7p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kamionforgalmazó vállalatok Magyarországon a '90-es évektől kezdték kiépíteni szervízhálózatukat. Az eltelt egy évtized alatt kihelyezett szervizpontjaik megfelelően kielégítik a jelenlegi igényeket. Ezek a bázisok általában régi üzemek helyére települtek, vagy nagyobb vásárlókból, partnerekből alakultak ki. A hálózat bővítésére nincs szükség, az iparág jövője a keleti blokkban rejlik. Távlati cél közé tartozik Bosznia-Hercegovina, Románia szervízhálózatának kiépítése, de az ottani nehéz gazdasági viszonyok szükségessé teszik a hosszas és meggondolt tervezést.

p<<a href=/cikkek/tanulmany.php?article=42&page=1>

A cikk angol nyelvű változata

A kamionforgalmazó vállalatok Magyarországon a '90-es évektől kezdték kiépíteni szervízhálózatukat. Az eltelt egy évtized alatt kihelyezett szervizpontjaik megfelelően kielégítik a jelenlegi igényeket. Ezek a bázisok általában régi üzemek helyére települtek, vagy nagyobb vásárlókból, partnerekből alakultak ki. A hálózat bővítésére nincs szükség, az iparág jövője a keleti blokkban rejlik. Távlati cél közé tartozik Bosznia-Hercegovina, Románia szervízhálózatának kiépítése, de az ottani nehéz gazdasági viszonyok szükségessé teszik a hosszas és meggondolt tervezést.

A hazai gépjárműpark állapota talán túlságosan is heterogén. A nagyobb fuvarozó cégek igen jó minoségű kamionokkal dolgoznak, ellentétben a kisvállalkozókkal, akik többsége még ma is tíz évnél öregebb autókkal fuvaroz. A 16 tonna feletti kategóriában évente körülbelül 1200 vontatót lehet értékesíteni, hiszen ezen a kicsiny piacon több nagy cég osztozik. Vevőket elcsábítani - ha az ügyfél elégedett az adott márkával - nagyon nehéz. Ilyenkor általánosan elfogadott megoldás az árengedmény, mely sajnos image-rombolást jelent és amennyi a bejövő új vevő szinte annyi az eltávozó. Tehát a meglévő kapcsolatokat ápolni kell és meg kell szerezni a feltörekvő vállalkozókat - magyarázta Kovács Miklós, a Volvo vevőszolgálati vezetője.

A nemzetközi fuvarozásban dolgozó cégek járműparkja jóval fejlettebb, mint a belföldi fuvarozóké. Ez azzal is magyarázható, hogy az EU-ba lépő járműveknek szigorúan előírt szabályoknak kell megfelelniük. Hazánkban az autók állapota nem tükrözi eléggé a jogszabályokat. A környezetvédelmi előírások itthon is szigorúak, de betartásuk, betartatásuk még nem tökéletes, ezért fordulnak elő az utakon a régebbi kamionok - magyarázta Faderl Rreinhard, az MAN Kft. értékesítési vezetője.

A fuvarozóknak és a logisztikai szolgáltatásokat nyújtó vállalatoknak egyre inkább a megbízható járműparkra, és - ennek következtében - garanciális rendszerre kell támaszkodniuk. A korszerű teherautók között ma már meglehetősen kicsi a műszaki és üzemeltetési különbség, szinte bármelyik márkától lehet a kívánt paraméterekkel rendelkező kamiont vásárolni. Ezért a választásnál fontos szempont a garanciális szolgáltatások és az emberi tényező. Ma már általános a két éves garanciaidő, és a vásárlók újfajta szolgáltatásokat is igénybe vehetnek. Ezek segítségével előre tervezhetőek a költségek. Ilyen új szolgáltatás az Evergo Garantie, mely egy kiterjesztett jótállás, a jármű legfontosabb részeire nyújt fedezetet - magyarázta Jean-Pascal Vielfaure, a Renault Trucks Hungária Kft. marketing igazgatója. Fontos a személyre szabott karbantartási szerződés, melyet például fékbetét cserére, motorolaj cserére lehet kötni. A szerviz ilyenkor egységes havi díj mellett végzi el a szolgáltatást. A szolgáltatások kombinálásával a fuvarozó fix havi díjak mellett pontos költségvetést tud készíteni.

Más cégek tapasztalata azt mutatja, hogy hazánkban nincs igény a karbantartási szerződésekre egyenlőre. A vásárlók nem számolnak előre, inkább arra az álláspontra helyezkednek, hogy az "én autómnak nem lesz nagy baja". Ha mégis nagyobb javítást kell elvégezni, akkor egy összegben fizetnek - húzta alá Raisz Iván, az MAN Kft. szervizvezetoje.

A szervizszerzodések kötésekor fontos szempont, hogy évente mennyit futnak az autók, hogy belföldön vagy külföldön dolgoznak és, hogy meddig kéri a szerzodést a tulajdonos. Magyarországon inkább a külföldi tulajdonban lévo cégek igénylik ezt a szolgáltatást, a szemlélet ezen a téren nehezen változik - válaszolta Hajnal Balázs, a Mercedes-Benz (MB) Szervíz Kft. üzemvezetoje. Persze ma már egyre nagyobbak a szervizintervallumok, a fedélzeti computerek segítségével a vezető szinte mindenről tájékozódhat. Az Mercedes-Benz FSS rendszere (Flexibile Service System) folyamatosan figyeli az alkatrészek igénybevételét, az indítások számát, a sebességváltásokat. Ennek segítségével pontosan meghatározható a szükséges szerviz, olajcsere. A muszer képes előreszámolni, figyelembe véve az igénybevételt, és a flotta menedzser ennek felhasználásával elore tudja tervezni a kamionok útvonalát is.

Alapvető szolgáltatás a 24 órás segélyszolgálat, melyet minden nagyobb járműforgalmazó cég kiépített. A vásárláskor az új tulajdonos egy kártyát kap a segélyszolgálat telefonszámával. Hívás után a központ a legközelebbi szervizpontot értesíti, akik a bajba jutott segítségére sietnek bárhol Európában.

A technika tökéletesedésével egyidejűleg kitolódtak a szervizintervallumok. Ma már 60-100 ezer kilométer után kell csak elvégezni a szükséges karbantartásokat. De a fedélzeti komputerek segítségével a költségek csökkenthetők. Ezek a berendezések megmutatják, hogy a vezető kihasználja-e az autó lehetőségeit, nem terheli-e túl a motort. Segítségével tökéletesen lemérhető a gazdaságosság, ez a műszer a Renaultnál az infoMax névre hallgat - magyarázta Jean-Pascal Vielfaure.

A vontatók értékesítése után igény esetén oktatást tartanak a vezetőknek a cégek. Megtanulják a fedélzeti computerek értelmezését, figyelésükkel a vezető el tudja dönteni adott helyzetben, hogy a tovább mehet-e vagy meg kell állnia. A segélyszolgálatnak bediktált adatok alapján a szerelő készülni tud, hogy vontatást rendeljen vagy helyben szerelhető a kamion. Az értékelt és tárolt adatokat a jármu üzemeltetője és a flotta menedzsment értékelési célokra is fel tudja használni. Az adatok alapján a vezetők könnyen kiértékelhetőek. Ezek összehasonlítása (mennyire kopnak az alkatrészek) és elemzése segíthet, hogy csak a legjobb soforöket alkalmazzák. Az oktatás történhet oktatóközpontban és használat közben is, a vevő kívánsága szerint. Természetesen nem csak a vevők részesülnek oktatásban, a cég vezetői is folyamatosan megismerik és megtanulják az új technikákat, gépeket. Felmérések segítségével határozzák meg, hogy a hálózaton belül melyik szakterületen mutatkozik igény továbbképzésre és ennek alapján szervezik a cégek az oktatást.

A fuvarozócégek ma mára nem engedik meg maguknak a legkisebb állásidot sem, így az alkatrészellátás nagy jelentoségu. A Mercedes-Benz ezt úgy oldotta meg, hogy a Budapesten muködő központi raktára online összeköttetésben van a salzburgi raktárral. Saját teherautóval minden nap fordulnak és elhozzák a szükséges alkatrészeket. A készletforgási mutató ebben a raktárban 8,2 - tudatta Hajnal Balázs.

Másféle taktika, hogy kisebb a raktárkészlet, de a számítógépes rendelés segítségével 24 órán belül megérkezik bármilyen alkatrész a javító műhelybe. A kamion tulajdonosának így sem kell többet várnia a kész vontatóra. Ebben a raktárban az úgynevezett feltöltő rendelés segítségével a gyorsan forgó alkatrészeket szerzik be, a napi rendelések segítségével pedig a készletben nem található alkatrészek érkeznek. A raktár készletforgási mutató 5-6 között mozog - magyarázta Kovács Miklós. A haszongépjármű-üzlet nem úgy működik, hogy a csillogó szalonba kiállítanak egy csillogó teherautót. Ezen a piacon az tud eredményes maradni, akinek a szervizhálózata európai színvonalú, a szolgáltatásai egyre tökéletesebbek, a vevő igényeit mindig szem elott tartva alakítja át újra és újra - tette hozzá.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!