2000. október 6. 11:00

A kamionforgalmazó vállalatok Magyarországon a '90-es évektől kezdték kiépíteni szervízhálózatukat. Az eltelt egy évtized alatt kihelyezett szervizpontjaik megfelelően kielégítik a jelenlegi igényeket. Ezek a bázisok általában régi üzemek helyére települtek, vagy nagyobb vásárlókból, partnerekből alakultak ki. A hálózat bővítésére nincs szükség, az iparág jövője a keleti blokkban rejlik. Távlati cél közé tartozik Bosznia-Hercegovina, Románia szervízhálózatának kiépítése, de az ottani nehéz gazdasági viszonyok szükségessé teszik a hosszas és meggondolt tervezést.

p<<a href=/cikkek/tanulmany.php?article=42&page=1>

A cikk angol nyelvű változata

A kamionforgalmazó vállalatok Magyarországon a '90-es évektől kezdték kiépíteni szervízhálózatukat. Az eltelt egy évtized alatt kihelyezett szervizpontjaik megfelelően kielégítik a jelenlegi igényeket. Ezek a bázisok általában régi üzemek helyére települtek, vagy nagyobb vásárlókból, partnerekből alakultak ki. A hálózat bővítésére nincs szükség, az iparág jövője a keleti blokkban rejlik. Távlati cél közé tartozik Bosznia-Hercegovina, Románia szervízhálózatának kiépítése, de az ottani nehéz gazdasági viszonyok szükségessé teszik a hosszas és meggondolt tervezést.

A hazai gépjárműpark állapota talán túlságosan is heterogén. A nagyobb fuvarozó cégek igen jó minoségű kamionokkal dolgoznak, ellentétben a kisvállalkozókkal, akik többsége még ma is tíz évnél öregebb autókkal fuvaroz. A 16 tonna feletti kategóriában évente körülbelül 1200 vontatót lehet értékesíteni, hiszen ezen a kicsiny piacon több nagy cég osztozik. Vevőket elcsábítani - ha az ügyfél elégedett az adott márkával - nagyon nehéz. Ilyenkor általánosan elfogadott megoldás az árengedmény, mely sajnos image-rombolást jelent és amennyi a bejövő új vevő szinte annyi az eltávozó. Tehát a meglévő kapcsolatokat ápolni kell és meg kell szerezni a feltörekvő vállalkozókat - magyarázta Kovács Miklós, a Volvo vevőszolgálati vezetője.

A nemzetközi fuvarozásban dolgozó cégek járműparkja jóval fejlettebb, mint a belföldi fuvarozóké. Ez azzal is magyarázható, hogy az EU-ba lépő járműveknek szigorúan előírt szabályoknak kell megfelelniük. Hazánkban az autók állapota nem tükrözi eléggé a jogszabályokat. A környezetvédelmi előírások itthon is szigorúak, de betartásuk, betartatásuk még nem tökéletes, ezért fordulnak elő az utakon a régebbi kamionok - magyarázta Faderl Rreinhard, az MAN Kft. értékesítési vezetője.

A fuvarozóknak és a logisztikai szolgáltatásokat nyújtó vállalatoknak egyre inkább a megbízható járműparkra, és - ennek következtében - garanciális rendszerre kell támaszkodniuk. A korszerű teherautók között ma már meglehetősen kicsi a műszaki és üzemeltetési különbség, szinte bármelyik márkától lehet a kívánt paraméterekkel rendelkező kamiont vásárolni. Ezért a választásnál fontos szempont a garanciális szolgáltatások és az emberi tényező. Ma már általános a két éves garanciaidő, és a vásárlók újfajta szolgáltatásokat is igénybe vehetnek. Ezek segítségével előre tervezhetőek a költségek. Ilyen új szolgáltatás az Evergo Garantie, mely egy kiterjesztett jótállás, a jármű legfontosabb részeire nyújt fedezetet - magyarázta Jean-Pascal Vielfaure, a Renault Trucks Hungária Kft. marketing igazgatója. Fontos a személyre szabott karbantartási szerződés, melyet például fékbetét cserére, motorolaj cserére lehet kötni. A szerviz ilyenkor egységes havi díj mellett végzi el a szolgáltatást. A szolgáltatások kombinálásával a fuvarozó fix havi díjak mellett pontos költségvetést tud készíteni.

Más cégek tapasztalata azt mutatja, hogy hazánkban nincs igény a karbantartási szerződésekre egyenlőre. A vásárlók nem számolnak előre, inkább arra az álláspontra helyezkednek, hogy az "én autómnak nem lesz nagy baja". Ha mégis nagyobb javítást kell elvégezni, akkor egy összegben fizetnek - húzta alá Raisz Iván, az MAN Kft. szervizvezetoje.

A szervizszerzodések kötésekor fontos szempont, hogy évente mennyit futnak az autók, hogy belföldön vagy külföldön dolgoznak és, hogy meddig kéri a szerzodést a tulajdonos. Magyarországon inkább a külföldi tulajdonban lévo cégek igénylik ezt a szolgáltatást, a szemlélet ezen a téren nehezen változik - válaszolta Hajnal Balázs, a Mercedes-Benz (MB) Szervíz Kft. üzemvezetoje. Persze ma már egyre nagyobbak a szervizintervallumok, a fedélzeti computerek segítségével a vezető szinte mindenről tájékozódhat. Az Mercedes-Benz FSS rendszere (Flexibile Service System) folyamatosan figyeli az alkatrészek igénybevételét, az indítások számát, a sebességváltásokat. Ennek segítségével pontosan meghatározható a szükséges szerviz, olajcsere. A muszer képes előreszámolni, figyelembe véve az igénybevételt, és a flotta menedzser ennek felhasználásával elore tudja tervezni a kamionok útvonalát is.

Alapvető szolgáltatás a 24 órás segélyszolgálat, melyet minden nagyobb járműforgalmazó cég kiépített. A vásárláskor az új tulajdonos egy kártyát kap a segélyszolgálat telefonszámával. Hívás után a központ a legközelebbi szervizpontot értesíti, akik a bajba jutott segítségére sietnek bárhol Európában.

A technika tökéletesedésével egyidejűleg kitolódtak a szervizintervallumok. Ma már 60-100 ezer kilométer után kell csak elvégezni a szükséges karbantartásokat. De a fedélzeti komputerek segítségével a költségek csökkenthetők. Ezek a berendezések megmutatják, hogy a vezető kihasználja-e az autó lehetőségeit, nem terheli-e túl a motort. Segítségével tökéletesen lemérhető a gazdaságosság, ez a műszer a Renaultnál az infoMax névre hallgat - magyarázta Jean-Pascal Vielfaure.

A vontatók értékesítése után igény esetén oktatást tartanak a vezetőknek a cégek. Megtanulják a fedélzeti computerek értelmezését, figyelésükkel a vezető el tudja dönteni adott helyzetben, hogy a tovább mehet-e vagy meg kell állnia. A segélyszolgálatnak bediktált adatok alapján a szerelő készülni tud, hogy vontatást rendeljen vagy helyben szerelhető a kamion. Az értékelt és tárolt adatokat a jármu üzemeltetője és a flotta menedzsment értékelési célokra is fel tudja használni. Az adatok alapján a vezetők könnyen kiértékelhetőek. Ezek összehasonlítása (mennyire kopnak az alkatrészek) és elemzése segíthet, hogy csak a legjobb soforöket alkalmazzák. Az oktatás történhet oktatóközpontban és használat közben is, a vevő kívánsága szerint. Természetesen nem csak a vevők részesülnek oktatásban, a cég vezetői is folyamatosan megismerik és megtanulják az új technikákat, gépeket. Felmérések segítségével határozzák meg, hogy a hálózaton belül melyik szakterületen mutatkozik igény továbbképzésre és ennek alapján szervezik a cégek az oktatást.

A fuvarozócégek ma mára nem engedik meg maguknak a legkisebb állásidot sem, így az alkatrészellátás nagy jelentoségu. A Mercedes-Benz ezt úgy oldotta meg, hogy a Budapesten muködő központi raktára online összeköttetésben van a salzburgi raktárral. Saját teherautóval minden nap fordulnak és elhozzák a szükséges alkatrészeket. A készletforgási mutató ebben a raktárban 8,2 - tudatta Hajnal Balázs.

Másféle taktika, hogy kisebb a raktárkészlet, de a számítógépes rendelés segítségével 24 órán belül megérkezik bármilyen alkatrész a javító műhelybe. A kamion tulajdonosának így sem kell többet várnia a kész vontatóra. Ebben a raktárban az úgynevezett feltöltő rendelés segítségével a gyorsan forgó alkatrészeket szerzik be, a napi rendelések segítségével pedig a készletben nem található alkatrészek érkeznek. A raktár készletforgási mutató 5-6 között mozog - magyarázta Kovács Miklós. A haszongépjármű-üzlet nem úgy működik, hogy a csillogó szalonba kiállítanak egy csillogó teherautót. Ezen a piacon az tud eredményes maradni, akinek a szervizhálózata európai színvonalú, a szolgáltatásai egyre tökéletesebbek, a vevő igényeit mindig szem elott tartva alakítja át újra és újra - tette hozzá.