első bővítési körben bejutott uniós tagok lakossági vásárlóerejét már lekötötték a kereskedelmi láncok és egyes területeken már óriási konkurenciaharc is kialakult. Egyes városokban az üzleti alapterület-sűrűség már meghaladja a bécsit is - mutat rá a RegioPlan 21 kelet-európai ország piaci lehetőségeit elemző tanulmánya.

Az "alvó óriások" esetében a vásárlóerő viszonylag alacsony ugyan, de a nagy népsűrűség miatt ezek az országok mégis jó lehetőségeket nyújtanak. Összességében a vásárlóerő eléri a cseh vagy a magyar szintet, miközben Törökország, Románia és Ukrajna lakosainak száma együtt megegyezik a vizsgálatba bevont többi tizenkilenc országéval.

2004-ben Ausztriában 116 milliárd euró volt a lakosság elkölthető jövedelme, Görögországban pedig 90 milliárd euró. Ukrajna 48 milliós lakossága négyszerese Görögországénak, de vásárlóereje mindössze 28 milliárd euró. Törökország 70 milliós lakossága 83 milliárd eurót képes elkölteni, Lengyelország vásárlóereje 71 milliárd euró, Romániáé pedig 25 milliárd euró.

Miközben a német vagy osztrák lakossági fogyasztás esetében 1-2 százalékos növekedésre lehet számítani, Romániában, Ukrajnában vagy Bulgáriában az elkövetkező években 6-8 százalékos is lehet a növekedés. Románia már sorban a harmadik éve ért el kétszámjegyű százalékos bővülést.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!